Sieviete pie stūres – glābjas, kas var?

Ja lasi Martas Kukaranes blogu par viņas piedzīvojumiem, mācoties vadīt auto un, ja neesi lasījusi šo rakstu, piedāvājam to izlasīt tagad 🙂
Nostāstus par to, kādus trikus mēdz izstrādāt sieviete pie stūres, esam dzirdējušas mēs visas. Vēl jo vairāk – pilnīgi iespējams, ka pati esi saņēmusi pārmetumus no kāda vīriešu kārtas pārstāvja par savu slikto un nejēdzīgo braukšanas prasmi. Noteikti vari staigāt ar paceltu galvu, ja kāds tavu braukšanas stilu nodēvējis par vīrišķīgu – tas būs vislielākais kompliments. Cik lielus draudus uz ceļa īsti rada sieviete pie stūres un kāpēc tiek uzskatīts, ka viņa uz ceļa parasti uzvedas, maigi izsakoties ,neparasti, espati.lv mēģināja noskaidrot pie diviem autobraukšanas ekspertiem – autobraucēja Krišjāņa Caunes un autovadīšanas instruktora Gunāra Stroda.

KRIŠJĀNIS (24 gadi) ir vairākkārtējs vicečempions autosportā, 2007.gada čempions rallijsprintā un 2007. gada čempions rallijā kā juniors. Krišjānis ir arī rallijreida Parīze – Dakāra jaunākais dalībnieks automašīnu klasē.
Tā kā ir sanācis kādu laiku darboties autosportā, es pievēršu uzmanību ļoti daudzām auto vadīšanas niansēm. Pēc saviem novērojumiem varu teikt, ka nav būtiski, vai auto vada sieviete, vai vīrietis. Pēc manām domām, absolūti nepatiess ir stereotips, ka sievietes brauc sliktāk nekā vīrieši! Sievietes patiesībā brauc akurātāk un tāpēc arī bieži vien drošāk, ko nevar teikt par daudzajiem vīriešu kārtas agresīvajiem braucējiem. Bet ir dažas lietas, kas tiešām ļoti raksturīgas tieši sievietēm. Kad sieviete, vadot auto, runā pa telefonu, viņa pilnībā aizmirst, ka ir pie stūres. Jā, arī vīriešiem piemīt šis pats niķis, tomēr sievietēm tas ir nedaudz izteiktāk. Iespējams, viņas emocionālāk runā pa telefonu un vairāk iedziļinās sarunā. Vēl viena lieta ir visatļautības princips, kas bieži vien nāk komplektā ar kādu dārgāku auto; iespējams, pat ne ar savu, bet no vīra, drauga vai mīļākā aizlienētu. Tad nu arī šīs sievietes (bet tomēr šo tikpat labi var attiecināt uz vīriešiem) jūtas neaizskaramas, varenas un karaliski labas braucējas, tādējādi nereti izraisot interesantas situācijas uz cela, lai neteiktu vairāk, un lieki piebilst, ka šī pārliecība ne vienmēr iet roku rokā ar izcilu braukšanas prasmi.
Visbīstamākā lieta ir pārgalvība. Šī īpašība kļūst vēl bīstamāka, ja braucējs ir nekompetents vai, vēl jo vairāk, nepieredzējis. Ir gadījies redzēt, kā sievietēm patīk uzspiest uz pedāļa. Atkārtošos un teikšu, ka tas raksturīgs arī vīriešiem, bet lielākoties viņi to dara, jo zina, ka spēs laikus noreaģēt – laikā apstāties vai apbraukt šķērsli (un atkal visur ir savi izņēmumi).
Saistībā ar sievietēm ir viens piemērs no dzīves, kas mani nokaitināja. Pirms kāda laika biju izbraucis no valsts un atstāju auto savai draudzenei. Kad atgriezos, devos ikdienas darba gaitās un dienas vidū ievēroju nelielu skrāpējumu uz aizmugurējā bufera. Protams, pirmais, ko nodomāju – kāds ir aizķēris manu auto parkojoties. Bet,  kad pajautāju draudzenei, vai viņa nav ievērojusi skrāpējumu uz auto, sekoja kautrīga atbilde: ”Man nejauši iznāca maza šmuce ar apmalīti pagalmā.”  Nē, viss jau ir ok, kam negadās, bet to taču var vienkārši pateikt! Ikdienā, strādājot apdrošināšanas sfērā, zinu, ka ļoti bieži ir gadījumi, kad cilvēki, novietojot savas automašīnas stāvēšanai, aizķer, atduras vai pieskaras citiem auto.  Problēma ir tā, ka sievietes pēc šādiem gadījumiem bieži rīkojas nekorekti. Viņas pēc šādiem it kā sīkiem negadījumiem mēdz atstāt notikuma vietu, pareizāk sakot, aizbēg. Atcerieties, dāmas, tā nav korekti!
Mani ieteikumi:

