Pēcdzemdību skumjas… Cik nopietni?

Katrā ģimenē bērniņa piedzimšana neapšaubāmi ir liels un nozīmīgs notikums. Lai gan jaunā māmiņa mazuli nēsājusi deviņus mēnešus un ir bijis gana daudz laika sagatavoties bērniņa atnākšanai, ne viss var izrādīties gluži tā, kā domāts un lasīts grāmatās. Pēc dzemdībām var nākties piedzīvot dažādus ne visai patīkamus mirkļus, emocionālus pārdzīvojumus un stresa situācijas, ar kurām jaunā mamma nepavisam nav rēķinājusies. Apjukums, satraukums par jauno un atbildīgo  māmiņas lomu var izraisīt dažādas reakcijas – histēriskas raudas, neapmierinātību, izmisumu. Un nevilšus sieviete nobīstas pati no sevis. Kas ar mani notiek? Kā lai tieku ar sevi galā? Vai es vispār spēšu būt laba mamma? Par to, kāpēc tā notiek un kā pārvarēt pēcdzemdību skumjas jeb pēcdzemdību depresiju, jautājām ginekoloģei Ramonai Bikaviņai un neonatoloģei Ramonai Irbei.
Kā tās izpaužas?
Bailes grūtniecības laikā ir pilnīgi normāla parādība. Sieviete baidās par gaidāmajām pārmaiņām darbā, personiskajā dzīvē. Arī mātes jūtas var nerasties uzreiz. Māmiņai ir jāsaprot, ka arī rūpēties par bērniņu jāiemācās, un šis process nenotiek vienā dienā. Vērojot, kā zīdaini ģērbj un mazgā slimnīcas personāls, māmiņai var rasties iespaids, ka viņa ir nevarīga un slikta māte, jo bieži vien pirmajās dienās ir bail pacelt pat rociņu vai kājiņu, lai  bērnu pārģērbtu. Mammai jāatceras, ka šie cilvēki to dara jau gadiem ilgi un tā ir viņu ikdiena. Labi, ja slimnīcā ir ļoti atsaucīgs pesonāls, kas šādās situācijās nomierina un sniedz derīgus padomus.
Ja piezogas pēcdzemdību depresija
Lai novērstu diskomforta rašanos pēc dzemdībām, sievietei un arī viņas tuviniekiem būtu jāatceras, ka viņa nav tikai mamma, bet arī sieviete. Noteikti nevajadzētu ļaut, lai bērniņš paņem simtprocentīgi visu uzmanību, jo ir nepieciešama atpūta un laiks tikai sev vai kopā ar savu vīrieti. Brīnišķīgi, ja pārim izdodas izrauties no mājas kaut vai uz pāris stundām, lai kaut kur pavakariņotu vai noskatītos filmu. Sievietei nekādā gadījumā nevajadzētu nolaisties, bet censties par sevi rūpēties. Būtu jāmeklē kāda tuvinieka vai drauga palīdzība, kas varētu bērniņu vecāku prombūtnes laikā pieskatīt. Pienu var arī atslaukt, tādējādi neuztraucoties par bērniņa barošanu, bet šādi atpūtas brīži nāks par labu jums visiem – gan jaunajai māmiņai, gan tētim. 

Saistītie raksti

1 komentārs
  1. Man no visa šī nebija gandrīz nekas, nu varbūt tas drausmīgais nogurums no miega bada, bet laikam varu teikt, ka esmu sveikā tikusi cauri. Gribēju tikai teikt, lai topošās mammas nesatraucas, ne visām ir tā. Galvenais tiešām ir tas līdzcilvēku atbalsts.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.