Kā novērst zobu bojāšanos?

https://www.istockphoto.com/

Gandrīz katram trešajam pieaugušajam Latvijā pandēmijas laikā ir bijušas zobu sāpes – viena no galvenajām zobu bojāšanās pazīmēm. Zobārsti ir noraizējušies, atklājot, ka vairāk nekā katrs desmitais no tiem, kam ir sāpējuši zobi, nolemj šo faktoru ignorēt un nemeklēt profesionālu palīdzību, iztiekot ar pretsāpju zālēm. Zobu bojāšanās bieži vien noved pie nopietnām zobu veselības problēmām, kas laicīgi nepamanītas var izraisīt zobu sakņu kanālu ārstēšanu vai pat zobu izraušanu. Colgate-Palmolive eksperti uzskata, ka veselīgs un no mutes dobuma slimībām brīvs zobu stāvoklis ir pilnībā atkarīgs no mūsu dzīvesveida. Viss kas nepieciešams ir pareiza mutes dobuma kopšana un veselīgs uzturs. Labā ziņa ir tā, ka zobu bojāšanās novēršana var būt gan vienkārša gan pieejama. Šeit būs četri visefektīvākie veidi, kā novērst kariesu.

Zobu kopšana

Rūpīga zobu tīrīšana ir visefektīvākais veids, kā novērst zobu bojāšanos. Zobus obligāti jāiztīra pirms gulētiešanas un vismaz vēl vienu reizi dienas laikā, izmantojot fluoru saturošu zobu pastu. Neskatoties uz to, ka zobu tīrīšana ir pati par sevi saprotama personīgās higiēnas sastāvdaļa, daudzi no mums tomēr netīra zobus divreiz dienā kā to iesaka zobārsti. Turklāt ir vairums cilvēku, kuri neuzskata, ka tīrīšana mazina zobu bojāšanās risku. Zobu tīrīšana divreiz dienā ir labākais veids, kā uzturēt zobus veselīgus. Pārliecinieties, ka notīriet zobu iekšējo un ārējo virsmu, kā arī smaganu līniju. Zobu tīrīšanai vajadzētu veltīt vismaz divas minūtes jeb gandrīz tikpat ilgi, cik radio skan jūsu mīļākā dziesma.

Pēc zobu tīrīšanas ar zobubirsti, ir vēlams izmantot arī starpzobu birstītes vai zobu diegu, kas palīdz noņemt aplikumu starp zobiem, jo tās ir vietas, kuras parastā zobu birste nevar sasniegt un kārtīgi iztīrīt. Obligāti ir jānotīra arī mēle, uz kuras atrodas daudz baktēriju. Mēli var tīrīt ar zobu birsti vai ar speciālu mēles tīrītāju, tīrot ar nepārtrauktu kustību virzienā no mēles saknes uz mēles galu. Zobu birste pēc mēles tīrīšanas ir kārtīgi jāizskalo, lai neuzkrātu tajā baktērijas, tāpat zobubirsti ir jāmaina ne retāk kā reizi 3 mēnešos.

Ja vēlaties iegūt pilnīgu mutes dobuma tīrību, tad izmantojiet arī speciālos līdzekļus mutes skalošanai.

Veselīgs uzturs

Pārmērīga cukura lietošana uzturā ir tiešs zobu bojāšanās cēlonis, turklāt pandēmijas laikā cukura patēriņš ir pieaudzis. Daudzi no mums atzīst, ka “mājsēdes” laikā uzturs ir kļuvis neveselīgāks. Uzturam jābūt pilnvērtīgam un sabalansētam, kā arī tam jāsatur visas zobu audu reģenerācijai nepieciešamās minerālvielas un vitamīnus.

Lai samazinātu zobu bojāšanās risku, retāk lietojiet saldus ēdienus un dzērienus. Centieties arī izvairīties no neveselīgām uzkodām starp ēdienreizēm, lai ierobežotu skābes izdalīšanos mutes dobumā. Košļājot gumiju bez cukura pēc katras ēdienreizes, var palīdzēt mutē radīt vairāk siekalu, kas savukārt cīnīsies ar radušos skābes daudzumu.

Colgate pētnieki piebilst – lai pasargātu zobus no bojāšanās, ieteicams ierobežot cukura patēriņu starp ēdienreizēm un pilnībā no tā izvairīties pirms gulētiešanas. Tas ir tāpēc, ka miega laikā mēs ražojam mazāk siekalu. Zobu bojāšanās var būt biežāka arī tiem, kuri lieto cukuru saturošus medikamentus. Ja domājat, ka jūsu zāles varētu ietekmēt jūsu mutes veselību, meklējiet padomu pie sava ģimenes ārsta, kurš varētu ieteikt alternatīvas, kas nesatur cukuru.

Regulāra zobu pārbaude

Regulāra zobārsta apmeklēšana var palīdzēt uzturēt mutes veselību, tostarp novērst zobu bojāšanos. Mūsdienu tehnoloģijas var pamanīt kariesu agrīnā stadijā un ārstēt zobus pirms tie ir paspējuši sabojāties. Zobārsti jums var palīdzēt arī ar padomu un informāciju, kas palīdzēs jums rūpēties par mutes dobumu mājās, kā arī parādīt pareizas tīrīšanas metodes, ieteikt kādus produktus lietot un sniegt norādījumus par to, kā diēta un dzīvesveids var ietekmēt jūsu mutes veselību.

Reizi pusgadā ir jāapmeklē arī zobu higiēnists, kurš veiks padziļinātu mutes dobuma tīrīšanu. Tā ir zobu un smaganu saslimšanu profilakses procedūra, kas sevī ietver zobakmens un mīkstā zobu aplikuma noņemšanu, zobu pulēšanu ar sodas strūklu un profesionālo pastu, kā arī zobu pārklāšanu ar fluora aplikāciju vai citiem zobus stiprinošiem līdzekļiem.

Fluorīds

Fluorīds ir minerāls, kuru dabiski var atrast daudzos pārtikas produktos un gandrīz ikvienā dzeramajā ūdenī. Fluorīds ir arī vissvarīgākā zobu pastas sastāvdaļa, jo tas palīdz pasargāt zobus no kariesa. Neskatoties uz to, izpratne par fluora priekšrocībām joprojām ir zema, turklāt mūsdienās daudzi uzskata, ka tas nemaz nav nepieciešams zobupastas sastāvā. Fluors var ievērojami palīdzēt zobu veselībai, stiprinot zobu emalju, padarot to izturīgāku pret kariesu. Ja nepieciešams, jūsu zobārsts var jums izrakstīt recepti zobu pastai, kas satur augstāku fluora daudzumu, ja jums ir paaugstināts zobu bojāšanās risks.

Zobu pastas ir ieteicams mainīt, jo katrai no tām ir savas labās īpašības, kuras palīdzēs uzturēt veselīgus zobus, tomēr balinošās zobupastas jālieto kursveidīgi – ne ilgāk par divām nedēļām.

Jāatceras, ka pēc zobu tīrīšanas nav nepieciešams skalot muti ar ūdeni. Ja tomēr ir vēlēšanās to izdarīt, tad vēlams ar speciālu mutes skalojamo līdzekli. Tādā veidā fluors ilgāk paliks uz jūsu zobiem un palīdzēs pasargāt tos no bojāšanās.

 

Nav komentāru

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.