  • Ja vien ir iespēja, konsultējieties ar kādu profesionālu braucēju, kurš jums pastāstīs daudzas braukšanas nianses, par kurām iepriekš jums nemaz nebija ne jausmas. Rezultātā braukšanas stils jums krietni uzlabosies, un pārvietošanās ar auto sagādās baudu, nevis iedzīs stresā.
  • Cieniet citus braucējus, vienalga, vai tas ir vīrietis vai sieviete. Jo īpaši piedomājiet par braukšanas stilu, kad runājat pa telefonu vai krāsojat lūpas. Neaizmirstiet, ka uz ceļa neesat vienas!
  • Laicīgi pārliecinieties, vai jūsu auto ir aprīkots ar labām (!!!) ziemas riepām pat tad, ja nav sniega.
  • Saglabājiet vēsu prātu saspringtās situācijās uz cela, pasmaidiet kādam, pat tad, ja jums netiek rādītas pašas apmierinātākās sejas izteiksmes.

GUNĀRS (50 gadi) strādā par autovadīšanas instruktoru. Viņa darba stāžs šajā amatā ir deviņi gadi.
Sievietēm ir stabilāka un spēcīgāka nervu sistēma, nekā vīriešiem, lai cik tas jocīgi nešķistu. Arī ar šizofrēniju sievietes slimo mazāk nekā vīrieši. Daba ir noteikusi, ka sievietei jābūt mātei, jāapbruņojas ar lielāku pacietību. Autovadīšanas apmācību procesā sieviete absolūti ne ar ko neatšķiras no vīrieša. Tas, vai vienam iet labāk vai sliktāk, atkarīgs no individuālām rakstura iezīmēm. Bet principā gan sieviete, gan vīrietis vada auto tā, kā viņam to iemāca. Tikai tad, kad cilvēks jau apzinās to, ka viņš prot vadīt auto, viņš savu braukšanas stilu izveido, tā teikt, pēc sava ģīmja un līdzības. Un tikai šajā posmā sākas atšķirības un atspoguļojas nervu sistēmas nozīme.
Sievietes uz ceļa var atļauties arī tādas lietas, kas vīrietim reti kad ienāktu prātā. Piemēram, tu aizbrauc ne tur, kur vajag, ne tajā joslā, kā rezultātā tev jāpārkārtojas blakus joslā, kura pilna ar automašīnām. Vīrietis krīt panikā, viņš pieņem kaut kādu lēmumu – aizbraukt citur, apgriezties un braukt atpakaļ, vai nu stāties un lūgties, lai kāds ielaiž joslā. Sieviete visu uzņem diezgan vēsi – viņa ieslēdz pagrieziena rādītāju un brauc. Viņa brauc ar domu – ja man tur vajag, es tur braucu un mani tur arī ielaidīs. Tas notiek diezgan mierīgi ar augstu paceltu galvu, it kā tā tam būtu jābūt. Kas attiecas uz trajektorijas ieturēšanu uz ceļa, tad aplama braukšana nav atkarīga no dzimuma. Ja tu nejēdz, kā braukt un stūrē dievs viņu zina, kur, tad nav svarīgi, vai esi vīrietis vai sieviete.
Ja lielākajai daļai vīriešu rūp, kā viņš novietojis savu auto, tad sieviete to vienkārši novieto tā, kā viņai ir ērti. Nu un, ja man tur auto stāv nedaudz šķībi? Toties es varu ērti izkāpt. Tas, ka citam varbūt būs problēmas ar izkāpšanu, iebraukšanu vai manevrēšanu, tas viņai ir diezgan vienaldzīgi. Viņa priekšroku dod savai ērtībai.
