Patiesība par ātrajām un efektīvajām tievēšanas metodēm

Vēlme notievēt ir populārāko Jaungada apņemšanos saraksta augšgalā. Kļūt tievākai kaut reizi dzīvē ir gribējies teju katrai no mums, tāpēc laiku pa laikam esam gatavas uz savas ādas izmēģināt arī kādu reaktīvo, superefektīvo un visādi citādi brīnumaino sešu dienu, desmit dienu vai divpadsmit nedēļu diētu. Bet vai tas ir prātīgi?

Recepšu, kā ātrāk un iedarbīgāk zaudēt liekos kilogramus, ir daudz, bet rezultāts ne vienmēr iepriecinošs. Nereti zaudētie kilogrami pēc kāda laika atgriežas ar uzviju, bet tā nav vienīgā nelaime. Badojoties un it kā attīrot organismu, pamanāmies iedragāt arī veselību, jo komplektā ar diētu mēģinām sevi intensīvi kausēt trenažieru zālē vai aerobikas nodarbībās pat četras piecas reizes nedēļā. Lielākā daļa no mums savu notievēšanas programmu visbiežāk izstrādē pašas, tādējādi nevajadzīgi riskējot iedzīvoties vēl lielākās nepatikšanās par lieko svaru.

Svara zaudēšanas procesam jānotiek pakāpeniski. Ja pāris nedēļu laikā zaudēsi no 7–10 kg, par pakāpenisku procesu to būs grūti nosaukt, bet tieši šādu rezultātu un laika periodu mums piedāvā ātrās un efektīvās diētas. Tāpēc rodas priekšstats, ja ļoti vēlies, no liekā svara varēsi atbrīvoties ātri. Svarīgs ir mērķis – vēlies notievēt uz kādu noteiktu laiku vai konstanti šo svaru saglabāt. Tev jāsaprot, ka patiešām efektīvu un paliekošu rezultātu iegūsi, mainot savus ēšanas paradumus un fizisko aktivitāšu intensitāti ilgtermiņā, nevis tikai norādītās divas nedēļas vai mēnesi. Mainīt ēšanas paradumus, visticamāk, nespēsi arī vienā dienā, jo saknes nepareizai ēšanai var būt meklējamas krietni dziļāk, nekā domā. Pie vainas, iespējams, ir arī psiholoģiska rakstura problēmas, kas izraisa tā saucamo emocionālo ēšanu, kad kādu pārdzīvojumu vai uztraukumu dēļ cilvēks ēd, nejūtot sāta sajūtu. Tieši tāpēc ēšanas paradumu maiņai būtu jāiet roku rokā ar ieradumu un emociju revīziju.

Nākamais solis ceļā uz veselīgu un skaistu ķermeni ir speciālistu apmeklēšana un konsultācijas. Profesionāļa padoms būs daudz vērtīgāks par tavu sabendēto veselību. Te gan jāpiebilst, ka šajā speciālistu sarakstā nebūs tikai dietologs. Būtiski ir pārbaudīt arī iekšējo orgānu darbību, īpatnības, veikt asinsanalīzes. Iespējams, svaru nespēj zaudēt vai konstanti pieņemies svarā kādas medicīniskas kaites dēļ. Un, jo ātrāk to uzzināsi, jo lielāka iespēja uzsākt veiksmīgu svara zaudēšanas procesu.

Visiem tievēt gribētājiem ir tendence pieļaut vienas un tās pašas kļūdas. Mums ir maldīgs priekšstats,  ka  esam gudrāki par savu organismu un spējam to veiksmīgi apmānīt, bet šādi tiek panākts pilnīgi pretējs efekts gaidītajam. Nomestie kilogrami atgriežas ar uzviju. Kāpēc? Kad izlem badoties un strauji samazini ēdiena daudzumu, kā arī ēdienreižu biežumu, tavs organisms to uztver kā pāridarījumu. Tam jāstrādā tāpat kā agrāk, bet ēst dod mazāk – kā tad t?? Tāpēc pamatvielmaiņa palēninās. Organisms nonāk tādā kā stresa stāvoklī un sāk uzkrīt rezerves gadījumā, ja atkal nākas piedzīvot tukšo periodu. Tā arī rodas tik ļoti nemīlētais tauku slānis.

Izturies pret pamatvielmaiņu draudzīgi. Ja vielmaiņa ir lēna, enerģijai tiek izmantotas tikai divas trešdaļas no uzņemtās pārtikas. Tāpēc, lai viss būtu līdzsvarā, jāizvēlas pareizais rīcības plāns – ēst par trešdaļu mazāk vai par trešdaļu palielināt fizisko aktivitāšu slodzi, lai sadedzinātu liekās kalorijas.  Ja runājam godīgi, tad maz ticams, ka sasparosies ilgu laika periodu apmeklēt sporta zāli trīs četras reizes nedēļā, kur nu vēl visu mūžu! Tāpēc tev noteikti būs rūpīgāk jāpārskata arī sava ēdienkarte.

