10 padomi, kas ATĻAUJ našķēties STARP ēdienreizēm

Lai gan mēs visas zinām, ka našķēties starp ēdienreizēm nav veselīgi, ir grūti iedomāties ikdienas dzīvi bez jebkādām uzkodām, vai ne? Izrādās, var iemācīties našķēties arī tā, lai šis paradums nekaitētu tavai veselībai vai pat to uzlabotu. Kā? Par to šoreiz!

AR UZKODĀM PILNVEIDO SAVU ĒDIENKARTI
Lai to izdarītu, sākumā jāsaprot, kuras pārtikas produktu grupas tavā ēdienkartē trūkst. Piemēram, ja ikdienā regulāri tavā šķīvī nav atrodami svaigi dārzeņi, kā uzkodu starp ēdienreizēm izvēlies sagrieztus dārzeņu gabaliņus ar biezpiena vai grieķu jogurta mērcīti. Ja reti lieto piena produktus – izvēlies mazkaloriju jogurtu vai pagatavo piena kokteili ar svaigām ogām. Ja šādi aizpildīsi uztura „robus”, ieguvums būs pat dubults, jo, ievērojot sabalansētu uzturu, vēlme našķēties starp ēdienreizēm būtiski mazinās.

IZMANTO GARŠVIELAS – GAN PAMATĒDIENOS, GAN UZKODĀS
Uztura speciālisti izpētījuši, ka garšvielām bagāts ēdiens kāri pēc uzkodām remdē ātrāk. Tomēr svarīgi paturēt prātā divas lietas. Pirmkārt, šis noteikums neattiecas uz sāli un cukuru. Otrkārt, atceries veco sakāmvārdu „kas par daudz, tas par skādi”– nebaidies eksperimentēt ar dažādām garšvielām, tomēr arī nepārspīlē to daudzumu ēdienā. Izmēģini garšvielas arī uzkodās.

200 KKCAL LIKUMS
Ja vēlies našķēties veselīgi, atceries, ka nevienas uzkoda nedrīkst pārsniegt 200 kkcal robežu. Galvenais enerģijas daudzums ir jāuzņem ēdienreizēs, nevis to starplaikos. Uzkodām ir jāpaliek tikai uzkodām! Ievērojot šo likumu, uzkodas neieņems galvenās ēdienreizes statusu tavā ikdienā.

UZKODĀM VIRTUVĒ – NĒ
Našķējoties paškontroli grūtāk saglabāt, ja papildporcija pieejama turpat blakus, tādēļ vienmēr, kad uzkoda pagatavota, dodies prom no virtuves, kā arī ēd no traukiem, nevis no pakas, lai labāk varētu kontrolēt apēsto daudzumu.

KATRAI UZKODAI SAVU ŪDENS GLĀZI
Kad apēd našķi, vienmēr izdzer glāzi ūdens. Arī šis padoms dos dubultu labumu – pirmkārt, uzņemsi organismam tik nepieciešamo šķidrumu. Otrkārt, ātrāk zaudēsi tukšuma sajūtu kuņģī. Ja ūdens liekas pārāk apnicīgs dzēriens, tā vietā izvēlies zaļo vai zāļu tēju bez cukura.

CĪŅA AR VAKARA IZSALKUMU
Lielākā un neveselīgākā našķēšanās parasti notiek vakarpusē. Ja šāda problēma nomoka arī tevi, brīdī, kad saproti, ka ēsts gana, iztīri zobus. Zobu pastas garša mutē mazinās izsalkuma sajūtu, turklāt nostrādās arī psiholoģiskais faktors – tu taču nevēlēsies vēlreiz tīrīt zobus, ne tā?
 
BALANSS – ARĪ UZKODĀS
Viens no veselīgas našķēšanās priekšnoteikumiem ir sabalansētas uzkodas. Izvairies no uzkodām, kas satur tikai vienu uzturvielu grupu. Uzkodās kombinē proteīnus, ogļhidrātus un šķiedrvielas. Veselīgu uzkodu piemēri: grieķu jogurts ar augļiem, tuncis savā sulā ar pilngraudu krekeriem u.c.

TRAUKU FORMU UN KRĀSU MAĢIJA
Lai iemācītos našķēties veselīgi, jāzina pāris triki. Ja uzkodas liksi uz mazākiem šķīvjiem, porcijas izskatīsies lielākas un tu apēdīsi mazāk. Porcijas vizuālo izmēru ietekmē arī šķīvju krāsa – jo lielāks krāsu kontrasts starp šķīvi un ēdienu, jo porcija izskatīsies lielāka. Uztura speciālisti iesaka izvēlēties zilas krāsas traukus, jo zilā krāsa ēdienu pasaulē ir neitrāla, tātad tie labi kontrastēs ar saturu.

SALDĒ UZKODAS
Labs veids, kā našķēšanos padarīt svaram draudzīgāku, ir uzkodu saldēšana. Īpaši tas attiecas uz augļiem un saldumiem. Ja nespēj atteikties no šokolādes, pamēģini to sasaldēt – tiesa, kaloriju daudzums ēdienā nemainīsies, tomēr organisms patērēs kalorijas, ēdienu dzesējot, turklāt tu šādu saldētu našķi neapēdīsi tik daudz kā parasti.

PUSFABRIKĀTIEM – NĒ
Uzkodas gatavo pati, jo tikai tā tu varēsi būt droša par to sastāvu. Izvairies no pārmērīga sāls, cukura un bez šaubām mākslīgu piedevu klātbūtnes našķos. Izmanto šajā rakstā minēto pirmo ieteikumu, ka uzkodas var palīdzēt sabalansēt tavu ēdienkarti!

7 komentāri
  1. Kādēļ gan saldēta šokolāde būtu jādzesē? Vai tā nebūtu jāsilda? Un, vai cilvēka ķermenis vispār spējīgs dzesēt ko citu kā tikai pats sevi?

  2. Ēdot aukstus produktus organismam jāpatērē vairāk enerģijas, lai sagremotu – tā esmu dzirdējusi. Man patīk par tiem dārzeņiem – lūk tas ir vērtīgi.

  3. Vakardien tieši izmēģināju triku ar zobu mazgāšanu uzreiz pēc vakariņu ēšanas. Tiešām nostrādāja – nu negribu es vēlreiz tīrīt zobus. 🙂

  4. HAHA! Divi smagsvari – Slinkums pret Našķēšanos! Izklausās jancīgi, nekad neesmu mēģinājusi izmantot vienu slikto ieradumu pret otru 😀

  5. Nu bet ko darīt, ka esam ar šādiem sliktiem ieradumiem apveltītas? 😀 No diviem sliktumiem uztaisam labumu 🙂

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.