Sieviete uz ceļa varbūt ir mazāk draudzīga. Ja ir situācija uz ceļa, kad vajadzīga maza palīdzība, vīrietis, ja arī viņš kaut kādu iemeslu dēļ nepalīdz, skatās virsū, un gadās, ka pat iesmej, bet sieviete aizgriež galvu – tas uz mani neattiecas. Sieviete noteikti ir principiālāka. Nu un kas, ka tev tur vajag? Man arī vajag. Tu gribi braukt tur? Nu un? Pats vainīgs, ka dumjš. Man arī tur vajag, bet es jau esmu šeit.
Tad ir godam nopelnītās lepnās automašīnas, kurās brauc lielākoties bravūrīgas  gaišmates. Uz ceļa bieži var manīt šo pārākuma sajūtu. Visbiežāk tie ir dažāda veida džipi – mazāki un lielāki. Šādus auto galvenokārt izvēlas tāpēc, lai dāmai braukšana būtu drošāka un lai negadījuma rezultātā  visi paliktu dzīvi. Bet nevajadzētu domāt, ka auto pasargās un tāpēc uz ceļa darīt visādas muļķības. Patiesība jau ir tāda, ka šīs sievietes tāpat jūtas gan veikalā, gan frizētavā, gan koncertā un arī uz ceļa. Visur ir jūtama šī bravūra. Dažreiz šāda īpašība piemīt arī turīgu cilvēku atvasēm.
Daudzas sievietes brauc droši un pārliecinoši, bet viņas mazāk eksperimentē. Ja sievietei jānokļūst kādā nezināmā vietā, viņa, visticamāk, painteresēsies, kā tur nokļūt, bet vīrietis brauc uz labu laimi – gan jau atradīšu.
Ir vēl viena braucēju kategorija, kas brauc ar labākajām mašīnām pasaulē – darba mašīnām. Tas ir viens no viszemākajiem braukšanas līmeņiem, kāds vien ir uz ceļa. Un te nu ir vienalga, kas sēž pie stūres – vīrietis vai sieviete. Tā manta nav tava, tāpēc par to, vai tu to autiņu apkrambāsi, apbružāsi, nemaz nedomā. Citādi, ja automašīnu cilvēks pircis pats. Bet sēžot pie darba mašīnas stūres, par visu ir nospļauties.
Kas attiecas uz autovadīšanas apmācību, pēdējā laikā ir pieaudzis sieviešu instruktoru skaits. Nezinu, kāpēc ir ļoti daudz sieviešu, kuras vēlas kļūt par instruktorēm, bet, lai nu kā, viņu autovadīšanas prasmju līmenis izrādās stipri par zemu, lai mācītu braukt citiem, un, lai iegūtu instruktora apliecību, braukšanas māku nākas apgūt daudz pamatīgāk pie citiem instruktoriem. Es tomēr uzskatu, ka šis nav sieviešu darbs. Ja sieviete mācās braukt pie sievietes, visticamāk, ka nekāda glaudīšana pa spalvai nenotiks, jo jau neapzinātā līmenī arī dzīvē sieviete sievietei nav draudzene, bet gan sāncense. Protams, šeit var gadīties arī izņēmumi. Ir viena instruktore, kura nu jau vairākus gadus strādā daudz vairāk par savu vīru, arī instruktoru. Bet es pazīstu vairākas instruktores sievietes, kurām ir diezgan šerps raksturs. Iespējams, pie sievietes instruktores veiksmīgi varētu mācīties puiši, it sevišķi, ja instruktore izraisa simpātijas. Galvenais tomēr ir prasme kontaktēties ar cilvēku. Mēs automašīnā atrodamies ļoti tuvu viens otram, un ne katrs spēj regulāri ielaist savā privātajā zonā svešu cilvēku.

