Mazie apalīši

Smaidīgi apvēlušies mazuļi ir tik jauki un mīļi! Apvēlušies pamatskolnieki, kuri starpbrīžos notiesā smalkmaizītes, hotdogus un picas, uzdzerot kolu, vairs neizraisa tik viennozīmīgu reakciju. Drīzāk rodas pārdomas, par ko pārvērtīsies šie bērni, kad dzimumbrieduma periodā sāks palielināties ķermeņa masa.

Liekā svara un aptaukošanās problēmu cēloņi bērniem ir tādi paši, kā pieaugušajiem – hormonālais disbalanss, mazkustīgs dzīves veids un pārāk liela enerģijas uzņemšana ar ēdienu. Ja pieaugušie (ne visi, bet lielākā daļa) paši spēj apzināt un atrisināt problēmu, tad bērniem ir nepieciešama vecāku palīdzība. Bet vairumā gadījumu tieši vecāki ir vainīgi bērna liekā svara problēmās. Ļoti bieži vecāki paši nav no slaidajiem, mīl labi paēst un noteikti cenšas pabarot savu acuraugu  pat tad, ja viņš to nevēlas. „Vienu karotīti par mammu, vienu par tēti, vecmāmiņu, brālīti utt.” – pazīstama aina ,vai ne? Bērns vairs negrib ēst, bet šķīvī vēl palikusi puse porcijas. Ārā mest žēl, tāpēc labāk to sastūķēt mantiniekā. Ar laiku mazais pierod pie lielākām pārtikas devām. Paaugoties viņš nestrīdas un apēd visu – tāpat taču kāds to liks vai pierunās izdarīt.

Daudzi vecāki domā, ja viņiem pašiem ir liekais svars, tad arī viņu pēcnācēji tam ir nolemti. Tomēr vairumā gadījumu bērna svaru un veselības stāvokli ietekmē nevis iedzimtība, bet ģimenes ēšanas paradumi un režīms, fiziskā noslogotība vai tās trūkums.

Liekā svara predispozīcija nav diagnoze, ko nevar mainīt. Ja ievēro vienkāršus noteikumus, no bērna aptaukošanās problēmām var izvairīties

Vizīte pie ārsta
Sāciet ar vizīti pie ārsta un nepieciešamības gadījumā veiciet arī analīzes. Tas ļaus pārliecināties, ka bērnam nav kāda kaite, jo pretējā gadījumā nekāda pašārstēšanās nav pieļaujama.

Cik daudz ēd bērns un cik daudz ēd ģimenē?
Ja tavā ģimenē par tradīciju ir kļuvušas regulāras dzīres pie galda, tai skaitā vakariņas ar trīs ēdieniem un neiztrūkstošas uzkodas starp ēdienreizēm, iespēja izaudzināt apalīti palielinās vairākas reizes. Ēšanas tradīcijas ģimenē ar steigu ir jāmaina. Tas nāks par labu gan tavam bērnam, gan arī tev pašai.

Ko ēd tavs bērns?
Atbilde droši vien ir zināma – to pašu, ko pārējie. Jaunā paaudze ļoti ātri pārņem ēšanas paradumus. Ja ģimene pārtiek no eļļā ceptiem produktiem, desām vai pusfabrikātiem, bērns to uztver kā normu un visticamāk, kļuvis pieaudzis, savai maltītei izvēlēsies to pašu. Pārej uz veselīgiem produktiem. Augošam organismam ir nepieciešams pilnvērtīgs uzturs, diez vai par tādu var dēvēt saldētus frī kartupeļus vai ceptas mednieku desiņas. Arī brīvdienu braucieni uz makdonaldu, bērnam par prieku, nav laba ideja.

Uzkodas
Ja mājās visās iespējamās vietās ir šķīvji ar cepumiem, bulciņām un konfektēm, sajūtot pirmo izsalkumu, roka sniedzas pēc kāda kāruma. Tas ātri kļūst par ieradumu un našķi tiek ēsti pastāvīgi, bet galvenās ēdienreizes kļūst nenozīmīgas. Visvienkāršākais variants, kā kaut ko mainīt, ir nomainīt šķīvju saturu pret veselīgiem našķiem – augļiem, dārzeņiem.

Nespied ēst ar varu
Mainīt ģimenes ēšanas paradumus vēl nenozīmē, ka jau pirmajā dienā jāmēģina mazajam iebarot bļodu ar kāpostu salātiem. Pēc pagājušās nedēļas pankūkām ar šokolādes mērci, hamburgeriem un čipsiem viņš vienkārši nesapratīs šādas pārmaiņas. Arī veselīgo pārtiku var pagatavot garšīgi. Jauno ēdienkarti ievies pakāpeniski, sākumā, piemēram, aizvietojot piedevas – frī kartupeļu vietā pasniedzot ceptus ziedkāpostus.

Fiziska slodze
Ļoti bieži, baidoties no neveiksmes vai citu bērnu apsmiekla, apaļīgi bērni nevēlas apmeklēt dažādas sporta nodarbības un treniņus. Tomēr visi bērni ļoti labprāt pavada brīvdienas kopā ar saviem vecākiem. Nīkšana pie televizora, kino apmeklējums ar popkornu un saldējumu lai paliek pagātnē – tā vietā izvēlies aktīvu atpūtu. Izvēles iespējas ir ļoti plašas: velosipēdi, pārgājieni un peldēšana – vasarā, slēpošana, slidošana, snovbords – ziemā.

3 komentāri
  1. Kādai tuvai paziņai ir problēmas ar lieko svaru un gribot pasargāt savu 3 g.v. meitu (!!!) no šī bubuļa gatavo, piem., bērnam putras tikai uz ūdens, pēc bērnu dārza neēd vakariņas mājās. Rezultātā pa 1.5 gadu bērns necik nav pieņēmies svarā, toties mamma priecīga par augošu tievuli…varbūt tas ir ok, bet ja pašmērķis ir TIEVUMS nevis veselīgz dzīves veids, liekas, ka ar laiku var iebraukt auzās…

  2. Te jau, man rādās, ari būtu vajadzīgs tas ārsta apmeklējums, lai nenodara pāri – ne par daudz ēdot, ne arī badojoties. Tas taču šaumsīgi, ja bērnam jābadinās!

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.