Vai jūties droši? Uzzini, kā sevi pasargāt!

Dažādas mazas ķibeles mūs pavada ikdienas – zeķubiksēm uziris valdziņš, somai notrūkusi lence, mētelis palicis bez pogas. Bet ne jau vienmēr zaudējumi ir tik niecīgi. Teju katram autobraucējam, ir gadījies sastapties ar kādu no izplatītākajām auto problēmām – nezināms ļaundaris nočiepis magnetolu, saskrāpējis auto sānus, nolauzis spoguli vai pašas esam mazliet par vēlu sabremzējušas sastrēgumā. Ak, un kur nu vēl slēpošanas atvaļinājums ar bažām par traumu vai nozaudētu bagāžu! Protams, mēs visas arī zinām to, ko nozīmē vārds apdrošināšana, bet mūžīgais piņķerīgais jautājums ir tas –  kāda īsti nepieciešama un kur to vislabāk iegādāties. espati.lv izlēma ieviest skaidrību šajā jautājumā un vērsās pie "Latvijas Apdrošināšanas Brokers" valdes locekles Edītes Reitupas pēc padoma.

Aģents vai brokeris?

Izdzirdot vārdu brokeris, espati.lv apmulsa, tāpēc sākumā vēlējāmies noskaidrot, kāda ir atšķirība starp apdrošināšanas aģentu un brokeri. "Aģents ir cilvēks vai SIA, kas ir piesaistīts vienai konkrētai apdrošināšanas sabiedrībai. Mums ir ERGO aģenti, Baltas aģenti, BTA aģenti, un citi, bet tie izplata tikai konkrētās sabiedrības produktus, un šādas sabiedrības pavisam ir deviņas, desmit, bet ne visām ir savi aģenti. Brokeris, savukārt ir tas, kurš var piedāvāt jebkuras sabiedrības produktus, mēs varam pārdot visu šo deviņu kompāniju polises. Respektīvi, ja klients pie manis ierodas un vēlas apdrošināt savu auto, es varu piedāvāt viņam visu sabiedrību produktus. Mēs kopā izvēlamies viņam izdevīgāko, vajadzīgo, kas atkarīgs no klienta prasībām – labāk, lētāk, kvalitatīvāk, un nepieciešamības. Brokeri ir tie, kas klienta vārdā un interesēs nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību, apkopo visu informāciju par katru apdrošināšanas sabiedrību un katru apdrosināšanas veidu,"  skaidro Edīte.

Bet visam taču ir sava cena – cik maksās šis izsmeļošās informācijas pakalpojums? "Daudzi nemaz nezina un nespēj iedomāties, ka šis konsultācijas pakalpojums ir  bez maksas. Mums maksā apdrošināšanas sabiedrības par piesaistītajiem klientiem. Vēl vēršanās pie brokera ir izdevīga tā iemesla dēļ, ka brokeris apkalpos savu klientu visa gada garumā. Ja klientam ir vajadzīgs brokera padoms, ja ir nepieciešamība konsultēties jebkurā ar apdrošināšanu saistītā jautājumā, klients zvana brokerim. Brokeris nepieciešamības gadījumā pat palīdzēs uz ielas sastādīt saskaņoto paziņojumu. Tie ir mūsu klienti un mēs viņus apkalpojam. Jā, pat atgādinām, ka tuvojas polises beigu datums."

Visbiežāk sastopamās ķibeles un neskaidrības

Jautājām Edītei, kādus jautājumus klienti visbiežāk uzdod un ar kādām ķibelēm saskaras? "Sāksim ar to, ka visbiežākā sūdzība par aprošināšanas sabiedrībām ir par nemaksāšanu, klients sūdzas, ka sabiedrība nevēlas maksāt. Tādas situācijas rodas kienta nezināšanas dēļ. Pie jebkuras polises nāk klāt apdrošināšanas noteikumi, un ir sabiedrības, kas ļoti stingri uz šiem noteikumiem skatās. Ja atlīdzība ir jāpiesaka trīs darba dienu laikā, tad tas tā arī jādara. Ja klients šo termiņu nokavējis, tas var kalpot par  nemaksāšanas iemeslu. Tāpēc ir brokeris, kas pārzina noteikumus un klientu pabrīdina. Mēs sakām klientam, kā viņam attiecīgajā brīdī rīkoties, kam zvanīt, kādas formalitātes veikt.

Nesapratne rodas arī auto apzagšanas gadījumos – nozagti spoguļi, izsists logs un nozagts magnetafons. Šādos gadījumos atbrauc policija un konstatē faktu, un, lai neizmeklētu gadījumus, kas principā ir bezcerīgs, policija nereti apdrošinātājiem dod izziņu, ka ir pazušanas fakts. Un tajā brīdī, kad aprošinātājs redz pazušanas gadījumu, tas kalpo par iemeslu, lai atteiktu apdrošināšanu, jo pazušana kā risks nav apdrošināšanas gadījums, tāpēc par to neviens nemaksā. Tādēļ tajā brīdī, kad šāds fakts noticis, cietušajam jāvēršas policijā un jāraksta iesniegums ar lūgumu ierosināt krimināllietu sakarā ar zādzību.

