5 mīti un patiesība par GAĻAS ĒŠANU un NEĒŠANU

Lietot vai nelietot uzturā gaļu? Kādi ir gaļas ēšanas un neēšanas plusi un mīnusi? Vai tiešām neēdot gaļu, ir iespējams notievēt un kļūt veselākai? Šādi un citādi jautājumi ir mijušies pa galvu ikvienai, kura kaut reizi ir aizdomājusies par to, ka varētu izslēgt no savas ēdienkartes gaļu un tās izstrādājumus. Šoreiz esam apkopojuši populārākos pieņēmumus par gaļas neēšanu un arī ēšanu, kā arī snieguši konkrētas atbildes!

UZŅEMT NEPIECIEŠAMOS VITAMĪNUS UN MINERĀLVIELAS VAR ARĪ NEĒDOT GAĻU
Galvenais elements, ko mēs saņemam, lietojot uzturā gaļu, ir dzelzs. Līdz ar to, tieši dzelzs ir tas, kas visbiežāk tiek uzņemts nepietiekamā daudzumā tiem cilvēkiem, kas no gaļas ir atteikušies. Un, ja tīri teorētiski, dzelzi ir iespējas uzņemt pietiekoši arī gaļas neēdājiem, piemēram, lietojot uzturā žāvētas dateles, sezama sēklas, prosu u.c. augu valsts izcelsmes produktus, kas ir bagāti ar dzelzi, tomēr izrādās, ka mūsu organisms dzelzi vislabāk uzsūc tieši no dzīvnieku valsts produktiem – gaļas un tās subproduktiem. Ja no dzīvnieku valsts produktiem mūsu organisms uzsūc 16-20% dzelzi, tad no augu valsts produktiem tikai 7-9%. Turklāt, jāņem vērā, ka sievietēm dzelzs ir jāuzņem vairāk kā vīriešiem – lai kompensētu menstruāciju laikā zaudēto. Pieaugušai sievietei dienā jāuzņem 18mg dzelzs, bet grūtniecei – 30mg. Ja tiešām esi pret gaļu savā ēdienkartē, tad zini – tev ir ļoti rūpīgi jāpārlūko savi ēšanas paradumi, lai būtu pārliecināta, ka nenodari pāri savam organismam.

ATTEIKŠANĀS NO GAĻAS ĻAUJ DAUDZ SEKMĪGĀK NOTIEVĒT
Šis ir ļoti populārs pieņēmums, ko nereti izplata gaļas neēdāji. Taču tā nu tiešām nav patiesība. Tomēr, šī apgalvojuma saistībā ir ļoti būtiski nošķirt liesu gaļu no gaļas izstrādājumiem – desām, cīsiņiem u.c., kas tiešām bieži vien ir ļoti trekni un satur daudz sāli, kas var veicināt mūsu uzbarošanos. Taču, ja runājam par liesu gaļu – neviena diēta neaizliedz lietot uzturā liesu gaļu. Vēl vairāk – liesa gaļa ir ne vien mazkaloriju produkts, bet arī ēdiens, kas tiešām ļauj paēst un gūt sāta sajūtu. Piemēram, 250 gramu liesas gaļas porcija satur apmēram 250 kilokalorijas, kas ir teju tikpat cik vienā lielā bumbierī vai divos banānos. Un ja tā labi padomā – cik bumbierus vai banānus mums būtu jāapēd, lai justos paēduši? Gaļa tievētājām ir tieši ieteicama – ne velti ir virkne diētu, kas balstītas tieši uz gaļas lietošanu. Protams, visam ir jābūt balansā – arī gaļas un citu produktu attiecībai tavā ēdienkartē.

PUTNU GAĻA IR LIESĀKA, TĀDĒĻ IETEICAMĀKA
Ne gluži. Arī lietojot uzturā gaļu, tāpat kā jebkuru citu produktu, ir jāievēro dažādība. Pirmkārt – lai garšīgāk un pašiem interesantāk, otrkārt, šādā veidā arī organisms būs ieguvējs. Un nenoliedzami – dažādiem ēdieniem piestāv dažāda veida gaļa. Protams, cits jautājums ir par to, cik kura veida gaļa ir trekna – tomēr jebkura veida gaļai ir iespējams izraudzīties liesākos gabalus un baudīt tieši tos. Runājot par putnu gaļu – ar to ir jābūt uzmanīgam! Protams, tā ir ļoti ieteicama un lieliska tieši tievētāju ēdienkartē, jo ir ļoti liesa un viegli, ātri pagatavojama, taču to pērkot, vienmēr pārliecinies, ka tās izcelsme ir zināma. Jo, kā zināms, tieši putnu gaļa ir tā, kuru ražo lielos daudzumos, un nereti ar ne tām draudzīgākajām metodēm – hormoniem utt. Reizēm tomēr ir vērts nedaudz piemaksāt un nopirkt zināmas izcelsmes produkciju, nevis lētāku, bet nez no kurienes nākušu.