Visizplatītākā problēma mūsdienās ir nepietiekamais dārzeņu patēriņš uzturā. Svars sāks samazināties, kad tavā šķīvī tiks izkārtots sabalansēts uzturs, proti, pusi porcijas aizņems dārzeņi, no atlikušās porcijas divas trešdaļas – graudaugi, bet vienu trešdaļu – olbaltumvielas saturoši produkti.

Viena no biežākajām problēmām ir pārāk retas maltītes. Ikdienā, ēdot divas vai trīs reizes dienā, tu grēko. Ja izlaid pusdienas, bet, ejot mājās no darba, gatavojies paēst siltas, sātīgas vakariņas, nedomā, ka tā atrisināsi savu problēmu. Organisms nezina, kas tev padomē, tas jūt stresu, jo dienas laikā saņēmis par maz pārtikas un uzkrāj rezerves. Tāpēc, lai vielmaiņa normāli darbotos un organisms lieki nestresotu, nepieciešams ieturēt trīs līdz piecas maltītes dienā.

Bieži tiek novērotas nemitīgas svara svārstības. Dažu dienu laikā svars mainās turpu šurpu pāris kilogramu ietvaros. Tas nozīmē, ka tievēšanas process norit nelīdzsvaroti. Atbrīvoties no pieciem nevēlamajiem kilogramiem mēneša vai pat nedeļas laikā it nemaz nav prāta darbs, tas var apdraudēt veselību un ilgtermiņā nedot gaidīto rezultātu. Visas sievietes vienu un to pašu svaru nevar nomest vienādā laika posmā. Svars, ko noteiktā laikā tu varētu zaudēt, nekaitējot savai veselībai, jānosaka atbilstoši tieši tavam veselības un fiziskajam stāvoklim. Ja esi sadzīvojusi ar pieciem vai desmit liekajiem kilogramiem vairākus gadus, no tiem neizdosies atbrīvoties tikpat ātri kā no pārāk gariem matiem. Vielmaiņai ir izveidojies savs ritms, ko nevarēsi izmainīt ne dienas, ne nedēļas laikā.

Organisms ir komplicēta sistēma, tam ir arī atmiņa, tāpēc veikt kardinālas pārmaiņas savos ēšanas paradumos jau rīt nekādā gadījumā nevajadzētu. Veselīgas tievēšanas pamatā ir sabalansēts uzturs, veselības stāvoklim atbilstoša fiziskā slodze un arī kārtīga savu ieradumu un iedomāto vajadzību revīzija. Pie ilgnoturīga rezultāta varēsi nonākt tikai ilgtermiņā. Neskan iepriecinoši, bet der atcerēties – ja reiz būsi sevi uzveikusi, baudīt šī darba augļus varēsi visu mūžu.

Konsultēveselīgas tievēšanas programmas uztura speciāliste Inga Pūce.

Saistītie raksti

12 komentāri
  1. Tieši tagad, kā reiz, esmu spiesta saņemties ieslēgt veselīgi diētisko režīmu uz šīm desmit dienām, jo nav izejas, jāsakopjās. šis raksts mani galīgi neiepriecināja, bet vismaz būs stimuls šo to pārdomāt.

  2. vienreiz izturēju brīnišķīgu diētu – 12 dienas un 10 kg kā nebijuši!
    nometu 7 kg. bet diētas beigās gribējās arī galināt cilvēkus, un rimčikā mani nevarēja laist. arvienvārdsakot histērija.
    bet rezultāts labs!
    kg bija atpakaļ pēc vairāk kā pusgada…

  3. ieturu sabalensētu uzturu – trīs maltītes dienā, skaitu līdz kalorijām un arī sekoju līdz lai pārtika būtu veselīga un dažādas fiziskās aktivitātes trīs līdz četras reizes nedēļā -jau no septembra, bet nometusi neesmu nevienu kg. Es neesmu resna – galīgi nē, es sveru 55/56 kg, augums 169, un mans mērķis ir diezgan neliels – nieka 4 vai 3kg, bet nekas nemainās – es nevaru dabūt nost un cauri -kāda esmu tāda esmu ne uz augšu ne uz leju – vienīgi muskulatūra palikusi stungrāka, bet tas nebija mērķis:(((

  4. Helēna, noteikti pārbaudi savu veselību, piemēram, vairogdziedzeri, cukura līmeni asinīs u.tml. – tieši precīzi ko darīt, vislabāk pateiks ārsts. Bet tieši to arī saki, ka centies ieturēt pareizu un veselīgu dzīvesveidu, taču nekas Tavā svarā nemainās. Iespējams, paārstējot kādu kaiti/nebūšanu, svara problēma atrisināsies!

