Pavasara NOGURUMS – neļaujies tam!

Par pavasari vienmēr priecājamies no sirds – beidzot atkal varam mosties ar putnu dziesmām, un arī saule vairs neslēpjas aiz dūmakainām debesīm. Rodas iedvesma sasniegt jaunas virsotnes un iekarot jaunus kontinentus, bet… Ne saukts, ne lūgts pēkšņi ciemos atnāk pavasara nogurums, kad acis līp ciet un darbs kļūst gausāks. Pie tam – tas var atnākt jau kādu brīdi pirms paša pavasara! Kas tas par nejauku zvēru un kā ar to cīnīties?

Pavasara nogurums nav nekas neparasts. Citam šis miegainības un bezspēka periods izpaužas izteiktāk, cits tikai pāris reizes vairāk nožāvāsies. Šajā dabas atmodas laikā, kad apkārt viss kļūts zaļāks, smaržīgāks un saulaināks, mums negribas to visu palaist garām un šo periodu nošņākt saldā miegā vai ar kabataslakatiņu kaudzi un sarkanu degunu, tāpēc jāmeklē risinājumi. Sākumā gan jāzina, kāpēc tad šī noguruma sajūta un veselības problēmas vispār rodas.

KĀPĒC?
Par vienu no pavasara noguruma, miegainības un nespēka iemesliem uzskata izsmeltos vitamīnu krājumus. Ziemā mēs esam iztērējuši visus iepriekšējā vasarā uzkrātos vitamīnus, un tagad nepieciešamas jaunas rezerves. Ārsti gan apgalvo, ka tam tā patiesībā nevajadzētu būt, jo tagad dažādi dārzeņi un augļi ir pieejami arī ziemā, tā kā vitamīnus uzņemt ar pārtiku nav nekādu šķēršļu. Jāpiebilst gan, ka daudzi no mums tomēr mēdz kāri ķerties klāt tieši pašmāju dabas veltēm, kas baudāmas noteiktās sezonās, bet ziemas mēnešos pie jāņogām, upenēm, avenēm un kārtīgām zemenēm tikt būs gandrīz neiespējami. Tas, vai mēs esam gana čakli, lai sameklētu citu nepieciešamo vitamīnu alternatīvu, ir mūsu pašu ziņā.


Pavasara nogurumu skaidro arī ar to, ka šajā gadalaikā cilvēka organismā strauji paplašinās daudzu orgānu bioritmu amplitūda – tādā veidā mūsu bioloģiskais pulkstenis reaģē uz dienas pagarināšanos, pastiprināto Saules aktivitāti un norisēm Zemes magnētiskajā laukā. Kamēr organisms saskaņojas un pārkārtojas, tas ir vairāk pakļauts dažādu nelabvēlīgu ārēju faktoru ietekmei, tāpēc var viegli saslimt ar elpceļu infekcijām, dažādiem iekaisumiem, pavasarī biežāk uzliesmo arī alerģijas.

KĀ CĪNĪTIES?
Pēc netradicionālās medicīnas ieteikumiem, pavasarī lietderīgi organisma enerģiju papildināt ar produktiem, kas izdala tā saucamo – sildošo enerģiju, tie ir: kvieši, auzas, mieži, ingvers, ķiploki, sīpoli, rieksti, āboli, pipari, zaķa un truša gaļa, jēra, vērša, vistas gaļa, tītara gaļa, olas, kaviārs, garneles, brinza un stipra tēja. No zāļu tējām noguruma aizdzīšanai ieteicamas: arnika, asinszāle, auzas, ceļmallapas, citronu mētra, lavanda, paeglis, rūta, vībotne un virza. Par tonizējošiem līdzekļiem var lietot žeņšeņa vai eleuterokoka tinktūru.

Dietologs Andis Brēmanis apgalvo, ka vitamīni pavasarī cilvēkam ir nepieciešami jo īpaši. No tiem svarīgākais ir C vitamīns – tas stiprina imunitāti. B vitamīns nepieciešams nervu darbībai un vielmaiņai, A vitamīns ir nozīmīgs acu un ādas aizsardzībai, D vitamīns  – kauliem un zobiem, E vitamīns – pareizai sirds un asinsvadu darbībai. Visvairāk C vitamīna ir mežrozīšu augļos, upenēs, zemenēs, kāpostos, dillēs un pētersīļu lapās, kā arī citos augļos. B grupas vitamīni sastopami riekstos, graudaugos, gaļā, aknās. Tikpat nozīmīgi ir A, D un E vitamīni, kas atrodami augu eļļā, dažādas krāsas dārzeņos, zivju eļļā un olu dzeltenumā.