9 komentāru
  1. godam nopelnītās lepnās automašīnas, kurās brauc lielākoties bravūrīgas gaišmates! ha ha haaaa!!!!!
    Ehh, lai vai cik ļoti man patīk ātrums, man lieks, ka tiesības kārtošu pāris gadus – grūti jau spriest, bet man lieks, ka mums sievietēm parasti piedēve tādu kā nedaudz “stulbumu” Redz, mēs jau nevaram vienlaicīgi stūrēt, runāt un krāsot lūpas! Bet man ir draudzene, kura brauc daudz labāk par kuru katru dzheku un patiešām – cepuri nost! pat vīrieši viņai to ir teikuši – un, manuprrāt tam visam vajag tikai pieredzi! pāris gadi un arī Es spēšu iekļauties satiksmē :))

  2. tavs teksts “pat vīrieši viņai to ir teikuši” spilgti apliecina ka ari tu pati piekrīti tam ka chalji tomer brauc labāk :D:D:D

  3. Nu īstenībā, pēc manām domām, nav ko bābām arī vienlaicīgi stūrēt, krāsot lūpas un ko tur vēl. labāk tiešām to visu darīt mājās vai stajankā. Un večiem atkal niķis ar kafiju, trīsstūrmaizi un vēl telefonu. Pie stūres nav nekādi vairāklietu darīšanas skilli jārāda, bet gan jābrauc. Un ja kāda iedomājas tiešām bardaku uz ceļa taisīt, krāsojoties, tad nosodījumu ir pelnījusi.

  4. Orinoko- tā Es neteicu, vnk džeki bieži vien noklusē kko tikai tāpēc, ka “nebūs jau labi” ja Viņš to pateiks skaļi!

  5. Vispar te nav ko daudz strīdēties, redzeju vienu raidijumu pa Discovery – zinatnieki ir pieradijuši ka sievietes sliktak orientejas 3D telpa (nav runa par izņemumiem) tatad visadu transporta lidzeklju vadishana, datorspeles utt. Dabā protams tas ir kompensets ar kaut ko citu (neatceros gan arko:D ) Tas ka avariju abiem dzimumie ir lidzigs, izskaidrojams dzimumu atšķiribām. Veči brauc labi, bet iedzimtais sacensibu gars biezhi vinju padara agresivu un pargalvigu. Sievietes brauc sliktak – toties rupiigaak, uzmanigaak un galvenais (da;zreiz tas taa besii) pec noteikumiem vietaa un nevietaa. Pilsetaa 50 un basta (droshibas pec labak 45, jo tas tachu atļauts) vai arii pilsetaa es varu parvietoties pa jebkuru joslu, tas nekas ka aizmugure viens midžina – es taču braucu uz 50!!! Ta nu sanak ka ne katrs bez trukumiem 😀

  6. Ehh, ne velti šodien ir akcija “Ir labi būt labam” Un kā jau vienmēr zakon podlastji – ar draugu braucot no rīta uz darbu pirmo reizi redzēju, ka manējais kādam izslēja vidējo pirkstu, jo viens āksts pavisam neadekvāti uzvedās pie sava auto stūres – pie luksafora pat atvēra logu un kko mēģināja skaidroties, bet zinkā – uz slimajiem neapvainojās 😀 😀 😀 Kur ir kultūra? Man patiesi ļoti patīk pieklājīgie šoferi un prieks arī pašai kādreiz nospiest “avareikas” lai kādam pateiktos :))

  7. Manuprāt, vīriešu attiecības ar mašīnu vai kādu citu transporta līdzekli ir daudz vairāk pētāms objekts nekā sieviete pie stūres. Vīrietis, kad brauc ar auto, lamājas uz visām “sēnēm”, apdzen kur vajag un kur nē, pie luksafora mēģina nospolēt un aizbraukt pirmais, labojot savu moci var neiznākt no garāžas vairākas dienas; mājās sieriņus izmētā, bet mašīna, kā jau sava meitenīte, tiek pucēta, pulēta, vaskota utt…

  8. Ir vēl viena kategorija, kas tiešākā mērā attiecas uz vīriešiem: veči krievi ar bembjiem. Kurš gan ar tādiem nav saskāries. Nu šī kategorija sit pušu pat sievietes!!!

Komentēt Sieviete Neatbildēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.