Uzbūvē nākotni ar kalciju!

Laiks spēlē ar mums spēles. Šodien tu esi jauna un stalta, bet jau rīt pamazām salīksti, līdz no spoguļa pretī raugās sakumpusi večiņa.
Vai tomēr ne? Šai spēlē ir divi spēlētāji – ieguldi savā veselībā un pavadi vecumdienas, kopā ar mazbērniem kāpjot kalnos.

Cik gan apnicīgi lasīt pamācošus rakstus par to, kas tev jāēd, jādzer vai citādi jādara. Un tomēr – zināšanas ir mūsu vienīgais ierocis, kas spēj pasargāt no nepatīkamiem jaunumiem tagad un arī nākotnē. Protams, ja tās tiek liktas lietā.
Kalcijs ir svarīgs ne tikai tāpēc, lai kaut kad ļoti tālā nākotnē tava mugura nesalīktu, bet arī tagad, kad jūties jauna un stipra. Tieši šī baltā minerālviela tagadnē var pasargāt no bojāšanās zobus, uzlabot nervu un muskuļu darbību un aktivizēt asins recēšanu. Ne velti reklāmas skandina, ka, lietojot kalcija tabletes, tev būs stipri mati, nagi, kauli un skaista āda. Bet jāzina vēl kaut kas – kalcijs darbojas arī kā taukvielu uzsūkšanas bremze. Tātad ir svarīgs, ja vēlies būt slaida un skaista.
Organismā šīs minerālvielas ir salīdzinoši daudz. Parēķini pati, ja tu sver aptuveni sešdesmit kilogramu, tad 1,2 kilogrami no tiem ir kalcijs. Tas gluži kā krātuvē nogulsnējas zobos un kaulos, vienlaikus atrodoties arī asinīs, muskuļos un starpšūnu šķidrumos. Tad, kad kalcija ir par maz un trūkst visu svarīgo funkciju uzturēšanai, organisms sev nepieciešamo paņem no kauliem un zobiem, līdz ar to tieši te sākas lielākās problēmas.
Kauli kļūst mīksti, viegli deformējas un lūst, bet zobi bojājas.
Turklāt ņem vērā, ka organisms kalciju uzkrāj līdz aptuveni 25 gadu vecumam, kad nosacīti tiek veikta rezerves fondu veidošana tavā ķermenī. Turpmākajā dzīvē, līdz pat pusmūžam, kaulu noārdīšanās un atjaunošanās saistībā ar kalciju ir līdzsvarā, bet vēlāk jau ļoti noderēs jaunībā uzkrātās rezerves.

Cik daudz kalcija nepieciešams?

Katram cilvēkam ir atšķirīgs dzīvesveids, fizisko aktivitāšu daudzums un uztura paradumi. Tāpat arī katram no mums vajadzīga savādāka kalcija deva. Vidēji pieaugušam cilvēkam dienā nepieciešams no 1000 mg (vīriešiem) līdz 1200 mg (sievietēm) kalcija. Tomēr šis skaitlis mainās, ja esi fiziski aktīva, daudz trenējies vai, gluži otrādi, labprāt pavadi laiku pie datora un televizora. Turklāt ir ļoti grūti saskaitīt, cik daudz kalcija ikdienā uzņem – jo kura normāla sieviete gan zina, cik kalcija satur maize, cik glāze piena vai pusdienās apēsts brokolis. Tomēr, ja vēlies pasekot saviem ēšanas ieradumiem un aplūkot, cik daudz svarīgās minerālvielas dienā uzņem, iespējams, tev var palīdzēt internets. Pašlaik pieejami vairāki īpaši kalcija kalkulatori, kas palīdz aprēķināt dienā uzņemtā kalcija daudzumu. Tiesa gan, tajos ir tikai biežāk lietoto produktu saraksts. Tomēr pamēģināt ir vērts.
Daži kalkulatori piedāvā sarēķināt ne tikai uzņemtā kalcija, bet arī apēstā kaloriju daudzumu. Tas var izrādīties ļoti noderīgi, ja domā ne vien par veselību, bet arī slaido līniju. Lūk, arī adrese http://kalcijs.lv/kalkulators/ latviešu valodā.
Ņem vērā, ka kalcija nepieciešamību var palielināt arī tavi ikdienas ieradumi – piemēram, ja mēdz dienā izdzert vairākas tasītes kafijas, zini, ka kalcija tev nepieciešams vairāk. Tāpat arī tad, ja esi smēķētāja vai tev šad tad gadās lietot pavairāk alkohola.
Vairāk kalcija vajag, ja ikdienā ēd daudz treknu vai skābu ēdienu, kā arī pārāk daudz balastvielām bagātu vai pārsālītu pārtikas produktu.
Kalcija patēriņš kļūst lielāks sievietei īpašos dzīves posmos. Piemēram, laikā, kad gaidi bērniņu un baro mazuli ar krūti, kā arī daudz vēlāk, kad iestājas menopauze un organismā notiek hormonālas pārmaiņas.