Ārsti gan iesaka nepārcensties ar vitamīnu uzņemšanu lielās devās. Tas vairāk attiecas uz tiem nogurušajiem, kas vitamīnu trūkumu risina ar milzīgu kaudzi vitamīnu burciņu. Organisms tik un tā uzņems tikai sev vajadzigo devu un pārējo izvadīs laukā, tāpēc vislabāk ir piedomāt par savu uzturu. Protams, pēc padoma var griezties arī pie ģimenes ārsta, kurš arī palīdzēs saprast, kas īsti ir par iemeslu jūsu sliktajai pašsajūtai – pavasaris vai tomēr kāda nopietnāka slimība.

Lai labāk pieņemtu pārmaiņas un pavasarim raksturīgos laika apstākļus, ieteicams katru dienu kādu laiku pavadīt svaigā gaisā. Īpaši noderīgi būtu kādu brīdi pastāvēt saulītē, aizbraukt pastaigā uz jūru vai mežu. Ielaidiet svaigu gaisu arī telpās, tās regulāri vēdinot.

Lasi arī – 5 padomi kā uzveikt PAVASARA NOGURUMU

ESI VĒRĪGA!
Pastiprināts un ilgstošs nogurums var būt simptoms tādām nopietnām saslimšanām kā slēptām infekcijām un iekaisumiem, asins saslimšanām, onkoloģiskām saslimšanām, u.c

Noguruma kritiskā robeža – četras nedēļas! Skaidro ārsts Edmunds Jansons: „Nenoliedzami, ekonomiski aktīvie cilvēki neskaita savas darba stundas, un slodze darbā mēdz būt ļoti liela. Rezultātā aizvien retāki ir tie brīži, kad cilvēki spēj atvēlēt laiku pilnvērtīgai atpūtai. Jāatzīst, ka arvien biežāk pacienti ir tieši gados jauni cilvēki, kas vēršas ar sūdzībām par ilgstošu nogurumu. Lai gan vairumā gadījumu tā iemesls ir pārslodze, tomēr prakse liecina, ka pastiprināts nogurums jau ir nopietns simptoms dziļākām veselības problēmām, to starp slēptu slimības procesu attīstību organismā. Ja cilvēks rūpējas par savu veselību, velta pietiekamu laiku atpūtai un miegam, tomēr nogurums neatkāpjas ilgāk par četrām nedēļām, tad tas ir pēdējais laiks vērsties pie ārsta, lai veiktu nepieciešamos izmeklējumus un analīzes.”

Lai arī kāds iemesls būtu tavam pavasara nogurumam, neesi pret to vienaldzīga un ieskaties šeit dotajos padomos. Organisms būs tev pateicīgs, un galu galā, mazliet piestrādājot, drīz vien tu pavasari varēsi baudīt bez liekiem uztraukumiem un ar pilnu krūti!

5 komentāri
  1. lasot sho rakstu, jaapasakaas par dotajiem padomiem.
    pati esmu shii noguruma upuris, energjijas truukst un mazaak speeka,veelmes kautko dariit, tik zinu ka arii nepiecieshamas biezhas fiziskas aktivitaates.
    taa pati riita vingroshanaas un kaartiiga izstaipiishanaas var dot tik pozitiivu laadinju un mundrumu visai dienai, tad smaids biezhaak sejaa paraadiisies:)

  2. Liekās, ka ziemā vajadzētu gulēt kā lācim, bet tieši pēdējās nedēļas, pārvelkoties mājās NAV spēka NEKAM! Saņemos kaut kādām fiziskām aktivitātēm un tad vismaz tonusiņš nedaudz atgriežas.
    Kas ir brinza? kas tas par zvēru?
    Laikam vien jāpiekrīt, ka tas viss ir “noveļams” uz vitamīnu trūkumu 🙂

  3. Brinza ir garšaugs, veikalā nopērkams – tāpat kā baziliks, pētersīlis – man, piemēram, garšo.

  4. Man gan šķiet, ka brinza ir siers…..
    Tādu garšaugu gan nezinu!
    A pēc kā garšo Sofija? :DDD

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.