  5. Opā, Helēna! Vai tu esi traka? 169cm un 55/56 kg, un tu vēl kaut ko gribi dabūt nost? Man ir 169cm un sveru 63kg un neesmu pat apaļīga. Man ir 36/38 izmērs. Mans ideālais svars ir 60kg, kad izskatos perfekti. Bet tu vēl no saviem 55 gribi kaut ko dabūt nost? khm, man liekas, ka nav, ko, tāpēc arī nenomet. Tad tev jāpārstāj ēst vispār…

  6. Zemūdenei taisnība! Helēn, pie taviem 169 cm tev ir ideāls svars! Ja tu gribi izskatīties līdzīgi tām kalsnajām pa mēli staigājošām modelēm, tad jau toč būs jāiztiek ar vienu jogurtu dienā… tas nav normāli. Beizd sevi vajāt! Esmu pārliecināta, ja esi saņēmusies un jau tik ilgu laiku dzīvo veselīgi, tad jau arī pašsajūta tev noteikti ir savādāka! Viss ir tavā galvā! 😉 Izmet svarus laukā, un biežāk skaties spogulī labā garastāvoklī! :)) Drīz PAVASARIS!!!

  7. Redz tur jau tā lieta, ka ir ko nomest, jo man ir ļoti smalku kauli, līdz ar to kur citam svars ir kaulos, tur man ir taukos…labi protams nav tik traki – noteikti skatoties uz mani drēbēs neiens nemūzam nepadomās, ka man ir ko nomest(ja nu vienīgi kārnas modeles), bet pats jau tu uz sevi skaties savādāk – tu redzi, ko gribētos pieslīpēt, lai būtu ideāli tā, ka pašam prieks un īpaši, ja tu saproti, ka tas ir tikai nieka 3kg:) Kas tik būtu domājis, ka šie nieka 3kg, būs lielāka neiespējamā misija kā 10kg. Man šķiet, ka mani sabojāja kontracepcijas tabletes, jo problēmas ar svaru un labākais draugs CELULĪTS parādījās tieši pēc tām…tagad gan vairs nedzeru kādus 3 mēnešus, bet nu nekas nemainās.

  8. Patiesībā celulīts pat sāp vairāk kā kāds lieks kg. Esmu izmēģinājusi Dievs vien zin ko, bet nekā…laikam vien būs jāiet pie kāda speciālista(tikai tas drūmi maksā)

  9. Zini, es esmu mēģinājusi (tikai nav pacietības :D) lietot GUAM maskas pret celulītu. Vajadzīga vēl tikai pārtikas plēve. Es ņemu ar austuma efektu, jo tā vairāk oiemērota jutīgai ādai. Iesmērējies, ietinies uz 40 minūtēm – palasi kaut ko, paskaties TV un ej tinies laukā un noskalojies. Efekts patiešām ir, ja regulāri to dara, tur vēl ir arī kurss uzrakstīts. Tāda bundža maksā ap 15ls vai varbūt mazliet vairāk, bet ir tā vērts, ja padomā, cik reizēm tur sanāk, un cik maksā līdzīga procedūra kādā kabinetā. Ir tādas procedūras, protams, ko mājās veikt nevar. Bet šādu profilaksi tāpat varētu veikt ik pa laikam. neskādēs.

  10. Helēn, nezinu protams, jo spriežu pēc savas pieredzes, bet šaubos ka celulīta iemesls ir kontracepcija. Es lietoju to (bails pateikt šo ciparu) nu jau apm. 10 gadus… un zini, celulīts rodas tikai tad, kad izlaižos – neeju sportot, nedomāju ko un kā ēdu, nelutinu savu ķermeni ar pretcelulīta un nostiprinošiem līdzekļiem. Kaut gan, katrs cilvēks ir unikāls un arī organisms katram savs, ar īpatnībām… Galvenais ir tas, ka tu esi apņēmības pilna 🙂 Turpini tik tālāk tādā pašā garā, nenolaid rokas nekādā gadījumā un rezultāts būs obligāti!!! 🙂

  11. Laipni lūgti atbalsta grupā Anonīmie Nesamērīgie Ēdāji (ANĒ). Tiekamies trešdienās no 17.00-18.30,Vidzemes priekšpilsētas Sociālā dienesta brīvprātīgo un atbalsta grupu centrā, Brīvības 237/2 (atrodas blakus Vidrižu 3, Sociālā dienesta ēkai). Pasākums ir BEZMAKSAS. Sīkāka informācija – e-mail: [email protected] , web site: http://www.ao.org

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.