NLP – kas aiz tā slēpjas?

Veiksmīga karjera, privātā dzīve, sasniegti mērķi, piepildīti sapņi – tas allaž bijis tas, pēc kā mēs gan apzināti, gan neapzināti tiecamies visu mūžu.  Tomēr ne visi gūst panākumus vēlamajās dzīves jomās – vienam veiksmīgu darījumu izdodas noslēgt divu minūšu laikā, bet kādam citam tā arī neiznāk vienoties par sadarbību, tāpēc, lai palīdzētu tiem, kuriem veiksme līdz šim nav bijusi sabiedrotā un lielākoties gājusi secen, pasaulē attīstās un arvien populārāka kļūst zinātne, ko mēs Latvijā pazīstam kā neirolingvistisko programmēšanu (NLP).

Kas ir NLP?
Neirolingvistika ir vēl salīdzinoši jauna zinātne, kas radusies 70. gados ASV.  Tā apvieno vairākas pētniecības un zinātnes jomas, tādas kā medicīnas psiholoģija, neiroloģija un valodniecība. Neiro – nozīmē smadzeņu darbību, lingvistika  ir zinātne par valodu, tātad neirolingvistika pēta, kā valoda ietekmē cilvēka smadzenes. Programmēšana nozīmē metodi, ar kuras palīdzību varam paši vadīt savas domas, rīcību un uzvedību, tas līdzinās tam, kā datorā tiek ievadīta programma kādu noteiktu darbību veikšanai. Pamatojoties uz visiem šiem pētījumiem, izstrādāta sistēma, kā veidot veiksmīgu komunikāciju un šādā veidā iegūt vēlamo rezultātu un veiksmīgi realizēt savus dzīves mērķus. Tādējādi mēs varam teikt, ka NLP ir komunikācijas māksla: eleganta, izbaudāma un ļoti efektīva. Pašlaik neirolingvistiskā programmēšana ir populāra daudzās pasaules valstīs.

NLP speciālisti pagalvo, ka kvalitatīvai NLP apmācībai ir nepieciešamas ilgstošas praktiskās nodarbības, jo tikai intensīvi vingrinoties, var kvalitatīvi apgūt neirolingvistisko programmēšanu tā, lai to efektīvi varētu izmantot dzīvē, tāpēc mums tiek piedāvāts apgūt dažādu līmeņu treniņprogrammas. Aicinājumos apgūt šo trenniņprogrammu tiek apgalvots, ka NLP praktiskā kursa dalībnieki apmācību procesā gūst impulsus jauniem pagriezieniem savā dzīvē, kā rezultātā tie kļūst veiksmīgāki, laimīgāki un ar dzīvi apmierinātāki, spēj izprast panākumu un neveiksmju cēloņus.

Kā praksē izpaužas NLP?

Ceļojuma paņēmiens
. Lai tiktu līdz reāliem rezultātiem, provocētu izmaiņas un sasniegtu vēlamo stāvokli, var izmantot ceļojuma paņēmienu. Cilvēks aizceļo no pašreizējā uz vēlamo stāvokli, jo jebkura problēma tagadnē var tikt mainīta. Enerģija šādam ceļojumam rodas no motivācijas – ir jātic, ka šis mērķis ir sasniedzams un patiešām vērtīgs. Atliek tikai pieņemt vēlamo par esošo un izbaudīt radušās sajūtas. Šeit par pamudinājumu jāpieņem apgalvojums, ka domas materializējas. Piemēram, ja sieviete vēlas sev pievērst uzmanību, galvenais ir sajusties kā pasaules skaistākajai sievietei, proti, iedomāties, ka patiešām esi īsta skaistule, kura liek stiprajam dzimumam elpot straujāk, un paceltu galvu ar smaidu uz lūpām doties uz ballīti. Ja vēlies jaunu darbu, auto, satriecošu mīļāko, dodies ceļojumā un mēģini spilgti iztēloties kā būtu, ja būtu. Šis paņēmiens patiešām darbojas.

