MAZINI ikdienas STRESU ar īsto PĀRTIKU!

Mūs ikdienā ik uz soļa pavada stress – to veido saspringts grafiks, rūpes par praktiskām lietām, situācijas ikdienā, kuras mūs izsit no līdzsvara utt. – tā varētu uzskaitīt daudz, daudz iemeslus. Stresu rada arī neveselīgs uzturs, savukārt pareizs uzturs palīdz mūsu organismam pārvarēt stresu vai vismaz kontrolēt tā ietekmi. Stresa laikā organismā sāk cirkulēt toksiskas vielas, kas rada nogurumu, palielina uzbudinājumu un dusmas. Stress iznīcina vitamīnus, minerālvielas un citas vērtīgās barības vielas, Tas arī vājina gremošanas intensitāti un palēnina vielmaiņu, tādējādi nelabvēlīgi ietekmējot ķermeņa svaru.
Tomēr mums ir iespēja kontrolēt mūsu organisma reakciju uz stresu. Stresa pilnajās dienās nevajag skriet pēc mīļākajām kūkām vai pusdienot ātro uzkodu ēstuvē, kas mūs tik vilinoši sauc iekšā. Šādi ēdieni un dzērieni darbojas kā stimulējošs līdzeklis, tādējādi radot mūsu organismā vēl vairāk stresa. Lai mēs būtu laimīgākas un spētu cīnīties ar saviem stresa brīžiem, Džiljena Makīta – starptautiski pazīstama un atzīta uztura speciāliste savā grāmatā Kā ēdīsi, tā dzīvosi iesaka izvairīties no šādiem produktiem:
Alkohols. Alkohols ir galvenais stresa izraisītājs, bet daudzi to lieto, lai mazinātu spriedzi. Taču ir jāiegaumē, ka alkohols stimulē adrenalīna izdalīšanos, tādējādi izraisot nervozitāti, uzbudināmību un bezmiegu. Pārmērīga alkohola lietošana veicina tauku nogulsnēšanos mūsu asinsvados un vājina imūnsistēmu.
Saldumi. Patīk mums visām, bet, ja mēs domājam par sevis lutināšanu, tad jāatceras, ka cukurā nav pilnīgi nekādu uzturvērtību. Tas īslaicīgi paaugstina enerģijas līmeni, taču regulāri lietots, novājina virsnieru dziedzeri. Rezultātā kļūstam depresīvi noskaņotas, viegli uzbudināmas un nespējīgas koncentrēties.
Sālīti ēdieni. Sāls paaugstina asinsspiedienu, vājina virsnieru dziedzeri un izraisa emocionālu nestabilitāti.
Trekni ēdieni. Tauki izraisa stresu sirdij un asinsvadu sistēmai, tāpēc īpaši stresainos brīžos nav ieteicams lietot uzturā produktus, kas ir piesātināti ar taukiem, piemēram, gaļu, treknus piena produktus, ceptus ēdienus un neveselīgus saldumus.
Piena produkti. Tie pakļauj organismu spriedzei, jo satur tādu vielu kā kazeīnu, kas ir grūti sagremojams, nav piemērots cilvēkiem un var izraisīt alerģisku reakciju.
Attīrīta un ķīmiski apstrādāta pārtika. Piemēram baltmaize un baltos miltus saturoši produkti (kūkas, cepumi utt). Šie produkti uzbudina organismu, jo tie ir pilni ar kalorijām, bet nesatur vērtīgās uzturvielas. Turklāt, lai sagremotu ķīmiski apstrādātu pārtiku, organisms izmanto savus vitamīnus un minerālvielas – tas tērē savus krājumus.
Pārtikas piedevas, konservanti un citas ķimikālijas. Tie visi izraisa milzīgu stresu organismam un lai šīs vielas sagremotu, organismam ir ļoti smagi jāstrādā. Līdz ar to enerģija un vērtīgās uzturvielas tiek izlietotas gremošanas procesā, kaut arī tās varētu tikt izmantotas daudz lietderīgāk, piemēram, imūnsistēmas stiprināšanai.
Labāk mūsu melnajās dienās izvēlēsimies ēdienus, kas palīdzēs mazināt stresu un papildinās mūsu ēdienkarti ar vērtīgām uzturvielām: Selerija – pazeminās asinsspiedienu; Saulespuķu sēklas – tajās ir daudz kālija, B vitamīna un cinka, kā arī pētījumi liecina, ka stresa laikā šo uzturvielu līmenis mēdz ievērojami kristies; Brūnie rīsi – tie veicina labo sajūtu hormonu cirkulāciju organismā; Aļģes – satur laba garastāvokļa hormonus; Kāposti – lieliski palīdz mazināt stresu; Mandeles – labi veicina vielmaiņu; Ogas, sezama sēklas – labs cinka avots; Gurķi – atvēsina asinis un aknas; Sparģeļi – satur daudzas minerālvielas; Ķiploki – satur alcīnu, kas atbrīvo organismu no toksīniem; Avokado – vērtīgs organisma funkciju regulējošu minerālvielu avots.
Kafijas vietā
– tējas, kas mazinās spriedzi, piemēram, apiņu, auzu, baldriāna, citronmētras, kumelīšu, lakricas vai žeņšeņa tēju.