Kalcija labākais draugs – D vitamīns

Lai gan šķiet, ka pietiek vien lietot pietiekami daudz ar kalciju bagātus produktus, lai viss būtu kārtībā, tik vienkārši tomēr nav. Kalcija uzsūkšanās organismā ir atkarīga no daudziem faktoriem. Un viens no svarīgākajiem ir, vai kopā ar kalciju tiek uzņemts arī pietiekami daudz D3 vitamīna jeb holekalciferola. Tikai tad, ja šī vitamīna pietiek, 80 līdz 90 procentu ar uzturu vai medikamentiem uzņemtā kalcija uzsūksies arī organismā. Pretējā gadījumā pastāv liela iespēja, ka tikpat viegli, kā kalciju apēdi, tas pametīs tavu ķermeni neuzsūcies.
Ja mēs dzīvotu saulainākā klimatā,  D vitamīna problēma nebūtu pārāk aktuāla, jo tas sintezējas cilvēka ādā pats, tiklīdz ādai piekļūst saulīte. Diemžēl Latvijā daudz vairāk par saulainajām dienām ir apmākušos un lietainu. Tāpēc mūsu ikdienā nepieciešams papildu D vitamīns. Var izmantot speciālus kalcija un D vitamīna preparātus, kuros abi ir pietiekamās devās un proporcijās, bet atsevišķi D vitamīnu vari uzņemt, dzerot zivju eļļu, ēdot olu dzeltenumus, aknas un treknas sālsūdens zivis.

Ja kalcija ir par maz

Droši vien ne vienu reizi vien esi dzirdējusi par osteoporozi. Tā ir zināmākā kalcija trūkuma izraisītā slimība. Par nelaimi, no šīs kaulu saēdošās kaites cieš katra trešā sieviete un katrs astotais vīrietis, kurš pārkāpis piecdesmit gadu slieksni. Turklāt sākotnēji osteoporozi nevar pamanīt, tu nejūties slikti, nekas nesāp un netraucē, bet, kad jūtamas slimības izraisītās problēmas, bieži vien jau ir ļoti grūti kaut ko mainīt. Tāpēc neslinko, bet izmanto iespēju un sameklē tuvumā esošo veselības centru un veic kaulu blīvuma mērījumu. Bieži vien problēmu var pamanīt jau laikā, kad tev vēl nav trīsdesmit, bet vēl ir pietiekami daudz laika, lai novērstu kaulu izmaiņas nākotnē.
Diemžēl mediķi apgalvo, ka šīs pārbaudes rezultāti ir graujoši, tikai katram trešajam Latvijas iedzīvotājam kaulu blīvums ir normāls.
Kalcija trūkums var izpausties arī kā skaistumu un labsajūtu traucējošs defekts. Piemēram, ja trūkst kalcija, pastāv liels risks, ka tavi zobi bojāsies daudz biežāk, nagi lūzīs, tu jutīsies nogurusi, sāpēs mugura vai galva. Bet cik gan bieži to visu norakstām uz pārāk stresaino ikdienu!… Starp citu, arī bieži krampji muskuļos var būt viena no kalcija trūkuma izpausmēm.