GAĻAS GABALAM VIENĀ ĒDIENREIZĒ JĀBŪT TIK LIELAM, CIK LIELA IR ĒDĀJA PLAUKSTA
Vienas ēdienreizes gaļas gabala lielumam vajadzētu būt tādam, kas atbilst cilvēka plaukstas pamatnes izmēriem (aptuveni, protams) un aptuveni 200 – 250 g smagam. Lai gan latviešu virtuvē nereti ir iecienītas karbonādes teju šķīvja lielumā, tās tomēr ir pārāk lielas. Turklāt, uzturā ieteicams lietot īstu gaļu, nevis caurspīdīgi izklapētu, miltos un olās apvārtītu, lielā daudzumā eļļas ceptu gaļas izstrādājumu. Tā vietā labāk ņemt kārtīgu gaļas gabalu un gatavot to citā veidā, piemēram, folijā ietītu cept cepeškrāsnī, vai sautēt. Tas nebūt nav grūtāk un nepaņem vairāk laika, toties rezultāts būs daudz veselīgāks.

MUMS KĀ ZIEMEĻNIEKIEM IR JĀĒD GAĻA
Šajā pieņēmumā tiešām ir daļa taisnības, un to būtu vērts ņemt vērā arī visiem tiem, kuri sevi dēvē par gaļas neēdājiem. Mēs dzīvojam tieši tādos platuma grādos, kādos dzīvojam, un klimats pie mums ir tāds kāds ir. Būsim godīgi – nu vajag mums ziemā sasildīties. Un to tiešām palīdz izdarīt arī piemērots ēdiens – karsts (taču tas ne vienmēr nozīmē – trekns) gaļas ēdiens ziemas sezonā ir tieši tas, kas nepieciešams. Šāds ēdiens ļauj ne tikai sasniegt sāta sajūtu, bet arī nenoliedzami – sasildīties. Savukārt, vasarā, kad organisms teju vai prasa salātus un aukstās zupas, nav nepieciešams spiest tam ēst karbonādes. Sevī jāieklausās!
7 komentāri
  1. Kāda jēga virsrakstā uzlikt 5 mīti par gaļas ēšanu un neēšanu, bet visi 5 tik apraksta, vai zemtekstā norāda, ka gaļu neēst un būt par veģetārieti nav veselīgi, kāpēc nevarēja uzlikt virsrakstu 5 padomi kāpēc ēst gaļu, vai kā ēst gaļu veselīgāk. Rakstā pilns ar mītiem par gaļas nēedājiem, vai arī vienkārši man tā pašvakāk, lai atrastu tos gaļas neēšanas plusus.
    Un vispareizākais ir ēst daudzveidīgi – gan gaļu, gan augļus, gan dārzeņus u.t.t., tad arī viss būs kārtībā, gan ar vitamīnu uzņemšanu gan kalorijām.

  2. cilveka organisms nav domats galjai. pilnigas mulkibas ka ir jaaeed galja, galju eda pirms daudziem tukstosiem gadu, kad nebija parpilditi lielveikali ar partiku un kad cilvekiem bija jacinas par izdzivoshanu.

  3. Muļķīgas ir tās “muļķības”, kas apgalvo, ka cilvēki ir domāti tikai zaļbarības patērēšanai.

  4. Piekrītu MIA, ka autores mērķis bija pamatot, kādēļ jāēd gaļa. Vienīgais, kam varu piekrist, ka neēdot gaļu, nevaru notievēt. Bet diez vai ir daudzi, kas atsakās no gaļas, lai notievētu. Ja tādi tomēr ir, tad viņiem ir mazas zināšanas par uzturvielām.
    Aptuveni 8 gadus neēdu gaļu. Jā, dzelzi ziemā uzņemu papildus ar medikamentiem. Taču zinu daudzus gaļēdājus, kas arī dzelzi uzņem ar medikamentiem. Par ziemeļniekiem/dienvidniekiem runāt ir muļķīgi. Pirmkārt, mēs ziemā neēdam kā mūsu senči, t.i. tikai maizi,putras un gaļu. Otrkārt, jebkurš silts ēdiens silda, neatkarīgi no tā ir vai nav gaļas tajā, tāpat ir daudz sildošo garšvielu. Piena produkti ļoti palīdz radīt sāta sajūtu.
    Nepropogandēju gaļas neēšanu, tā ir katra paša izvēle, bet ļoti kaitina šādi sagrābstīti raksti bez jebkāda pamatojuma.

  5. Ko labu gaļēdājs saņem no veikalā nopirktās gaļas? – papildus augšanas hormonus (3 mēnešus vecs cālis pieaugušas vistas apmēros – kā diez normālos apstākļos tas iespējams?)!! antibiotikas (lieto liellopiem, arī piena govīm – vajag vai nevajag – profilaksei), visas iespējamās līķu indes (bailes un sāpes, kuras dzīvnieks izjūt pirms viņu nokauj un kaušanas brīdī saindē “gaļiņu”), apziņu, ka ir pasūtījuma slepkava – cik no jums cien. gaļēdāji pašas savām rociņām varētu pārgriezt rīkli teliņam?? .

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.