TOP 5 diētas ŠOGAD

Katru gadu svara vērotāji visā pasaulē veido gada diētu topu, kurā ne vienmēr ietilpst tikai jaunākās diētas, bet arī diētas, kas attiecīgajā gadā tiek pasludinātas par interesantākajām, populārākajām un jā – arī efektīvākajām. Espati.lv ir apkopojis šī gada diētu TOP 5, un nodod to tavam vērtējumam. Tomēr atgādinām – pirms ķeries pie uztura ierobežojumiem, apsver visus par un pret, jo ne vienmēr tieši diēta ir tas labākais veids, kā atbrīvoties no liekajiem kilogramiem un centimetriem!

FRUTARIĀNISMS (Frutarianism)
Šīs diētas pamatā ir ideja par neapstrādātu augļu iekļaušanu savā ēdienkartē ļoti lielos daudzumos. Neapstrādātiem svaigiem augļiem jāsastāda tavas ēdienkartes lielākā daļa jeb 75%! Atlikušie 25% ir cita veida ēdiens, taču arī tam jānāk no augu valsts, jābūt svaigam un vēlams neapstrādātam, piemēram, dārzeņi, rieksti, sēklas u.c. Plusi, kurus tu iegūtu, izmēģinot šo diētu – sava organisma apgādāšana ar ļoti daudz vitamīniem un minerālvielām, kā arī antioksidantiem. Frutārieši apgalvo, ka liekie kilogrami atkāpjas, sejas āda sāk mirdzēt, uzlabojas vispārējais veselības stāvoklis, palielinās enerģijas līmenis un vitalitāte. Tomēr dietalogi saka ko citu – jā, šī diēta var kalpot kā vitamīnu lādiņš, sevišķi pavasarī, un var palīdzēt atbrīvoties no pāris liekajiem ziemas kilogramiem, taču tikai īslaicīgi, jo ilgstoši ievērojot šo diētu, tu riskē ar iedzīvošanos olbaltumvielu, vērtīgo taukskābju un dzelzs iztrūkumā!

ŠĶIEDRVIELU DIĒTA (High Fiber diet)
Diētas pamatā ir nosacījums, ka tev jāuzņem 25-38 grami šķiedrvielu dienā, un tas jādara iekļaujot savā ēdienkartē tādus produktus kā dārzeņi, augļi, pilngraudu produkti. Jālieto arī liesās olbaltumvielas. Atceries, ka lielākajai daļai no minētajiem šķiedrvielas saturošajiem produktiem jābūt neapstrādātiem, lai nezaudētu vērtīgās vielas! Plusi – atbrīvoties no liekā ir viegli, jo šķiedrvielas palīdz radīt sāta sajūtu. Uzlabosies arī gremošanas sistēmas darbība un pašsajūta kopumā. Savukārt dietologi saka – šī ir laba diēta, jo tās pamatā ir veselīga uztura principi, tomēr, ja iepriekš uzņemtais šķiedrvielu daudzums nav bijis pietiekams, vēders jauno uztura režīmu var nesaprast un var nākties ciest no vēdera uzpūšanās un pat caurejas. Šādos gadījumos šķiedrvielu daudzums ikdienas ēdienkartē jāpalielina pakāpeniski!

8 STUNDU
DIĒTA (8 Hour diet)
Šī diēta savu popularitāti ieguvusi, jo ir ļoti vienkārši ievērojama, dod rezultātu, kā arī tevi nemocīs izsalkuma sajūta. Pamatprincips ir tāds – trīs līdz piecas (atkarībā no vēlamā rezultāta) dienas nedēļā tu vari ieturēt maltītes 8 stundu laikā. Piemēram, ja ēd brokastis 8:00 no rīta, tad pēdējā ēdienreize tev jāietur līdz 16:00 vakarā! Un tad seko 16 stundu pauze, kurā tu neko neēd! Ēšanai atvēlētajās 8 stundās ir ieteicamas trīs ēdienreizes, kurās notiesājamos produktus vari izvēlēties pati! Protams, nav rekomendēti saldumi, rafinētie ogļhidrāti (baltmaize, makaroni, smalkmaizītes) un pārāk taukaini ēdieni. Plusi – pati nosaki savu ēdienkarti un iegūsti tiešām „vieglu sajūtu”, līdzīgi kā atslodzes dienās. Mīnusi – ļoti jāseko līdzi savai ēdienkartei, lai tajā neiekļūtu nevēlamie produkti, kā arī jāuztraucas par iekļaušanos laika limitā!