Komunikācija. Cilvēki komunicē ar vārdiem, balsi un ķermeni (pozām, žestiem, izteiksmi) tāpēc komunikācija ir kas vairāk nekā tikai pateiktie vārdi. Ļoti liela nozīme ir ķermeņa valodai, jo tā spēcīgi ietekmē sacītā nozīmi. Pētījumos pierādīts, ka 55% no ietekmes uz klausītāju ir atkarīgi tieši no ķermena valodas, 38% – no balss un tās intonācijas, un tikai 7% sastāda tas, ko cilvēks saka.  Komunikācijas nozīme ir reakcijā, kas tiek saņemta, tāpēc ļoti svarīgi apgūt ķermeņa valodas īpatnības un nozīmi. NLP padziļināti analizē plaukstu, roku žestus, vaigu un zodu žestus, roku un kāju barjeras, kā arī citas pozas un to nozīmi. Vērā tiek ņemti arī acu signāli. Cilvēks mācās noteikt lietišķo, sabiedrisko, intīmo, sānisko, aizvērto acu skatienu un to nozīmi. Tāpat tiek aplūkoti arī vīriešu un sieviešu flirta žesti. Apgūstost visas šīs smalkās nianses, iespējams pārorientēties uz sarunu vienā līmenī ar sarunu biedru un izvērtēt tālāko sarunas gaitu vai tās vēlamo virziena maiņu.

Atkarībā no izjūtām cilvēkus globāli dala trīs lielās kategorijās: vizuāliķi (pārsvarā uztver pasauli caur redzi, tiem ir atturīga āriene un žesti, viņi ir pedanti, distancēti, aristokrātiski), audiāliķi (pārsvarā visu uztver ar dzirdi, ir lieli runātāji, nereti sadzīviski ļoti trokšņaini) un kinestētiķi (pasauli uztver galvenokārt caur izjūtām, tie ir iejūtīgi, sirsnīgi, patīk ērts apģērbs, brīvas pozas un žesti, svarīga sapratne).

Sakars. Tas ir svarīgs, lai radītu otrā uzticības un līdzdarbības atmosfēru. Sakara laikā abu sarunbiedru ķermeņi pieskaņojas viens otram. Sacītais var veicināt vai iznīcināt sakaru, bet, kā jau minēts, tie ir tikai 7% no komunikācijas (arī tajā, ko runā jāiekļauj pozitīvi ietekmējoši faktori – piemēram, vārdiņa bet vietā pēc iespējas vairāk lietot un). Pat elpošana ir svarīga sakara veidošanā. Arī balss pielāgošanai ir liela nozīme – runas tonalitātes, ātruma, skaļuma un ritma pielāgošana arī ir veids, kā veicināt sakaru.

Vēl viena būtiska lieta ir kalibrēšana, proti, cilvēka iekšējā stāvokļa noteikšana pēc ārējām izpausmēm. Piemēram, cilvēks var skaļi teikt, ka ar viņu viss kārtībā, kamēr iekšā tas nebūt tā nejūtas – viņam sāp, viņš ir nemierīgs vai vārās dusmās. Mākot atšifrēt sarunu biedra īsto noskaņojumu, cilvēks savās rokās iegūst  trumpjus – spēj runāt atbilstošā tonī, izrādīt sapratni, ja vajadzīgs, nogaidīt. Šādas saskarsmes rezultāti nenoliedzami ir labāki nekā runāšana uz labu laimi, jo, kā jau iepriekš tika minēts, cilvēki iedalās trīs grupās – vizuāliķos, audiāliķos un kinestētiķos, un katrai šai grupai ir savas raksturīgās komunikācijas iezīmes (žesti, balss intonācija, skaļums utt.), pēc kurām tos atpazīt un tādējādi veiksmīgi veidot sarunu, pielāgojoties sarunu biedram. Šāda atpazīšana un  novērtēšana ar mērķi atrast vieglāko komunicēšanās ceļu arī ir NLP pamatdoma.

Visbiežāk kalibrēšana notiek neapzināti. Var būt arī tā, ka sarunas biedrs, šķiet, ir melojis. Kalibrēšana ir notikusi nejauši, un nav pat izskaidrojams, kā cilvēks ir nonācis pie šādas domas. Tāpēc, jo biežāk tiks praktizēta kalibrēšana, jo labāki būs rezultāti.

Veiksmes mācība vai māksla manipulēt? 
  