Cilvēki ļoti bieži nezina, nesaprot ka, apdrošinot dzīvokli vai māju, viņi automātiski neapdrošina savu mantu. Proti, ja tiek uzlauzts jūsu dzīvoklis, sabojātas durvis vai logi, atlīdzību saņemsiet tikai par šīm lietām, proti, par tām mantām, kas nav no dzīvokļa iznesamas (arī boileris un/ vai virtuves iekārta bez tehnikas), jo apdrošinot dzīvokli, tas tiek apdrošināts kopā ar iebūvējamām mēbelēm, nevis ar visu iedzīvi. Dzīvoklis automātiski nenozīmē mantu, kura no dzīvokļa izzagta".

"Tāpat rūpīgi jāiepazīstas ar noteikumiem, pret ko ir apdrošināts jūsu īpašums", brīdina Edīte Reitupa. "To var apdrošināt pret ugunsgrēku, ūdensvadu avārijām, vētru un krusu, vētrai jābūt virs 17m/s, kuras laikā, piemēram, norauti jumti  vai īpašumam virsū uzgāzušies koki, tāpat pret plūdiem, bet šiem apdrošināšanas riskiem ir mēdz būt ierobežojumi un par tiem var uzzināt tikai iepazīstoties ar noteikumiem. Vēl var apdrošināties pret trešo personu prettiesisku rīcību ( piemēram, ja kāds ļaunprātīgi apzīmējis jūsu mājas žogu) un zādzību ar ielaušanos vai laupīšanu. Un šis ir klupšanas akmens, jo nereti mums šķiet, – ja ir zādzības risks, tātad pasargāta arī manta. Šeit cilvēki kļūdās, bet neapdrošinot mantu atsevišķi,  apdrošināts dzīvoklis mantu nepasargā". 

Edīte piebilst, ka apdrošinot māju, var apdrošināt arī žogu. Šķiet, kam tas vajadzīgs? Bet gadījumā, kad jūsu žogu sabojājis, piemēram, kāds negodprātigs autobraucējs, kas OCTA nav iegādājies vai no notikuma vietas aizbēdzis, varēsiet  tikt pie atlīdzības.

Es saviem klientiem vienmēr esmu teikusi – ja noticis kāds negadījums vai ķibele, sagādajiet tam pierādījumu – fotografējiet! Tagad praktiski visos mobilajos telefonos ir fotokamera. Ar mašīnām ir vienkārši – saskaņotais paziņojums vai policija, bet ir citi gadījumi, kas var sabojāt auto – milzīga bedre uz ceļa, akmens vai koks, kas uzkritis uz mašīnas jumta. To visu vajag nofotografēt, jo tas ir pierādījums!"

Civiltiesiskā apdrošināšana – kas tā tāda?

"Šis apdrošināšanas veids ir tas, par kura nepieciešamību cilvēki vismazāk iedomājas. Šī apdrošināšana pasargā tevi, kad netīšām kādam kaut ko esi nodarījis – sabojāji tantei dārgās kupes, kuras vairs nav labojamas, jo uzlēji sarkanvīnu.  Arī kalnos slēpojot, nereti sanāk kādam nejauši uzskriet virsū un sabojāt slēpes. Dažreiz cilvēki atceras arī par civiltiesisko apdrošināšanu dzīvoklim, kad nejauši aizmirst aizgriezt krānu un appludina kaimiņus.  Apdrošināšanas gadījumā pašiem kaimiņa dzīvokļa remonts nebūs jāsedz."

Kā visos šajos apdrošināšanas veidos neapjukt?

"Pricipā atliek tikai saprast kurā brīdī kura polise darbojas, un to vislabāk var paskaidrot jūsu brokeris. Klients man piezvana un saka – gribu apdrošināt veselību. Apdrošinātājs zem vārda veselība saprot pavisam ko citu nekā jūs varbūt domājat. Šajā gadījumā cilvēks brauc slēpot uz citu valsti un vēlas apdrošināt sevi. Tātad tā būs ceļojuma apdrošināšana. Jums tikai jāzina, ko jūs vēlaties, un mēs jums pateiksim, kas jums vajadzīgs. Tik vienkārši", saka Edīte.

Mēs ikdienā esam tik skrejoši, steidzīgi un nevaļīgi, ka piemirstam sevi pasargāt. Tikai situācijā, kad nonākam sprukās, cieš mūsu īpašums vai veselība, atceramies par savu drošību un iespējām bojājumus vai veselības problēmas kompensēt. Kā redzi, sevis pasargāšanas variantu ir daudz, atliek vien izvēlēties sev piemērotāko un rīkoties.

espati.lv saka paldies Edītei Reitupai par konsultāciju, kā arī aicina lasītājas uzdot Edītei sev interesējošus jautājumus komentāru sadaļā vai sākumplapā – lodziņā "Jautā ekspertam".  Informāciju iespējams gūt arī " Latvijas Apdrošināšanas Brokers" mājas lapā www.lvbrokers.lv.

