Nepareizs uzturs – drauds veselībai

Latvijas iedzīvotāju uzturs ir nesabalansēts, turklāt trūkst zināšanas, ka ēšanas ieradumi ietekmē kopējo veselības stāvokli, liecina Figūras Draugi veiktais iedzīvotāju ēšanas paradumu mērījums. Tā kā pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem 90% gadījumu saslimšanu cēlonis ir tieši nesabalansēts uzturs, eksperti norāda uz sabiedrības veselības draudiem un katastrofālu profilakses trūkumu.
 
Inga Pūce, veselīga dzīvesveida kluba Figūras Draugi uztura speciāliste uzsver, ka viena no tipiskākajām kļūdām ir rūpēties par savu veselību jau pie smagām saslimšanām, nevis preventīvi domāt un ieviest ieradumus, lai kopumā slimotu mazāk. Kā viens no galvenajiem labas pašsajūtas priekšnoteikumiem ir sabalansēts uzturs. Turpina I. Pūce:
Diemžēl jāatzīst, ka Latvijā uztura nozīme kopējam veselības stāvoklim netiek novērtēta. Tomēr jāņem vērā, ka pasaules statistika vēsta pretējo – pareizs un regulārs uzturs ir nepārprotams ieguldījums savai veselībai. Tā vietā, lai cīnītos ar sekām, kas ir dārgs un sāpīgs process, katram pašam un valstij kopumā ir jāatbild, kādi pasākumi ikdienā tiek veikti, lai es NESASLIMTU. Savai veselībai ir jābūt spēcīgākajai motivācijai mainīt līdzšinējos paradumus un domāt par savu pašsajūtu ilgtermiņā.”
 
Sabalansēts uzturs – regulāras maltītes. Rekomendē vadīties pēc saules un mēness
Eksperte norāda, ka veselīgam dzīvesveidam ir svarīgs regulārs ēšanas režīms, kā arī katrai ēdienreizei un tās laikam ieteicamie produkti atkarībā no diennakts stundas, kad tiek ieturēta ēdienreize. I. Pūce iesaka vadīties pēc saules un mēness laika:
Saulei piemīt vīrišķā (jaņ) enerģija, un tās spēks ir nepieciešams, lai pārstrādātu tādus produktus kā ogļhidrātus, pākšaugus un olbaltumvielas, kas pēc savas struktūras ir daudz blīvāki un ilgtermiņā dod lielāku sāta sajūtu. Tāpēc tos būtu jālieto dienas laikā, kad saule ir zenītā, piemēram, laikā no pulksten 11.00 – 14.00. Ja tos lieto pēc saules rieta, tie sliktāk pārstrādājas un veido tauku uzkrājumus vai rada sliktu pašsajūtu.
Savukārt mēness ir apveltīts ar sievišķo (iņ) enerģiju, tāpēc laikā, kad saules nav, uzturā būtu jālieto produkti, kas prasa mazāku pārstrādes aktivitāti un ir „ūdeņaināki” pēc savas uzbūves. Tie ir, piemēram, visi piena produkti, augļi, dārzeņi, kas dos ne tikai enerģiju, bet veiks pastiprinātu attīrīšanas un atveseļošanas funkciju.”
Tāpat eksperte norāda, ka katram, kurš grib ievērot veselīgu dzīvesveidu, pirmkārt, ir jāatbild uz trīs vienkāršiem jautājumiem: ko, kad un kā ēdam? Atbildot uz pirmo jautājumu – ko?, tad katru dienu jāizvēlas trīs ēdienreižu varianti. Tikai ēdot brokastis, pusdienas un vakariņas organisms saņems visas nepieciešamās uzturvielas, šķiedrvielas, vitamīnus un minerālvielas.

„Ja mēs visi būtu vegāni, tad varētu ēst no rīta līdz vakaram, bet tā kā uzturā tiek lietoti arī cilvēka radīti – kultivēti un iegūti produkti, piemēram, maize, kartupeļi, gaļa, zivis utt., kas prasa papildus piepūli gremošanas procesā, tad nepieciešama palīdzība no malas enerģijas ziņā, un to visu veic saules klātbūtne, precīzāk – izvēlētais ēšanas laiks. Tieši tāpēc jautājums – kad ēst? – ir otrs svarīgākais katram, kas iecerējis rūpēties par savu veselību un – regulēt savu svaru! Katrai ēdienreizei jāatvēl vismaz 20 minūtes. Kārtīgi jāsakošļā katrs kumoss, tā atvieglojot ēdiena pārstrādi un samazinot smaguma un vēdera pūšanās sajūtu,” piebilst I. Pūce.
 
Ieteicamās ēdienreizes, to laiki un produktu grupas

Brokastis 7.00 – 9.00
Lai pamodinātu kuņģa – zarnu traktu, ieteicams pēc pamošanās izdzert glāzi silta ūdens un apēst vienu augļu porciju, kas liks izstrādāties kuņģa sulai un aicinās ieturēt veselīgas brokastis.
 
Pusdienas 11.00 – 14.00
Šajā dienas laikā vēlams ieturēt maltīti, kas bagāta ar labības un olbaltumvielu produktiem un dārzeņiem, jo fiziskās aktivitātes un saules esamība palīdzēs visu uzņemto ēdienu labāk pārstrādāt enerģijā un neradīs nevēlamos blakus efektus, piemēram, nogurumu, smaguma sajūtu, lieko svaru.
 