Runas par cilvēku manipulācijām un pat zombēšanu, kuras laikā tiek neatgriezeniski ietekmēta zemapziņa, parādījās pēc tam, kad tika nojaukts Berlīnes mūris un atklātībā nāca informācija par Maskavas augstākajām partijas skolām – kas zem sava nosaukuma slēpa slepenus institūtus, kur atsevišķiem indivīdiem ar īpašām spējām tika mācīts ietekmēt cilvēkus. Šī iemesla dēļ neirolingvistiskā programmēšana nereti cilvēkos izraisa arī bailes – vai mani nesaprogrammēs? NLP speciālisti gan kategoriski iebilst. Ne Latvijā, ne citās valstīs NLP kursos nevienu no NLP tehnikām nepraktizē hipnozē vai transā. Cilvēki visu laiku atrodas nomodā un ir tiešā saskarē ar savu grupas biedru.

NLP autori apgalvo, ka sākumā viņiem nav bijusi doma par jaunas zinātnes virziena radīšanu. Viņi vēlējās tikai iegūt konkrētu, praksē noderīgu rezultātu. Iespējams, ka NLP sasniegumi kļuva savam laikam pārāk revolucionāri. Arī saziņas līdzekļu pārstāvji, kas vēlējās tikai lētu popularitāti, izgudroja par NLP dažādus stāstus, tādējādi ļoti ātri attīstot cilvēkos noturīgu priekšstatu starp programmēšanu un kodēšanu, zombēšanu, negatīvu iedarbību, iejaukšanos, iespaidošanu utt. Jāatzīst, ka gūt labumu uz šīs efektīvās metodes rēķina mēģinājis ne viens vien viltvārdis, tāpēc tiem, kuri izlēmuši iesaistīties NLP apguvē, rupīgi jāizvēlas, kur to darīt.

Piedāvajam arī dažus NLP skolnieku viedokļus:

Uldis. Man NLP patiesi daudz devis – gan izpratni par sevi, gan par cilvēkiem un attiecībām… bet mulsina cilvēku attieksme pret to. To uzskata par kodēšanu, programmēšanu un ietekmēšanas mākslu, bet NLP ir tikai līdzeklis – ne labs, ne slikts, jo labs vai slikts var būt tikai lietojums! Un nenožēloju nevienu santīmu, ko izdevu par semināriem!

Artūrs. Man arī ļoti palīdzēja NLP.  Tad, kad viss pārējais nedarbojas, bet vajag ātru rezultātu, tad es vēršos pie NLP. Tas man palīdz risināt un izprast iekšējus konfliktus, integrējot pretējās puses, reizēm palīdz ar psihosomatiskiem traucējumiem (piemēram, dažreiz no stresa man bija kamols kaklā – un NLP palīdzēja), palīdz atbrīvoties no negatīvajām automātiskajām domām utt. Tikai uzmanīgi – ir daudz šarlatānu, kuri pasniedz NLP.

Dace. Es izgāju tikai NLP pirmo līmeni. Man pašai nav problēmu komunicēt ar cilvēkiem vai uzstāties auditorijas priekšā, šo lietu attīstīt negāju, bet man bija noderīgi paskatīties uz sevi no malas, jo secināju, ka neprotu nospraust savus mērķus, kur nu vēl uz tiem iet. Ļoti liela nozīme ir patiešām noticēt tam, kas tev ir svarīgs, noticēt tam, ka tu to vispār vari pateikt. Bieši vien mēs neko nemaz nesākam realizēt, jo pašiem sevī nav ticības. Es nesaku, ka visiem tagad jāskrien uz NLP kursiem; ir cilvēki, kuriem no dabas ir dota mērķtiecība un augsta pašapziņa, bet es nebiju no tiem. Protams, viens ir to visu uzzināt, otrs – ar to visu patiešām strādāt. Es šobrīd atkal esmu mazliet palaidusies, bet tā ir tikai manis pašas vaina. Kas attiecas uz fnansiālo pusi – jā, lai apgūtu NLP, vajadzīga nauda, bet mēs taču maksājam par jebkuriem kursiem un mācībām. Es arī apguvu tikai pirmo līmeni, jo finansiālu apsvērumu dēļ, turpināt pagaidām nevaru atļauties, bet gribētu.