11 komentārs
  1. Runājot par apzagšanas gadījumiem – es jau varētu izstādīt nelielu kolekciju ar policijas vēstulēm par krimināllietas atteikšanu par zādzības gadījumiem, jo nav pietiekamu pierādījumu un vainīgā :p

  2. Vispār diezgan noderīga informācija, taisos braukt slēpot, nezināju kādu man vajag apdrošināšanu, jo braucu pirmo reizi, biju domājusi, ka jāapdrošina dzīvība vai veselība, tagad saprotu, ka ir speciāla ceļojumu apdrošināšana.

  3. Iz dzīves: draudzene dzīvo trešajā stāvā, jaunceltnē. Aizbrauca uz laukiem un pa to laiku k-kas plīsa. Tika nopludināti abi apakšējie dzīvokļi, kuros tikko bja uztaisīts remonts. Situācija ļoti nepatīkama. Viņa bija priecīga, ka bija paklausījusi mājas apsaimniekotāju un veikusi civiltiesisko apdrošināšanu. Lūk tā 🙂

  4. Jautājums ekspertei: Braukšu strādāt uz ārzemēm, gribēju zināt kādu man apdrošināšanu izvēlēties, uz cik ilgu laiku un cik tas maksās? Atpakaļ nezinu, kad braukšu uz LV. Gribas, lai veselība būtu apdrošināta, jo ārvalstīs medicīna ir ļoti dārga, ja kaut kas notiks, būs lieli tēriņi.

  5. Lieņuxam: neēsmu eksperte šajā jomā, bet ja vēlies saņemt medicīnas pakalpojumus ārzemēs, nokārto EVAK karti Veselības norēķinu centrā (ex VOAVA) Cēsu 31, k3, 3 stāvs.

  6. Paldies, astiit! Varbūt zini, kas tajos pakalpojumos,ko dabūnu ar to karti tiek iekļauts. Ja, piemēram, saslimstu vai salaužu kaut ko, man ārstēšana tiek apmaksāta pilnā apmērā? Man gribās, tā lai aizbraucu un ja nu kas, tad savu naudiņu nemaksāju.

  7. Es zinu un varu ieteikt labu brokeru firmu SIA “Mūsu Domīnija” , ļoti laipni un izpalīdzīgi brokeri 🙂

  8. Vadoties pēc savas pozitīvās pieredzes ļoti augstu vērtēju brokeru sabiedrību – “Latvijas Apdrošināšanas Brokers”, ļoti draudzīgi un pretīmnākoši darbinieki, palīdzēja atrisināt manu problēmu pat vēlā vakara stundā, pēc noteiktā darba laika. Tas man ietaupīja daudz līdzekļu, nervu zāļu un laika. Paldies! 😉 Iesaku visiem, kam ir svarīgs augsts apkalpošanas serviss, īsā laikā, ar profesionāliem un kompetentiem darbiniekiem, izvēlēties šo kompāniju.

  9. Beidzot arī man kaut kas ir skaidrs. Agrāk nebiju aizdomājusies par apdrošināšanu kā tādu, un paldies par visiem šiem knifiņiem, nekad nebūtu iedomājusies par spogui un arī esmu dzirdējusi, ka daudziem ar tiem termiņiem arī problēmas.

  10. Tā EVAK veselības karte, kura tika pieminēta, negarantē apmaksu medīcīnas iestādē, bet gan pret ārzemnieku tādu pašu attieksmi un cenrādi kā tās valsts iedzīvotājam kurā esat ieceļojušas… tātad kaut kāda medicīniskā palīdzība būs pieejama bez maksas, pārsvarā pirmā nepieciešamā, bet par pārējo būs jāmaksā. Savukārt ceļojumu apdrošināšana kas tiek iegādāta speciāli šim nolūkam segs pilnībā izdevumus saisītus ar medicīnas iestādēm, piem., arī medikamntu iegādi, ja tādi nepieciešami, vai atvešanu atpakaļ uz mājām. Vienīgi der atcerēties ka šī apdrošināšana nesegs izdevumus kas ir plānoti… piem., par plānotām operācijām vai dzemdībām . Katrā ziņā, ja ir konkrētāki jautājumi vai interese var rakstīt man uz meilu [email protected]

  11. Man paziņai nozaga mašīnu un apdrošinātājs nebija pateicis, ka obligāti jaglabā rezerves atslēga, viņa oriģinālo pazaudēja un brauca ar rezerves, tad kad mašīnu nozaga neko neizmaksāja, jo nevarēja uzrādīt abas atslēgas. Es drošināju pie brokera KASKO un man visu sīki un smalki izstāstīja, mineja arī par rezerves atslēgu… Vēlreiz iz dzīves sapratu, ka labāk doties pie brokera nevis tiešā apdrošinātaja, jo viņi ir kā konvejers, daudz klientu un nav attieksmes.

Komentēt Jola Neatbildēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.