Populārākās KĻŪDAS ievērojot DIĒTU

Pie sienas pielīmēts saraksts ar atļautajiem produktiem, ledusskapis iedvesmojuši tukšs, bet galvā virmo kaloriju tabula. Vēders rūc vienā taktī ar ledusskapi un prātā viena doma – izturēt! Šo vienu reizi – visu diētu, no sākuma līdz galam. Bet tikmēr lēni, gluži kā ūdens spēj sadrupāt akmeni, izsalkums saēd tavu gribasspēku. Un atkal fiasko, jo diēta beigusies ar pārēšanos! Zaudētā kilograma vietā sānus rotā divi jauni.

Ja vien neesi no tām retajām laimīgajām, kuras liekie kilogrami neapgrūtina, droši vien kaut ko līdzīgu būsi piedzīvojusi arī tu. Vienalga, vai esi vājētāja profesionāle vai tikai iesācēja, izturēt diētu nav viegli. Uz papīra tīri vai sātīgās porcijas dzīvē izskatās nožēlojami mazas, sīpolu zupu var ieēst vien pāris dienu, bet domas par normālu ēdienu nepamet ne dienu, ne nakti. 

Lielākoties gan diētas grūtības piemeklē tāpēc, ka tā nav izvēlēta pareizi (konkrētā diēta sastādīta neprofesionāli vai ir pat kaitīga veselībai, vai vienkārši nav piemērota tev un tavam dzīvesveidam) vai nepareizi saprasti diētas pamatnosacījumi. Tāpēc izvairies no kļūdām. 

POPULĀRĀKĀS KĻŪDAS IEVĒROJOT DIĒTU
Vai zināji, ka vairākums žurnālos, internetā publicētās un draudzeņu ieteiktās diētas no dietoloģijas viedokļa ir neefektīvas, toties ar postošu ietekmi uz tavu veselību un pašsajūtu?! Pirms uzsāc diētu, izvērtē tās veselīgumu vai – vēl labāk – parunā ar savu ģimenes ārstu vai dietologu par izvēlētās diētas plusiem un mīnusiem.

Lai gan diētas laikā tavas ierastās pusdienu porcijas lielums būs mazāks, velti ēšanai vairāk laika. Sāta sajūta rodas ēdot – ja to darīsi lēnāk, jutīsies paēdusi ar mazāku ēdiena daudzumu. 

Kad ēd, velti visu savu laiku tikai ēšanai
. Ja turpināsi ieturēties pie televizora, datora vai, lasot grāmatu, nemaz nemanīsi, cik daudz apēdīsi. 

Ja uzskati, ka tavu apaļumu iemesls ir pārāk daudz ēdiena, varbūt tev nemaz nevajag diētu, bet pietiks ar ēšanas paradumu maiņu. Ēd mazāk, bet biežāk. Izlaist ēdienreizi ir lielākā kļūda, ko vari pieļaut. Ja ēdīsi retāk, jutīsies patiesi izsalkusi un, beidzot tiekot pie ēšanas, apēdīsi vairāk nekā vajadzētu vai  kaut ko ļoti barojošu.

Vai zināji, ka saldināti dzērieni (limonādes, sulas un kafija ar cukuru un krējumu), kā arī alkohols ir slēptas kaloriju bumbas? Tādējādi nemanāmi var uzņemt pat 20 procentus no dienā nepieciešamo kaloriju skaita. Tāpēc nopērc negāzētu minerālūdeni un turi pudeli pa ķērienam. It sevišķi, ja ieturi diētu. 

Iegādājies mazākus šķīvjus
un servē pusdienas uz tiem. Tas pats ēdiena daudzums uz maza, bet pilna šķīvja šķitīs lielāks, nekā ja pasniegsi to uz liela, kas paliks pustukšs. 

Skaties, lai tavs uzturs būtu daudzveidīgs. Ēdot tikai dārzeņus, rīsus vai kaut ko citu vienveidīgu, novājināsi organismu un iedzīvosies vitamīnu un minerālvielu trūkumā. 