17 komentārs
  1. Nu es pazīstu dažus cilvēkus, kas izgājuši šādus NLP kursus. Un, tā kā varu salīdzināt viņus pirms un pēc šiem kursiem. neteikšu ka kaut kas tāds piemērojams visiem. Tā ir tāda trausla taciņa starp palīdzēšanu cilvēkam un viņa sabojāšanu. Cilvēks, kas bija egoistisks, ar sakāpinātu pārākuma sajūtu, skaudīgs, īsta tenku vācele utt (sarakstu varētu turpināt ilgi) pēc šādiem kursiem visiem mēģināja iestāstīt, cik tas ir normāli, ka viņam visas īpašības vēl vairāk jāatīsta un jākultivē, ka nav jājūtas vainīgam, ja kādam nodarīts pāri, ka cilvēkam nav sevi jālauž, bet jābūt tādam, kāds viņš ir utt.. Rezultātā minētais cilvēks palika bez draugiem un vēl joprojām deguns ir gaisā un pat fakts, ka neviens nevēlas šo cilvēku pielaist vairs sev klāt, viņš stāsta, ka tas ir normāli, ka tie niecības viņu vienkārši nenovērtē. Katrā ziņā skumjš stāsts…

  2. Rižā, vai tiešām viņš izgāja NLP? Jo ir arī Līderisma akadēmija, kas izklausās tuvāk tam, kā tu apraksti cilvēkus un tās esot briesmas

  3. Tas tiešām bija NLP, ja nemaldos, tad tas bija pirms kādiem četriem gadiem, tieši tad tas brīnums te bija sācis ieviesties. Ja nemaldos, kursi bija krievu valodā un vairākos līmeņos, bija daudz mājās jālasa. Cilvēks gāja uz turieni, jo viņu mocīja sirdsapziņas pārmetumi, nu ka tipa viņš tāds pasaules centrs un visiem dara pāri, bet pēc tiem kursiem, viņam iestāstīja, ka viss čiki. Apkārtējie toreiz par viņu uztraucās, tāpēc mēs diezgan daudz interesējāmies par tiem kursiem. Tur bija gan grupu, gan individuālas nodarbības. Protams, iespējams, ka zem šāda nosaukuma toreiz slēpās kas cits. Un, ja nemaldos, tas prieks izmaksāja diezgan padārgi.

  4. Esmu pati mācījusies NLP un arī ieguvusi NLP praktiķa sertifikātu. Jā, ar NLP var sasniegt daudz, bet ļoti svarīgi cik daudz tiek iemācīts cilvēkiem pievērst uzmanību mērķa ekoloģijai. Protams, ja kāds mainās, mainās viss viņam apkāt. Jautājums, cik spējīgi ir mainīties cilvēki apkārt. Cilvēks ar normālu emocionālās inteliģences līmeni nekļūs iedomīgs, augstpātīgs utt. arī pēc NLP apgūšanas. Kautrīgāks, neizlēmīgāks, haotiskāks utt. noteikti iemācīsies tikt galā ar savām problēmām. Ja kāds kaut ko var, tad arī citi to var, ja tikai to vēlas. NLP ir veiksmīgu cilvēku stratēģijas. Kāpēc neizmantot šīs stratēģijas, lāi būtu veikmīgāki jebkurā dzīves jomā?

  5. spriežot pēc savas pieredzes, NLP ir samēra smaga smadzeņu sačakarēšana – agrāk vai vēlāk tas cilvēks būs zaudētājs

  6. Hmm, palasot liekas, ka šī tomēr tāda nopietna lieta, un man jau liekas, ka šo te arī nevar kurš katrs mācīties un apgūt. Ir jābūt cilvēkam ar īpašām spējām komunicēt jau defoltā, lai izmantotu šo visu veiksmīgi un galvenais veselīgi.

  7. part to pašu Līderisma akdēmiju varu teikt, ka tā man arīļoti daudz deva! 99% tie, kas par LP izsakās nievājoši, tur nekad nav bijuši un spriež pēc savas šaurās dzīves uztveres modeļa!
    Pasaule ir plašāka!

  8. Jā, pasaule ir plašāka-tagad tajā ir daudz vairāk cilvēku ar sačakarētām smadzenēm! Protams, ka par to runā vairāk tie, kas tur nav bijuši, jo tie vēl ir palikuši normāli cilvēki, jo daudzi, kas izgājuši nlp vai līderisma akadēmiju ir vnk nojūgušies. Jā, protams, sākumā, pēc kursu iziešanas viņi cenšās sevi parādīt perfekti- ir enerģijas pārpilni, grib visu mainīt sevī, visiem atvainojas, solās būt ideāli utmldz…bet nav nemaz jāgaida tik ilgi, kad tas viss noplok, atgriežas ne tikai iepriekšējā stadijā, bet vēl trakāk….un vēl tas fakts, ka viņiem, lai kursus pabeigtu ir jāiesaista 2vi cilvēki…ārprāts, cik viņi ir uzmācīgi, bezkaunīgi un egoistiski….prieks, ja izdodas “atšūties”….

