Pie durvīm 1. septembris

Kā katru gadu, arī šo tūkstošiem mazu, nobijušos, bet entuziasma pilnu un sapostu bērneļu uzsāks savas skolas gaitas.

Vēl pirms mirkļa tev šķita, ka pats svarīgākais ir pārciest deviņus mēnešus, kuru rezultāts bija mazs, brēcošs kunkulītis. Bet nu tava atvase jau ir tik liela, ka pirmo reizi vērs skolas durvis. Un, lai gan to pirms tam jau darījuši miljardiem bērnu, ikviens vecāks pārdzīvo savējā skolas gaitu uzsākšanu. Jo no tā, kādus pamatus bērns iegūs skolā, var būt atkarīga visa viņa turpmākā dzīve.

Vai bērns ir gatavs?
Lai bērns skolā justos labi, viņam jāiejūtas kolektīvā. Tas nebūt nav tik viegli. Vienkāršāk, ja uz skolu kopā dodas vairāki bērni no vienas bērnudārza grupiņas vai arī, ja tavs bērns ir izteikti ekstraverta rakstura un viegli iegūst draugus un paziņas. Nedaudz grūtāk iejusties bērnam, kurš ir kluss, mierīgs un par labāku nekā jautras rotaļas skaļā barā uzskata klusu darbošanos ar krāsojamo grāmatu. Savukārt vecāki savā ziņā var būt apmierināti, jo introverti bērni parasti daudz vairāk uzmanības pievērš mācībām, tādējādi iedziļinoties uzdevumos un gūstot labākas sekmes.
Ļoti svarīga, uzsākot skolas gaitas, ir bērna motivācija doties uz skolu. To vari pārbaudīt, uzdodot vienkāršu jautājumu, kāpēc tu gribi doties uz skolu. Ja bērns atbild, ka vēlas apgūt ko jaunu, izaugt gudrs kā tētis vai gūt labas atzīmes, lai iepriecinātu mammmu, viss kārtībā, motivācija ir pareizā un visdrīzāk sekmes neizpaliks. Grūtāk, ja bērns par skolā iešanas iemeslu min jaunu penāli, somu ar multfilmu varoņiem vai rozā kleitu. Diemžēl visas šīs lietas kļūst pierastas un vecas un tad arī interese par skolu zūd. Te nu atliek vien stāstīt bērnam, cik skolā būs interesanti, ko jaunu tur varēs apgūt un ko šīs zināšanas bērnam dos.

Lai vieglāk mācīties
Protams, līdz skolai palikušas tikai dažas dienas, tāpēc lielus sagatavošanās darbus vairs veikt nevar. Tomēr vēl ir nedaudz laika, lai mazo pakāpeniski pieradinātu pie jaunās dzīves.
Pirmkārt, lai bērnam vieglāk pierast pie skolas, vēlams, lai viņš nejustos slikti krasa dienas režīma maiņas dēļ. Tāpēc, ja tavs bērns pieradis gulēt līdz pusdienlaikam, bet vakaros ilgi būt nomodā, centies viņu pierunāt iet gulēt ātrāk un modini agrāk, līdz nonākat pie vēlamā rezultāta.
Lai cik vilinoši šķiet daudzie pulciņi un ārpusskolas aktivitātes, necenties bērnu pierakstīt uz tām visām. Pirmklasnieka dzīve tāpat ir diezgan sarežģīta un pārmaiņu pilna. Pārāk daudz apgūstamā var apgrūtināt bērnu un padarīt mācības grūtas. Vēlamākās nodarbības ārpus skolas šai vecumā ir kādas sportiskas aktivitātes. Bērns var justies pārāk ilgi nosēdējies un noguris, tāpēc kārtīga izskriešanās,  piemēram, futbols, teniss vai peldēšana, būs īsti vietā.
Un neesi pārāk barga, necenties jau pirms skolas bērnu baidīt, ja viņš nemācīsies un neuzvedīsies priekšzīmīgi, viņu izdzīs no klases vai vedīs pie direktora. Neesi arī pārāk prasīga. Zini, ka dzīvē gadās dažādi un būs brīži, kad bērnam kādā mācību priekšmetā neveiksies tik labi kā citos. Tomēr visas grūtības var pārvarēt.
Droši vien daudz ko jau bērns būs iemācījies bērnudāzā vai pirmsskolas sagatavošanas grupā, tomēr ne vienmēr svarīgākais ir atvcerēties burtiņus un mācēt saskaitīt. Vēl noderīgākas par šīm zināšanām ir spēja mācēt mācīties. To attīstīt palīdzēs dažas vienkāršas spēles.

Kurš liekais?
Saliec rindiņā četrus vai vairākus priekšmetus, no kuriem viens tajā īsti neiederas. Piemēram, šķīvi, krūzīti, glāzi un ziepju trauciņu. Pajautā bērnam, kurš priekšmets šeit ir lieks. Tad saliec gurķi, kabaci (zaļo), zaļu ābolu un tomātu. Pajautā, kurš neiederas un kāpēc (šoreiz noteicošā ir krāsa). Pēcāk piedāvā šo spēli, izmantojot formas atšķirības. Un, kad bērns ir sniedzis atbildi, lūdz to paskaidrot. Varbūt citreiz bērns vadās no citiem, bet ne mazāk loģiskiem spriedumiem.
Vairāk vai mazāk?
Saliec bērnam vienā pusē lācīšus, otrā spēļu šķīvīšus. Lūdz, lai viņš saskaita, kas ir vairāk, šķīvīšu vai lāču. Kas jādara, lai katram lācītim būtu pa šķīvītim?
Labirinti
Daudzos bērnu žurnālos un krāsojamās grāmatiņās atrodami labirinti. Liec bērnam tos iziet, jo tas palīdz attīstīt telpisko domāšanu.
Ilustrācijas
Atrodi kādu interesantu ilustrāciju un lūdz, lai bērns pastāsta, kas tajā attēlots. Lai bērns izdara secinājumus – vai kaķītis bildītē ir jautrs, vai viņš ar pelīti ir draugi?