Vakariņas 18.00 – 20.00
Šajā laikā vēlams lietot piena produktus, dārzeņus un pavisam nedaudz labību saturošus produktus, jo saules enerģijas ir maz, bet mēness palīdzēs pārstrādāt piena produktus un saņemt no tiem visu labāko, ko tie spēj sniegt. Pirms gulētiešanas ieteicams izdzert glāzi silta piena ar medu.
 
Par veselīga dzīvesveida klubu Figūras Draugi
Figūras Draugi ir veselīga dzīvesveida klubs, kas darbojas visā Latvijā. Kluba mērķis ir popularizēt veselīga uztura nozīmi un iemācīt cilvēkiem samazināt un kontrolēt svaru, ievērojot noteiktu uztura programmu. Kluba dalībniekiem tiek piedāvāta iespēja regulāri tikties klātienē vai iesaistīties Figūras Draugi on-line klubā.

Saistītie raksti

19 komentāri
  1. par to, ka nepareizi ēdot, čakarē veselību, tas tiesa, bet par šito laika sadalījumu – nezināju. Es parastī vsipār bez brokastīm iztieku, laikam nepareizi.

  2. Man kaut kā šķiet, ka tas tāds skatījums vienos vārtos. Un nav jāuztver vispārīgi. Laikam ir visādi veselīguma kritēriji. Man šķiet, ja cilvēks ēd mēreni,ēd trīs reizes dienā un cenšas, lai ēdeinkartē būtu dažādi un veselīgi produkti, viss ir labā kārtībā.

  3. es aš nogāzos, kad ilzasīju raksta nosaukumu. Mēs un ēdam neveselīgi??? Man šķiet šoziem daudzi ir pārgājuši uz putrām, biezpieniem, bietēm, kartupeļiem, medu un āboliem, jo nav vairs naudas makdonaldiem un pusfabrikātiem. un tas saucas neveselīgi????

  4. jau labu laiku mokos ar sevi, jo gribu saprast, kādu diētu ievērot. škiet tas, kas te pateikts, ir tāds pamatu pamats. vadīōs pēc šīs sistēmas. paldies!

  5. Nu nav man ne jausmas, kā var ieēst brokastis… Ēdu divas reizes dienā, bet – nekāda vaina!

  6. intereresanta un logiska uztura sistema. pamatts, kapec vakaros nevajag est smagas lietas. to jau visi viemer maaca. jamegina istenot sava edienkarte:)

  7. Es nemaz nezināju, ka vegāni neēd kartupeļus… Tā tiešām ir? Zināju par olām un zivīm un tā, bet kartupeļus… Un dārza zemenes arī neēd?

  8. Nja? Šitas raksts izraisa sajūtas no sērijas, ka mēs tāpat visi nomirsim. Elpojam ne to, dzīvojam ne tā, stresojam par daudz un ēdam vispār ačgārni:)

  9. Baigi dīvainie komenti. Jūs visas baigi slinkas, vai pavisma nezinošas esat? Ir taču virkne slimību, kas rodas no nepareizas ēšanas un sliktiem ieradumiem. Te jau negāja runa par tie’vēšanu, bet gan ēšanas ieteikumiem, kā pasargāt savu veselību.

  10. Nu jā, bet man darbs tāds, ka pa dienu bieži nesanāk paēst un vakara ēšana ir vispamatīgākā. Tur neko nevar mainīt, lai nu vienīgi vispār neēst. Bet es tā nevaru. Gribās tās kotletes un kartupeļus vismaz vienreiz rītā. Un vēlams – ne brokastīs:)

  11. Varbūt ar to regularitāti ciļvēkiem pieklibo, bet ar uztura vesleīgumu gan mums viss ir kārtībā.

  12. A vai nav daudz svarīgāk tieši Ko mēs ēdam? Vai tas ir ģenētiski modificēts, vai nomaļos Latvijas laukos audzis? Man šķiet, ka visam var atrast vairākus aspektus, no kuru viedokļa runāt. Te ir izcelti tikai daži, bet interpretēti, kā VIVSVARĪGĀKIE. Tā jua gluži nav.

  13. Nu man tagad nav skaidrs. Nupat bija raksts, kur bija propogandēts, ka ēst sausās brokatis ar jogurtu ir kruta. Šitas raksts saka kaut ko pavisam citu, ka no rita der tikai augļu brļodiņa. Kam tad dtagad ticēt?

  14. Nuja – esam taču mācīti, cik labi ir sakt rītu ar auzu pārslu puru… A izrādās tas ir neveselīgi un nepareizi… Tiešām vai?

  15. jaa vegaani need kartupeljus!!!!
    man tieshi shajaa ziemas periodaa nenormali tomatus gribas,tie ir veseliigi bet veikalos tak LV tomati pat saineeti,nerunasim par ievestajiem…taa ka tikai laukos dzivojosiem labi ir ka ir savi kartupelji,burkani,kaposti u.c. daarzenji!a pilsetniekiem nekas cits jau neatliek kaa savu organismu piesarnjot!

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.