  9. kā jebkurai samērā jaunai mācībai NLP ir savi piekritēji un savi noliedžeji. Žel, ka nav īsta NLP “speca” komentāra, cilvēka kurš ne tikai to labi apguvis, bet māca ikdiena to citiem. Es pieļauju arī, ka Latvijā esošie specialisti nav tie stiprākie. Varbūt tāpēc arī tas nav tik populāri, ne tiek uztverts nedaudz ar aizdomām.

  10. Nevajadzētu NLP apmācību jaukt ar Līderisma akadēmiju. NLP praktiķa kursos cilvēkus soli pa solītim iemāca pašiem ar sevi strādāt. LA, neko neskaidrojot dažās dienās izskalo smadzenes.

  11. vai to var apgūt arī neejot uz speciāliem kursiem? vnk lasot grāmatas par šo tēmu?

  12. 1994. g. Ginta Ratniece rīkoja NLP tūri – kursus – izgāju, grāmatas pirku.
    Kaut kas atturēja lietot apgūto. Pirms gadiem 5 vēl pie Kaneles. Čuš …
    Varbūt Garu lietas?
    Nu varētu vēlreiz!

  13. Normāli NLP māca Personības pilnveidošanas centrā. Cilvēcigi, daudz praktisku vingrinājumu, labi izdales materiāli.

  14. Es arī eju NLP kursos un MAN PATĪK! Pavisam ar citām acīm raugos uz savām un līdzcilvēku izdarībām. Saprotu draugu un tuvinieku uzvedību,vieglāk ar viņiem tagad ir komunicēt.Un vēl ,bezgala interesanti ir uzzināt pašam par sevi to,ko nevins ārsts vai draudzene nepateiks.Iepazīsties pats ar sevi un tad arī kļūst skaidrāks viens vai otrs uzvedības modelis. Nezinu,man patīk! Sačakrēt jau var visu ko! jebkuru labu lietu var nodēvēt par mēslu un tiešām – kkādu štruntu – par baigo dāvanu.Iepazīstieties un domājiet paši!

  15. Personības pilnveidošanas centrs ir visnotaļ sakarīga mācību iestāde, kur māca NLP

  16. Divas piebildes rakstam. 1.Par to smadzeņu programmēšanu. Tā ar mums notiek kopš dzimšanas un ir notikusi kopš radās pirmais cilvēks. Stihiski vai arī ar prātu atpazīstami. Izdevīgāk ir atpazīt, jo tad tu vari palabot, piemēram to programmu, ko tev bērnībāsmadzenēs iekompostrējusi kāda nelaimīga kliedzoša učene. Tu vari salīdzināt savu un kāda ģēnija programmu – iespējasm pavisam maz un tu vari kļūtdaudz veiksmīgāks. Programmēšanas pieeja – tā no 70 gadiem, kad modē bija kibernētika. Kad soli pa solim mašinām vajadzēja iemācīt automātiski mazgāt veļu utt. Kad vajadzēja ielikt mašinā soli pa solītim programmu kā. tāpat mūsu domāšanā tas darbojas. tie, kas mācījušies NLP atpazīst konstruktīvās un destuktīvās programmas, var izdarīt izvēles. Kas navmācījušies – paļaujas un intuīciju un veiksmi.
    2. Par ceļošanu nākotnē. Tas ir princips – ja nākotnes vīzija ir spēcīgāka oar pagātnes kompleksiem un bremzēm, cilvēks sasniedz vairāk. Iemācīties uzzīmēt sev vīziju, kuru gribas piepild’īt – tas rosina strādāt mērķa labā. Bet ir daudzi, kas danco vien ap pagātnes sāpēm, maldiem, kompleksiem un vaino visu pasauli, ka viņiem, atšķirībā no Aijas, Pētera vai Grietas, dzīvē neveicas. Mēs varam izvēlēties, ja vien sagādājam sev izvēles iespējas. Bet sevis mānīšana un sapņu pieņemšana par šodienas īstenību – tas ir smagi pārprasts NLP.

Komentēt IncParaac Neatbildēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.