Lai kādus brīnumus solītu tievētāju kokteilīši vai brīnumpārtika, piemēram, galetes, kliju sausmaizītes vai vēl kaut kas cits, zini, ka lielākoties tie ir tikai veiksmīgas reklāmas produkti. Veselīgāk ir ēst dažādus pašu pagatavotus produktus, nevis pusfabrikātus, pat ja uz to etiķetēm ir rakstīts, ka tā ir fito pārtika. Ņem vērā, ka dažkārt šāds fitnesa batoniņš satur tikpat daudz kaloriju cik mērena pusdienu maltīte.

Ja esi nolēmusi ieturēt diētu, sāc ar pārmaiņām mājās. Iztīri plauktus un ledusskapi no slepenajiem krājumiem – konfektēm, riekstiņiem, čipsiņiem, saldējuma utt. To vietā, pārnākot mājās, notīri pāris burkānu vai seleriju kātus.  

Neļauj savus plānus izjaukt ģimenei
– pabrīdini, ka no rītdienas tavā klātbūtnē grauzt šokolādītes ir aizliegts. Piedāvā kopīgi pāriet uz burkāniem. Kā arī sarunā, lai virtuvē tevi uz laiku nomaina kāds cits. Nekas nav grūtāk par ēstgatavošanu, ja pašas vēders tukšs.

Lūkojies, lai izvēlētā diēta nebūtu pārāk mokoša. Lai gan bieži iedomājamies – jo grūtāk izturēt, jo labāks būs rezultāts, parasti tā nav. Pieredze rāda, ka pēc striktiem ierobežojumiem seko noraušanās. Un tā var uzēst vairāk, nekā diētas laikā izdevies zaudēt.

Neapgrūtini sevi ar kaloriju skaitīšanu
. Ja visu laiku rēķināsi, cik kaloriju, nepārtraukti būsi nodarbināta ar domām par ēdienu. Bet tādos apstākļos izturēt diētu ir gandrīz neiespējami.

Atceries, lai diēta būtu efektīva, arī pēc tās nepieciešams mainīt savus ēšanas paradumus. Ja atgriezīsies pie vecajiem niķiem uzturā, visdrīzāk, liekie kilogrami nāks atpakaļ, paķerot līdzi vēl kādu. Bet svaru ar katru reizi zaudēt kļūs aizvien grūtāk.

Lielisks palīgs diētā ir cīņas biedrene
ar stipru raksturu. Ja uzsāksiet diētu kopā, tev būs kāds, kam varēsi pastāstīt par grūtībām, gan kāds, kurš uzmundrina.

Ja es ieradusi našķoties kafijas pauzēs vai citā noteiktā laikā, atrodi šim laikam sev interesantu nodarbi. Kaut vai risini sudoku mīklu, galvenais, lai tavas domas būtu novērstas no ēšanas. 

Lielisks palīgs trakojoša vēdera nomierināšanai ir olbaltumvielas
– piemēram, gabaliņš liesa siera. Tikai nepārspīlē, arī uzkodas ir barojošas.

Ja vien ir iespēja un laiks, apetītes mazināšanai vari izmantot arī mērenu fizisko slodzi. Neforsē, pārāk daudz vingrojot, vari panākt gluži pretēju efektu.

Organisms bieži vien izsalkumu jauc ar slāpēm. Pamēģini izdzert glāzi ūdens un pavēro, vai izsalkums nepierimst. Ja sāp galva, pievieno ūdenim nedaudz cukura un citrona sulas.

Atceries, lai svars mazinātos, nepieciešams izdzert vismaz divus litrus ūdens dienā. Diētas, kas ierobežo šķidruma daudzumu, ir maldinošas. Lai gan svari pēc tāda uztura režīma rāda mazāk, tas tiek panākts uz atūdeņošanās rēķina. Līdz ar to tu iegūsi tikai neglītu ādu, bet vidukļa apkārtmērs no tā nesaruks. 

