6 SVARĪGĀKIE vitamīni SIEVIETES labsajūtai un skaistumam

Sievietes, kuras rūpējas par savu veselību, zina, cik nozīmīga ir sabalansēta vērtīgo uzturvielu uzņemšana ikdienā – apgādājot organismu ar tam nepieciešamajām vielām – uzlabojas ne tikai pašsajūta un fiziskā forma, bet arī mūsu veselības spogulis – āda – kļūst tīra un starojoša. Salīdzinot sieviešu un vīriešu fizioloģiju, jāakcentē sievietes reproduktīvā sistēma, kas paredz īpašu vajadzību pēc noteiktiem vitamīniem dažādos dzīves un vecuma posmos. Lasi un uzzini, kuri ir būtiskākie vitamīni sievietes veselībai un skaistumam!

TALKĀ NĀK PALĪGI – VITAMĪNI
Bieži sievietes garastāvoklis, pašsajūta un pat izskats atkarīgs no hormonu svārstībām organismā – tas skaidrojams ar izmaiņām, kādas daiļā dzimuma pārstāvju ķermenī rada reproduktīvā sistēma. Tāpēc, lai jaunību – veselību, skaistumu un līdzsvarotību – saglabātu pēc iespējas ilgāk, talkā jāaicina palīgi – šajā gadījumā vitamīni – ķīmiskas vielas, kas mijiedarbojas ar gandrīz visiem procesiem ķermenī, turklāt aizsargā organismu no tam kaitīgu vielu ietekmes. Protams, vislabāk, ja vitamīnus un vērtīgās uzturvielas uzņemam ar pārtikas palīdzību, taču, ja ikdienas ritms un iespējas šo procesu ierobežo, jāapsver doma par uztura bagātinātāju lietošanu, it sevišķi gadalaikos, kad svaigi augļi un dārzeņi ir salīdzinoši maz pieejami.

MAINĀS SIEVIETE – MAINĀS ORGANISMA VAJADZĪBAS
Izmaiņas sievietes ķermenī dzīves laikā ir pietiekami nopietnas, tāpēc jāņem vērā katra perioda specifika – organisma izpausmes un vajadzības.

Jaunas meitenes, kurām sākušās menstruācijas, organismā pieredz pēkšņas hormonu svārstības, turklāt tiek zaudēts daudz dzelzs, kas var izraisīt pastiprinātu nogurumu un nespēku, pat matu un nagu trauslumu un lūšanu. Lai šīs pazīmes novērstu, ikdienā pietiekamā daudzumā jāuzņem dzelzs, kā arī jāņem vērā – lai dzelzs labāk uzsūktos organismā, tas jālieto kopā ar C vitamīnu saturošiem produktiem.

Topošajām māmiņām, grūtniecēm un sievietēm, kuras baro bērnu ar krūti, īpaši jāpiedomā par sava organisma stiprināšanu, jo bērna veselīga attīstība un drošība kļūst prioritāra. Pieaug vajadzība pēc noteiktiem vitamīniem un minerālvielām – piemēram, folijskābes lietošana pozitīvi ietekmē gan māmiņas organismu grūtniecības laikā, gan augļa attīstību, turklāt palīdz atjaunoties sievietes organismam arī pēc grūtniecības. Toties bērna zīdīšanas laiks paredz pastiprinātu vajadzību pēc kalcija, cinka un dzelzs. Kalcijs nepieciešams ne tikai bērna intensīvajai attīstībai, bet arī jaunās māmiņas kaulu sistēmai, jo palīdz saglabāt veselus zobus, kā arī līdzsvaro nervu sistēmu. Uzmanība gan jāpievērš faktam, ka vienlaicīga dzelzs un kalcija lietošana bloķē dzelzs uzsūkšanos organismā, tāpēc vēlams ievērot sešu stundu intervālu.

Sievietes menopauzes/pēc-menopauzes periodam raksturīga olnīcu funkciju pakāpeniska sarukšana, pāreja no reproduktīvā uz pēcreproduktīvo periodu, kas paredz izteiktas hormonu svārstības un izmaiņas pašsajūtā. Sievetēm šajā dzīves periodā īpaši jāpievērš uzmanība holesterīna līmenim organismā, sirds-asinsvadu sistēmas veselības stāvoklim, kā arī kaulu un muskuļu sistēmai, jo ar katru gadu kaulu masa samazinās.

