SEKO līdzi savai fiziskajai FORMAI arī VASARĀ!

Parasti jau agrā pavasarī sākam ciešāk piedomāt par gaidāmo pludmales sezonu un piestrādāt pie fiziskās formas. Arī vieglais vasaras apģērbs vairs tik meistarīgi neslēps nevēlamās tauku kronciņas, tāpēc esam gatavas nodoties gan dažādām diētām, gan vingrojumiem mājās vai sporta zālē. Forma ir atgūta, bet tas nenozīmē, ka vasarā, atpūšoties uz lauriem, to izdosies saglabāt. Jautājām uztura speciālistei Ingai Pūcei un fitnesa trenerim Uno Bergmanim, kā uzturēt iegūto formu un kā izmantot vasaru savā labā?

Atbild Inga Pūce (www.figurasdraugi.lv)

Vai vasarā, rūpējoties par savu veselību un svaru, der tāda pati ēdienkarte kā ziemā?
Pamatā ēdienkarte var neatšķirties, vienīgi būtu jāizmanto svaigie dārzeņi, augļi un ogas, kas izauguši šeit pat, jo tādā veidā pasargājam sevi no dažādu konservantu uzņemšanas. Ja laiks ir karsts, tad parasti ir tieksme ēst vieglākas maltītes – svaigu dārzeņu un auksto zupu veidā, bet, uzsākoties grilēšanas sezonai, būtu jākontrolē uzņemtās gaļas daudzums, īpaši, ja tā ir trekna. Un vēl, vasaras kafejnīcu apmeklējums nosaka to, ka biežāk mūsu ēdienkartē parādās alus, limonādes, riekstiņi, ķiploku grauzdiņi, čipsi un saldējums. Šie ēdieni ir pietiekoši trekni, lai būtu par iemeslu svara pieaugšanai tieši rudenī.

Zināms, ka ogas un dārzeņi ir veselīgi, bet vai ir iespējams arī pārforsēt, piemēram, ar zemenēm vai citiem augļiem? Sākas arī arbūzu sezona, un tie parasti tiek patērēti lielā daudzumā.
Neskatoties uz to, ka augļos un ogās ir daudz vitamīnu, tomēr to daudzumu vajadzētu kontrolēt, jo tur ir arī fruktoze un, ja tās ir par daudz, tas varētu kalpot arī par iemeslu lieko kilogramu uzkrāšanai. Uzturam ir jābūt līdzsvarotam, proti, vadoties no mērķiem, kas katram svarīgs – vai saglabāt esošo vai samazināt lieko svaru. Ieteicamais daudzums varētu būt no 500 g līdz 1 kg dienā, jo tajos esošos vitamīnus mēs nevaram uzkrāt, tie izlietojas katru dienu, tāpēc ir svarīgi šādus daudzumus lietot 365 dienas gadā nevis kampaņveidīgi.

Vasarā vairāk svīstam un vairāk kustamies, vai tāpēc nevar vairāk arī ēst, jo nekas taču neies labumā!
Enerģētiskais patēriņš, protams, ir svarīgs svara saglabāšanā, bet tas nav arguments, lai uzņemtu lieku pārtiku. Ja ir sajūta, ka māc izsalkums, tad nav cita veida, kā paaugstināt cukura līmeni asinīs – ir jāēd, bet kustēties vajag vairāk. Var jau sevi palutināt un ar ēdienu iepriecināt. Ja tas tiek darīts ar mēru, nekādu ļaunumu tas nenodarīs.

No kādiem vasaras ieradumiem vajadzētu izvairīties (piemēram, gaļas cepšanas katru nedēļas nogali, kartupeļiem ugunskurā – vai tas ir veselīgi)?
Mūsu platuma grādos vasarai tiek piešķirts īpašas sezonas statuss, kas to padara par svētkiem trīs mēnešu garumā, un gaļas grilēšana ir to neatņemama tās sastāvdaļa, kas pēc būtības nerada nekādus riskus veselībai un izskatam, ja vien kontrolējam apēstā daudzumu. Ieteicamais daudzums varētu būt ap 200 g, jo tiek uzņemtas arī citas olbaltumvielas, un atceramies, ka var ēst klāt daudz svaigus vai grilētus dārzeņus un kaut ko no labības grupas, piemēram, kartupeļus vai maizi.

Kā ir ar ūdens lietošanu, vai tas vasarā ir jādzer vairāk?
Ūdeni parasti lieto, ja ir slāpes vai ieradums to daudz dzert. Ja ir karsts laiks, tad šķidrums vairāk izdalās caur ādu, tāpēc vajadzētu atjaunot tā rezerves. Dienā vismaz 3 -4 glāzes tīra ūdens un pārējo šķidrumu mēs uzņemam ar pārtiku, tēju un kafiju. Esiet uzmanīgi ar dažādām limonādēm, jo tajās ir daudz cukura.

Atbild Uno Bergmanis (www.unofitness.com)

Ko mēs varam darīt ārpus treniņu zāles vasarā, lai, ēdot šašliku dažādās marinādēs, nepieņemtos svarā?
Var skriet, skrituļot, peldēt, nūjot, braukt ar ūdensslēpēm un pat kaitot. Viss atkarīgs no uzņēmības un arī no naudas līdzekļiem.

Ļoti efektīva ir peldēšana. Es nedomāju ielēkšanu ūdenī un skriešanu ārā vai arī plunčāšanos, bet tieši peldēšanu 5-10-20 minūtes. Ezeros, jūrā un upēs ir jāpeld vietās, kur iespējams nostāties kājās, kad spēki izsīkst, citādi var iziet visādi. Peldot tiek nodarbināta visa ķermeņa muskulatūra un patērēts daudz kaloriju, jo papildus kustību veikšanai cilvēkam ir nepieciešams ar kalorijām uzturēt arī ķermeņa siltumu. Peldot skeletam nav jāpacieš nekādi triecieni, līdz ar to peldēt drīkst gandrīz visi.

Nūjošana līdzīgi peldēšanai nodarbina gandrīz visu ķermeņa muskulatūru, taču nav nepieciešams ūdens. Iesaku nūjošanu visiem, kuriem šķiet, ka līdz ar vecumu grūti pakustēties. Paķert nūjas, ielekt vilcienā un uz Siguldu prom! Tāpat var nūjot pa jebkuru reljefainu vietu. Mazāka slodze kājām, nodarbinātas rokas un mugura – izvingrināts viss ķermenis.

Pēc jebkurām fiziskajām aktivitātēm ieteicams izpildīt stiepšanās vingrinājumu kompleksu, kas dos mundrumu un viegluma sajūtu.

Ja ir vēlme un nedaudz arī brīvu līdzekļu, iespējams arī iemācīties ko jaunu, piemēram, kaitot. Es pats strādāju par kaitošanas treneri un varu palīdzēt apgūt šo sporta veidu.

Lasi arī – 5 VASARAS sporta aktivitātes tavam SLAIDUMAM

Espati.lv saka paldies ekspertiem par atbildēm un cer, ka šie ieteikumi palīdzēs jums izbaudīt vasaru aktīvi un veselīgi.

Saistītie raksti

3 komentāri

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.