SIEVIEŠU PIEREDZE
Lai cik grūti būtu izturēt diētu, tu neesi vientuļa. Apkārt ir tūkstošiem sieviešu, kuras gluži tāpat kā tu cenšas atrast vienīgo īsto tievēšanas līdzekli. To unikālo, kas piemērots tieši tev. Lūk, dažas pieredzes.

Antra (30 gadi), fitnesa trenere: – Mana dzīve ir gluži vai diētas memuāru cienīga. Esmu izmēģinājusi gandrīz visus kaut cik saprātīgos jaunumus šai jomā. Tiesa gan, visu diētu esmu izturējusi vien pāris reižu. Parasti pārdegu jau pēc pāris dienām. Lielākoties kārtējās diētas ietekmē svaru zaudēju viegli, tomēr tikpat ātri atgriežos pie iepriekšējā. Jo starplaikos man garšo picas, makaroni, baltmaize un burbuļūdeņi. 

Par sev vispiemērotāko uzskatu sīpolu zupas diētu. Tomēr pašu zupu jau otrajā dienā neēdu, iztieku tikai no otra atļautā produkta, kas katru dienu mainās, – vai nu dārzeņiem, vai augļiem, vai rīsiem. Šis ir tas uztura režīms, ko cenšos ievērot ikreiz, kad nākas atgūt slaidāku formu. Un jāsaka, tas mani nav pievīlis.

Vija (39 gadi), sekretāre: – Cik vien sevi atceros, man vienmēr bijušas problēmas ar lieko svaru. Tā kā mans vīrs ir tievs, ļoti to pārdzīvoju un regulāri cenšos novājēt. Diemžēl pēdējos desmit gadus man tas izdodas visai apšaubāmi. Kādu laiku ievēroju atslodzes dienas. Tomēr, ja vienu dienu dzēru ūdeni, nākamajā sevi atalgoju ar Rafaello kastīti un citiem našķiem. Rezultāts? Pusgada laikā nevis zaudēju, bet ieguvu vēl divus liekus kilogramus. Pēc tam izmēģināju dalīta uztura principus, kas izraisīja neapmierinātību no ģimenes puses, jo viņi vēlējās uz šķīvja redzēt gan kartupeļus, gan gaļu un kādu salātu lapu. Tā nu pēc divu nedēļu cīniņa atmetu šo diētu kā nederīgu. 

Tad vīrs man uzdāvināja seansu pie adatu terapeita. Tur mani sadurstīja kā adatu spilventiņu un visbeidzot iedūra vienu adatu auss ļipiņā. To lika nēsāt un pagrozīt ikreiz, kad gribas ēst. Aptuveni nedēļu izturēju. Tad kādu rītu pamodos un izēdu teju pusi ledusskapja. Sapratusi, ko esmu izdarījusi, ķēru pie auss. Adatiņa bija izkritusi, bet mana vēlme doties pēc jaunas izplēnējusi. Tagad sāku skatīties, ko jaunu varētu izmēģināt…

Anna (35 gadu), audzina meitiņu: – Ēšana manā dzīvē ir viena no svarīgākajām baudām, tāpēc drīz vien pēc 25 sāku pamanīt, ka mans kādreiz slaidais augums iegūst apaļīgas aprises. Sapratu, ka kaut kas jādara. Izmēģināju vairākas, tobrīd populāras, diētas, bet nevienu ilgāk par divām trim dienām izturēt nevarēju. Līdz beidzot mana kolēģe atklāja rīsu jeb garšīgo diētu. Tā bija ļoti vienkārša un jauka. Divas dienas nedēļā vārījām rīsus un jaucām tos salātos ar visdažādākajiem dārzeņiem un zaļumiem, garšvielām, citrona sulu, olīveļļu un liesu, vārītu vistas fileju vai garnelēm. Vien sāli klāt likt nedrīkstēja. Sanāca ļoti garšīgi un, galvenais, nebija grūti izturēt. Un arī svars nedaudz mazinājās, lai gan joprojām biju visai tālu no ideāla. 