Tavs uzdevums, sākot skolu
Ne velti mēdz teikt, ka katrs vecāks skolā iet  vismaz divas reizes – vienu reizi, kad pats pirmo reizi ver skolas durvis, un otru, kad to dara kopā ar saviem bērniem. Tāpēc atceries, kā pati juties skolas solā, un centies atbalsīt savu bērnu, lai padarītu viņam šo ceļu uz pieaugušo pasauli vieglāku.
Neaizmirsti bērnu noskaņot pozitīvi. Izstāsti, ka mācīties, tas ir ļoti svarīgs darbs, un ar cieņu izturies pret viņa jaunajiem pienākumiem. Esi ieinteresēta, ko jaunu viņš skolā apguvis, un paslavē, kad zināšanu lādei pievienots kas nopietnāks. Tikai nepārcenties, neļauj bērnam sevi sākt šantažēt – sak, gribi, lai es mācos, nopērc man saldējumu.
Paskaidro, kā jāuzvedas skolā un kāpēc tas vajadzīgs. Neizvirzi noteikumus bez paskaidrojumiem.
Interesējies, kā bērnam skolā gājis, tomē neklūpi virsū ar jautājumiem, tiklīdz pēc skolas bērnu satiec. Ļauj viņam mājās vispirms nedaudz atvilkt elpu un tikai tad pārspriediet dienas notikumus.
Ņem vērā, ka skola ir mācību iestāde. Bet mācoties kaut kas var arī nesanākt. Rēķinies, ka ne viss uzdotais bērnam padosies vienlīdz labi. Tavs uzdevums ir bērnu atbalstīt un kopā piestrādāt pie tēmām, kas sliktāk padodas, nevis pelt par neveiksmēm. Protams, dažkārt vecākiem ar eksaktām zināšanām ir grūti saprast, kāpēc bērns nespēj iemācīties reizināt, vai poliglots nevar pieņemt, ka viņa atvase nevar iemācīties pat pāris vārdus angļu valodā. Tomēr esi pacietīga. Mēs esam dažādi un katram savs talants. Tāpēc nedusmojies, bet centies palīdzēt.
U atceries, lai bērns vēlētos mācīties un gūt panākumus, viņš vairāk jāslavē, bet neveiksmes atstāj pagātnei un nepiemini. No kļūdām ir jāmācās, bet uz tām nav jāfokusējas.

Mājasdarbi
Jaunums tavā un bērna dzīvē ir mājasdarbi. Nepietiek, ka mazais pusi dienas  nosēdējis skolas solā, pārnākot mājās viņam jāizpilda uzdotais. Nemeties bērnam virsū, tiklīdz viņš atnācis no skolas. Ļauj skolēnam nedaudz atvilkt elpu, paēst un mazliet atpūsties. Labākais laiks mājas darbiem pēc speciālistu domām ir no pulksten trijiem līdz sešiem pēcpusdienā. Šai laikā bērns vēl nav pārāk noguris un spēj koncentrēties uzdotajam.
Centieties darīt tā, lai skolēns pēc iespējas vairāk darītu pats. Palīdzi ar padomu tikai tad, ja redzi, ka bērns pats galā netiek.
Tā kā mazie sākumā mājas darbus neuztver kā savu pienākumu, pirmos mēnešus (bet iespējams, ka visus gadus) tev nāksies laiku pa laikam bērnam atgādināt, ka jāmācās.
Sāciet ar uzdevumiem, kas bērnam šķiet paši grūtākie, vieglākos atstājot beigām.
Nesēdi klāt, kamēr bērns dara ko tādu, kur tava palīdzība nav vajadzīga. Tomēr neatstāj visu bērna ziņā. Mājas darbi ir jāpārbauda, jo dažkārt bērns, nevēloties pildīt ko sarežģītu, mēdz izdomāt sev vienkāršāku uzdevumu.
Palīdzi ar uzvedinošiem jautājumiem mierīgā tonī. Ja bērns velk ķeburus, atrodi viskārtīgāk uzrakstīto burtu un lūdz visus rakstīt kā šis. Tikai nesāc dusmoties vai nepildi uzdoto bērna vietā. Tā tu viņam nepalīdzēsi un nākamreiz grūtības būs vēl lielākas.
Atceries, ka visu mājasdarbu veikšana nedrīkst ieilgt. Seko līdzi, lai bērnam pie grāmatām nav jāsēž neskaitāmas stundas. Centies sadalīt mājasdarbus mazākās porcijās un ik pēc 20 minūtēm ļauj bērnam mazliet izkustēties.

Lai tev un tavai atvasei veiksmīgs šis skolas ceļš!

Saistītie raksti

1 komentārs
  1. Ak, rot ir tā maģiskā diena, kad iešu skolā otro reizi, man uz skolu jāved pirmklasnieks 🙂

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.