SIEVIETES ĪPAŠIE VITAMĪNI
Antioksidanti.
Hroniskas slimības un novecošanas procesi – antioksidanti ir īstie palīgi, lai saglabātu sievietes skaistumu pēc iespējas ilgāk, turklāt vienlaicīgi arī stiprinātu organisma imunitāti un mazinātu iekaisumu procesus. Īpaši jāizceļ tādi antioksidanti kā alfa un beta karotīns, kuri palīdz sievietēm stiprināt mīkstos audus, ādu un gļotādu, arī kaulus – kas ir izteikti svarīgi menopauzes periodā un pēc tam, tāpēc nevajadzētu atteikties no tādiem pārtikas produktiem kā burkāni, ķirbji, kāposti, tomāti, aprikozes un spināti. Tie nepieciešami, lai saglabātu ādu, nagus un matus pēc iespējas veselīgākus un mirdzošākus. Arī selēns pasargā ķermeni no vides kaitīgās ietekmes, kā arī palēlina šūnu novecošanos. Toties viens no būtiskākajiem un spēcīgākajiem antioksidantiem ir koenzīms Q10, kuru iespējams uzņemt gan ar vitamīnu, gan krēmu palīdzību – sieviešu cīņā ar grumbiņām un ādas sausumu tas būs ļoti noderīgs.

C vitamīns. Ne mazāk svarīga sievietes veselībai ir askorbīnskābe jeb C vitamīns. Tas ne tikai uzlabo imunitāti, palīdz veiksmīgi sadziedēt brūces un ir vajadzīgs eritrocītu veidošanā, bet arī palielina koncentrēšanās spējas. Novecošanas procesu, kā arī pārdzīvojumu un stresa ietekmē askorbīnskābes daudzums organismā samazinās, tāpēc to ik dienas būtu vēlams uzņemt pietiekamā daudzumā – vislabāk no svaigiem dārzeņiem, augļiem un ogām, piemēram, brokoļiem, paprikas, kartupeļiem, apelsīniem,  greipfrūtiem, zemenēm, kazenēm, kivi un upenēm. Interesanti, ka mūsu āda vitamīnus uzsūc visātrāk, tāpēc tā būs ļoti pateicīga, ja palutināsi to ar C vitamīna serumu.

B grupas vitamīnus varētu saukt par sieviešu dzīvības eliksīru, jo daiļajam dzimuma tie ir vitāli nepieciešami, sevišķi akcentējot trīs – folijskābi, B6 un B12. Kā zināms, grūtniecēm vissvarīgākā ir tieši folijskābe, jo tā palīdzēt noturēt pie veselības sarkanās asins šūnas, kā arī samazināt nervu caurulītes defekta attīstības riskus auglim un citus iedzimtības defektus. Spināti, zaļumi, zemenes, melones, pākšaugi, olas, aknas u. c. pārtikas produkti var palīdzēt to uzņemt, taču nereti, bērna plānošanas un grūtniecības laikā, folijskābe būs jāuzņem papildus arī no uztura bagātinātājiem. Toties vitamīns B6 ļoti labi palīdz tikt galā ar toksikozi grūtniecības laikā, tāpat palīdz uzturēt veselīgu nervu sistēmu – mazina nervozitāti, histērijas izpausmes un aizkaitinātību. Ēdot riekstus, pilngraudus, banānus, vīnogas, avokado u. c. – sieviete ne tikai mazinās stresa izpausmes organismā, bet arī rūpēsies par matu, nagu un ādas veselību, tāpat arī normalizēs holesterīna līmeni un novērsīs mazasinības risku. Interesanti, ka B12 vitamīns (atrodams siļķēs, forelēs, liellopu aknās) producē metionīnu, kas atbild par labestības, prieka un mīlestības sajūtām – tādējādi palīdz samazināt gan nervozitāti un nogurumu, gan sāpīgas menstruācijas.

E vitamīns – galvenais šūnu membrānu uzturētājs un palīgs sarkano asins ķermenīšu veidošanās procesos. Lai izvairītos no sausas ādas, kurai ir tendence lobīties, E vitamīns būs viens no svarīgākajiem. To iespējams uzņemt no lazdu riekstiem, saulespuķu sēklām, mencu aknu eļļas, kukurūzas eļļas un citiem produktiem. E vitamīns palīdzēs arī palēlināt izmaiņas organismā, kas saistītas ar novecošanas procesiem.

D vitamīns. Vitamīns, kurš darbojas kā hormons – un palīdz stabilizēt fosfora un kalcija līmeni organismā. Lai izvairītos no bīstamā osteoporozes riska, it sevišķi pēc menopauzes, D vitamīna (atrodams arī zivīs un piena produktos) uzņemšana no saules gaismas sievietēm ir ļoti nepieciešama.

Omega-3 taukskābes. Taukskābes, kas iesaistās gandrīz visos organisma darbības procesos. Palīdz normalizēt garastāvokļa svārstības un ādas mitrumu, saglabāt elastīgus asinsvadus, kā arī samazināt sliktā holesterīna un trombu veidošanos organismā. Ja uzturā pietiekamā daudzumā netiek lietoti zivju produkti, jāapsver doma par zivju eļļas lietošanu.

2 komentāri

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.