Saistītie raksti

11 komentāri
  1. Nezinu kā tur Džiljenai, bet man arī bija stress. Aizgāju uz maķiku pēc pilnas programmas. Stress pārgāja, tad mazliet atkal parādijās kad vajadzēja to visu staffu dabūt ārā. Rezultāts – vēlēšanās apmeklēt šo un līdzīgas iestādes pazūd apm. uz mēnešiem diviem. Manuprāt normāli.

  2. Bet tas ir vājprāts. Īpaši augsta stresa līmeņa brīžos man kā reiz prasās viss iespējamais, kas šai sarakstā ir minēts kā NĒ! Stresa pārpilnā dienā aizskriet uz Maķīti… Vai arī mājās sarīties Maigums zefīrus, pa virsu uzdzerot krējuma liķieri vai vismaz kādu kokčiku… Un par piena produktiem arīdzan – kā reiz prasās kkas krēmīgs, pienīgs un salds… Pat nevaru iedomāties, ka sevi varētu palutināt ar svaigiem salātiem, vai pie kompja rīt nevis sāļos Indijas riekstiņus, bet glīti sagrieztus gurķa gabaliņus…

    Bet nujā, laikam viss sākas galvā – līdz ar to varbūt jāsāk ar stresa cēloņu mazināšanu, un tad arī sanāks ievērot to, ka rakstā minētās lietas galīgi nav labas :S

  3. johaidī, iedomājieties, kāds paskats un smarža būtu pēc tam,kad uz stresa pamata sarītos ķiplokus ar sparģeļiem (vispār zaļumi laba lieta, bet kkā neiet iekšā) un izietu ielās! juhuuuuu-elpa smird un pašam stress no tā, ka neesi kko kārtīgi ierijis!
    Zinu daudzas jaunkundzes, kuras stresa klātbūtnē nespēj neko ieēst, bet ar mani ir līdzīgi, kā ar Žaneti! Kas pie rokas, tas mutē, un jo vairāk , jo labāk!
    Pēdējā laikā gan labojos – no rītiem kafiju vairs nedzeru, aizvietoju to ar tēju (zaļo), maķīti apmeklēju retāk un vakaros cenšos piebremzēt ar vakariņām. Lai aizskalotu stresino dienu Es nevis ēdu, bet ātri eju gulēt 😀
    Orinoko – pilnīgi piekrītu, ne reizi vien pēc kārtīgas “pierīšanās” esmu slīkusi morālos pārmetumos un domājusi kā lai no tā tiek vaļā 😀

  4. Es te rakņājos pa portāliem un atradu šo te – nedaudz Ne kontekstā varbūt, bet pats pirmais, ko atcerējos bija šis raksts :)) :)) :)) Manis pieminētie ķiploki un sparģeli 😀 Pat nezinu kāpēc rakstot komentāru izvēlējos tieši šo kombināciju 😀 Meitenes uzmanās!!! 😀

    22. Vai ar ēdienu var ietekmēt garšu arī tur apakšā?
    Piemēram, ķiploki un sparģeļi var padarīt tevi nedaudz sīvāku, savukārt tādi augļi kā ananass var piešķirt saldenu garšu.

  5. Nez, vai priecāties vai nē, bet stresa situācijās ne acu galā negribu redzēt pārtiku, kur nu vēl kaut ko saldu vai treknu, pē…bet pēc stresa, kad gribas, lai atlaiž…alkohols kā vecs draugs tevi atrod un palaiž vaļīgāk visas stīgas.

  6. Kaut kā nemanīju pieminam magnija zudumus stresa situācijās… Lai nu kā, bet balta kafija ir neiztrūkstoša manas dienas sastāvdaļa, asinsspiedienu paaugstina tikai stipra dabīgā kafija, bet normas robežās tās ietekme nebūs traucējoša, to man, starp citu, pateica nefrologs. 🙂 Vienu laiku sevi testēju, turklāt ar visu asinsspiediena mērīšanu vairākas reizes dienā, bet jāatceras arī fakts, ka katra organisms tomēr reaģē savādāk un viena recepte visiem nederēs. Turklāt jāņem vērā, ka stresa situācijās mūsdienās cilvēks diez vai 24 stundas gulšņās, viņam vajadzēs enerģiju, tātad lietot uzturā ogļhidrātus (aļa cukurs). Par alkoholu gan piekrītu, turklāt ne reizi vien esmu redzējusi, kā cilvēki šādā veidā sevi žēlo un vēl vairāk dzen purvā, tad jau labāk kopā ar sev mīļiem cilvēkiem aiziet uz boulingu vai, piemēram, pastaigā, kur pat naudu nevajadzēs. 🙂 Ak jā, vēl līdz galam nenoticēju sevis NEpalutināšanai ar kārumiem (starp citu, ne visiem tie ir saldumi) vai precīzāk sakot – ko sirsniņa tobrīd dikti kāro, jo katra organisms netreti ir labākais padomdevējs. 🙂

  7. Uj, nepabeudzu teikumu par ogļhidrātiem! Bija domāts lietot uzturā ogļhidrātus vienkārši būs nepieciešams.

  8. Nu jobcik! Es jau esmu stresā no tā, ka neko nevar ēst! Un tie veceņu pārbiedēties skatieni un nervozā izturēšanās diētas laikā….viņas tak nav izturamas!

  9. Pujat, nesatraucies, ne visas ir gatavas sevi pakļaut diētām, par laimi cilvēki ir dažādi. 🙂

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.