Kalcijs uzturā

Zinot par kalcija nepieciešamību, tā uzņemšanu lielā mērā var regulēt, mainot savus ikdienas uztura principus. Pirmām kārtām lūkojies, lai ko tu pasāktu, nenodari pāri sev. Jaunībā kalcija trūkumu bieži vien izraisa nesabalansēta un nepareiza diēta vai bieža dažādu populāro vājēšanas diētu ievērošana. Nu padomā pati, kas gan labs var būt, ja tu nedēļām  pārtiec no vienveidīga, uzturvielām nabadzīga pārtikas produktu klāsta.
Tātad, pirmkārt, svarīgi ir domāt par to, lai tava ēdienkarte būtu uzturvielām un vitamīniem bagāta. Tas nebūt nenozīmē, ka tā ir trekna un nediētiska.
Jālūkojas, lai piena produktu un ar kalciju bagātu dārzeņu uzturā netrūktu. Diemžēl izmantojot kalcija kalkulatoru (lai gūtu ticamus rezultātus, kalkulatoru derētu lietot vismaz vienu nedēļu) vai vienkārši izanalizējot savus ikdienas ēšanas paradumus, nākas secināt, ka vairākums no mums dienā uzņem tikai aptuveni pusi no nepieciešamās kalcija devas. Turklāt lielākoties mūsu organismā uzsūcas tikai aptuveni 40% no kalcija, kas atrodas produktos. Skaitļi nav diez ko iepriecinoši, vai ne?
Kalcija trūkums rodas nemanāmi. Tu nejūti, kā laika zobs no iekšienes  jau ķēries klāt kauliem un gatavo sliktu pārsteigumu vecumdienām. Bet to var apturēt.
Ja vēlies kalciju uzņemt ar pārtikas produktiem, vari vadīties no šādiem secinājumiem. Lai uzņemtu 1200 mg, tātad aptuveni tev nepieciešamo kalcija devu, tev vienā dienā jāizdzer  vai nu litrs jogurta, piena vai kefīra, vai nu jāapēd 200 g siera, 500 g diļļu vai pētersīļu, 1 kg spinātu, 2,2 kg loku vai 1,4 kg sardīņu. Protams, tas nenozīmē, ka visa kalcija deva jāuzņem, dzerot tikai kefīru vai ēdot dilles. Veiksmīgi kombinējot šos un citus pārtikas produktus, tikt pie nepieciešamās kalcija devas nemaz nav tik neiespējami. Tiesa gan, mūsu skrejošajā ikdienā bieži vien sarežģīti. Tāpēc, ja neesi pārliecināta, ka vēlies un varēsi to izdarīt, iespējams, daudz prātīgāk ir konsultēties ar ģimenes ārstu par piemērotākā kalcija preparāta lietošanu.
Ja vēlies zināt vairāk, arī par to, kāpēc kalcijs nepieciešams tavam mazulim un otrai pusītei, vari ielūkoties www.kalcijs.lv.

4 komentāri
  1. Vai nepieciesama kalcija daudzuma uznemsana ari nav kaut ka saistita ar cilveka vecumu, dzimumu un piem. svaru?

  2. Domaju, ka noteikti ir! Skatijos to kalcija kalkulatoru un tur janorada dzimums, vecums, darbs un pat briva laika pavadishana. Svars varbut minimali to ietekme 🙂

  3. nu, ļoti pareizi – kalcijs ir nepieciešams, lai nedabūtu visādas slimības, kas pat šķiet ar kalciju nesaistītas. mēs savā ģimenē esam atklājuši jaunu produktu (kas pēc būtības ir līdzīgs kādreiz diezgan populārajam koraļļu kluba piedāvātājam). Dzeram ūdeni ar kalcija un citu minerālvielu piedevām un brīnāmies par efektīvo iedarbību uz veselību kopumā. Ja kādam interesē – sazinieties ar mani. Uztaisīšu šeit to blogu. bet pagaidām palasieties http://www.xoomaworldwide.com

  4. Kalciju dodu saviem berniem, viniem zobu naksanas un nomainas laiks. Daktere teica, ka Austerkalkis esot labs.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.