Savus slaidumu atguvu, kad paliku stāvoklī. Visu grūtniecības laiku mani mocīja slikta dūša. Varēju ieēst tikai pavisam nedaudz, tāpēc, kamēr citas māmiņas pieņēmās svarā, es to zaudēju. Par laimi, meitiņai un man pietika ar to mazumiņu, ko tomēr izdevās apēst. Tāpēc, kad bērns piedzima, svēru mazāk, salīdzinot ar svaru, kad stājos grūtniecības uzskaitē. Pirmo gadu meitu baroju ar krūti un, iespējams, ka arī tas lika manām atlikušajām tauku rezervītēm izkust kā sniegam pavasara saulītē. Tomēr nu jau atkal esmu atguvusi savu tauku mētelīti un nesen sameklēju savas rīsu dienu receptītes. Ja nelīdzēs, būs jādomā, vai meitiņai nevajag māsiņu vai brālīti.

Saistītie raksti

7 komentāri
  1. Anna, padalies ar kādu rīsu recepti, man ļoti garšo rīsi un šmaugāks viduklis arī nenāktu par ļaunu 🙂

  2. pauline, es gan neesmu Anna, bet receptīti no viņas dabūju :))

    Recepte ir vienkārša – novāra rīsus (vislabāk tos, kas kopā ar savvaļas), pievieno olīveļļu, avokado, gurķi , tomātu utt -visus dārzeņus, kādi pieejami un cik kas garšo. Pievieno vārītas garneles vai grillētu vistas fileju bez ādas un citrona suliņu. Samaisa un ēd, cik lien. Piedzer skaidravota ūdentiņu :).

  3. No rita brokastis- maize( graudu vai rupjmaize),olas,siers, biezpiens, jogurts,retak pankūkas, āboli, kafija.Starplaiks starp brokastim un pusdienam- ābols(kaut ari negarsoja, tagad vienkarsi bez aboliem neiztieku), šokolāde- enerģijai, 2-4 krūzītes tējas( zaļās), pusdienas- dārzeņu salāti(tomāti, gurķi, ķīnas kāposti, paprika)+maize vai putna gala(vistas karbonāde), risi, griķi.Starplaiks starp pusdienam un vakariņām- āboli, tēja 2-3 krūzītes, pa reizītei kakao, sokolāde.Vakariņas- zupas, pa reizei makaroni, kartupeļi. No 75 uz 57kg -divu gadu laikā, un nevienā mirklī nedomaju, ka man būtu jaievēro diēta :-), vienkārši jāseko tam ko ēd.Ir jābut netikai gribai kautko mainīt, bet ir jādara!!!Viena mana paziņa sūrojas, ak vai, esmu taču resna, kaut arī neēdu gandrīz nemaz!!! Bet toties Viņai ir problēmas ar kuņģi.Vai tas būtu risinājums kā notievēt vai iekulties veselības problēmās?!!

  4. Tas te galīgi būs ne pa tēmu, bet vai var ievietot kādu recepti vadoties ne pēc kalorijām un to, cik laba vai slikta tā ir diētas ietvaros? Es gribu vienkārši kaut ko oriģinālu un garšīgu pagatavot dzimšanas dienā. Būs arī vīrieši, bet viņi grib ĒST. Paldies par sapratni 🙂

  5. Meitenes, izmēģiniet Minesotas diētu! Nekad nebūsi badā un rezultāts super ( apmeram no 3-7 kg var nomest)! Sameklējiet http://www.dieta.lv un uz priekšu! Tā zupa, kas tur ir, garšīgāka būs ar konservētiem tomātiem! Sīpolus jāliek laikam 3, bet es iesaku uz to daudzumu tikai 1 vidēju galviņu! Savādāk nav ēdama!

  6. Ja tiešām gribas nomest lieko svaru, bet nebadoties, tad iesaku Dikāna diētu. Ja visu ievēros, rezultāts būs tieši tāds, kā diēta paredz.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.