ZIG ZAG KILOKALORIJU DIĒTA (Calorie Shifting/Diet confusion)
Šīs diētas pamatā ir cikliska kilokaloriju daudzuma uzņemšana – vienā ciklā (pa darba dienām) tu turies pie konkrēta plāna, kas ierobežo tavus ēšanas paradumus, savukārt otrā ciklā (brīvdienās) tu vari ēst visu, ko sirds kāro, tomēr ievērojot puslīdz saprātīgus daudzumus. Patiesībā šo varētu arī nosaukt par „diētu ar brīvdienām”! No diētas izstrādātāju pozīcijām raugoties pamata ideja ir neļaut savam organismam pierast pie viena konkrēta uztura plāna, kas varētu ļaut atslābt vielmaiņai. Tomēr uztura speciālisti saka ko citu – šāda neēšanas/ēšanas diēta var beigties ar to, ka „sajaucam” prātu ne vien savam organismam, bet arī vielmaiņai kopumā, kas var novest pie daudz bēdīgāka rezultātā cerētā vietā. Turklāt šādu diētu piekopjot ilgtermiņā, varētu būt ļoti grūti pēcāk no šiem ēšanas paradumiem atteikties, turklāt, cilvēkiem ar vājāku raksturu, diētas plānā piesolītās „brīvdienas” var beigties ar pamatīgu pārēšanos…

SULU-ZUPU
DIĒTA (Soup Juice diet)
Diētas pamatā divi galvenie nosacījumi – visa uzņemtā pārtika ir šķidra un sastāv no svaigiem, termiski neapstrādātiem produktiem. Diētas autori apgalvo, ka šī diēta ir lieliska, lai attīrītos no sārņiem, uzlabotu veselību un paaugstinātu enerģijas līmeni. Diēta sastāv no tā, ka tu ieturi četras ēdienreizes, kas visas sastāv no augļu un dārzeņu kokteiļiem jeb smūtijiem. Dažos no tiem autori iesaka iekļaut līdz pat 17 dažādu veidu augļiem un/vai dārzeņiem! Pamata ideja šajā diētā ir ļoti līdzīga frutariānisma piekritējiem. Uztura speciālisti gan uz šo diētu skatās skeptiski – jā, tā var kalpot kā lielisks veids, lai attīrītu organismu un apgādātu to ar vitamīniem un minerālvielām, taču ilgstoši šādu uzturu nav ieteicams lietot, jo tas nav pilnvērtīgs! Varbūt ir vērts izmēģināt šāda veida atslodzes dienas?

Saistītie raksti

8 komentāri
  1. Jā to par tām 8 stundām biju dzirdējusi – ja grib nokristies, vajag starp vakariņām un brokastīm ieturēt 14-16 stundu ilgu pauzi!

  2. Ar diētām neko nevar panākt – ja nu vienīgi iedzīvoties pārēšanās lēkmēs pēc tam!

  3. Ooo…es nemaz nezināju, ka iesākoties 1. janvārim esmu uzsākusi 8stundu diētu. (Labi man sanāk 9.stundu diēta 🙂 Pēdējo maltīti ieturu plkst. 17:00 un nākamā ap 07:40. Tiešām darbojas – nepilna mēneša laikā mīnus 4kg ! Rekomendēju tik tiešām STRĀDĀ 🙂

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.