Laiks, kad neko NEDRĪKST?

Mazulis maina mūsu pasauli ne vien teorētiski, bet gluži praktiski. Kad viņš sāk aktīvi rāpot, bet vēlāk celties kājās, viņu interesē viss, kam vien var tikt klāt. Un nav starpības, vai atradums ir roku krēma tūbiņa vai DVD atskaņotājs. Bērnam viss ir interesanti. Toties pieaugušie lietām piešķir gluži citu nozīmi. Turklāt mēs skaidri zinām, ka dažas no tām var būt bīstamas veselībai un – pasarg dies’ – dzīvībai. Ja mūsu pasaule netiek piemērota bērna izziņas vajadzībām, par pamatvārdu leksikā kļūst vārds NEDRĪKST!

Mazajam cilvēkam izziņa ir vitāli nepieciešama, lai iemācītos dzīvot pasaulē un lai piepildītu savas smadzenes ar informāciju.

Neizolē Kolumbu!
Ievietot bērnu tukšā, sterilā telpā nepavisam nav tas, kas viņam vai arī tev patiesībā vajadzīgs. Tādā vidē, protams, nekas slikts ar mazuli neatgadīsies, bet nekas labs – arī ne. Tukša telpa ir tukša telpa, bet bērns nav budistu mūks. Meditēt, vērojot baltu sienu, viņš neprot. Bērnam šobrīd ir gluži citi uzdevumi. Noliec patiesi bīstamās mantas pietiekami augstu, bet atstājiet pasauli izziņai.

Izziniet kopā!
Viens, ko varat darīt, lai gan tev, gan bērnam aiztaupītu neizpratnes un dusmu krustugunis, izziniet telpu kopā. Rādi viņam to, kas istabā atrodas. Sauc lietas vārdā. Ļauj pieskarties. Māci saudzīgi pieskarties kaut kam dzīvam, trauslam, piemēram, puķēm vai kaķim. Sākumā parādi, cik viegli tās jāskar, tad ļauj bērnam šo kustību veikt pašam un paslavē, ja tas izdodas.
Atvēli bērnam kastītes, plauktiņus vai atvilktnes, kuru saturu viņš var droši pārcilāt un pētīt. Lieliski, ja šāds drīkst stūrītis ir katrā istabā – arī virtuvē.

Kā iedarbojas pastāvīgs NEDRĪKST!
Ja bērns nepārtraukti dzird vecāku klaigāšanu, kuras saturs ir NEDRĪKST!, pirmkārt, tu vairo topošā cilvēka nedrošību un spītību nākotnē un aplauz viņa izziņas un mācīšanās vēlmi. Otrkārt, nebrīnies, ja NEDRĪKST! variācija vārdiņa Nē! formā kļūs par bērna iemīļotāko tekstu, apgūstot runāšanas iemaņas.

Respektējot bērna vēlmi izzināt un darīt to pietiekami patstāvīgi, attīstīsi viņā veselīgu pašpārliecinātību, patstāvību un spēju paļauties uz saviem spēkiem.

[BANNER]

Piedāvā alternatīvas!
Izolēt bērnu no visa bīstamā pat mājas apstākļos nav iespējams. Tā vietā, lai teiktu NEDRĪKST!, vienkārši piedāvā bērnam citu izziņas objektu. Mācies pati un māci savam mazulim kompromisa mākslu. Šajā vecumā, no bērna pozīcijām raugoties, tā ir ļoti nosacīta, jo mazulis nemāk vienoties. Bet tavs uzdevums ir ieinteresēt bērnu ar mantu, ar kuras palīdzību iespējams novērst viņa uzmanību no bīstamā NEDRĪKST! objekta. Ja bērns ir pilns gatavības paraut galda lampu aiz elektrības vada, saki: „Paskaties, kādu es atradu interesantu grāmatiņu!” un mudini viņu prom no lampas. Piedāvājumam jābūt līdzvērtīgam, lai tas patiesi spēj piesaistīt mazuļa interesi. Tā rīkojoties, ir svarīgi, lai tu nevis formāli un epizodiski iesaistītos notiekošajā, dzēšot draudošu ugunsgrēku, bet, lai būtu gatava arī kādu laiku parotaļāties ar bērnu un nupat piedāvāto elektrības vada alternatīvu. Citādi tāds slēpts un tikpat dusmīgs NEDRĪKST! vien sanāks. Parotaļājies, parunājies ar mazuli un tikai tad turpini savus iesāktos darbus.


Vienu pogu vietā – citas

Kad bērns atklāj dažādas pogas tehnikas ieslēgšanai un izslēgšanai, nevēlamos objektus ir vērts pacelt labi augstu, lai nemitīgi nebūtu jānodarbojas ar alternatīvu izgudrošanu. Līdzīgi ieteicams rīkoties ar rokturiem – durvīm, kuras nav vēlams ziņkārīgi vērt vaļā, uzliec bērnu preču veikalos nopērkamus īpašus stiprinājumus.

Tomēr neignorē mazā interesi par pogām. Iegādājies viņam rotaļlietu ar pogām, kuru spiešana rada skaņas vai kustības. Tas bērnu šajā vecumā iepriecinās, aizraus un nodarbinās.

Esi ceļabiedrs!
Laiks no bērna gada vecuma līdz pusotram prasa no vecākiem lielu pacietību, mieru un spēju aiz šodienas grūtībām saskatīt pozitīvu un veselīgu mazuļa attīstību nākotnē. Kad mazulis cenšas pats apģērbties, mēs dažkārt noraidām viņa iniciatīvu un centienus tikai tādēļ, ka jāsteidzas. Kad bērns ir ieinteresēts aptaustīt, nogaršot un pamatīgi izzināt pasauli, mēs viņu dažkārt cenšamies novietot izolētā telpā, piemēram, sētiņā, lai tikai mums nerastos problemātiskas situācijas mūsu labi un ērti iekārtotajā mājā. Tā vietā, lai priecātos par bērna centieniem un vēlmi atklāt un mācīties, mēs vairāk domājam par savu ērtību. Speciālisti nenoliedz, ka bērnam ir jāzina noteikumi un ierobežojumi, bet tie nedrīkst būt par daudz un robežoties ar vecāku neieinteresētību.

Piedāvā bērnam iespēju aiztikt dažādus priekšmetus un māci to darīt pareizi! Slavē mazuli par katru viņa vēlmi attīstīties, pilnveidoties un izzināt. Esi viņam ceļabiedrs, kurš zina par ceļu mazliet vairāk nekā bērns, bet lieki neatgādini par savu pārākumu.

Konsultējusi Juta Cauņa, bērnu psihiatre.

Saistītie raksti

1 komentārs
  1. Vardu NEDRIKS -nedrikst teikt nemaz, 🙂 apmeram ta man stastija viens bernu psihologs. Sis vards esot jalieto pec iespejas retak un tikai arkartas situacijas, lai vinam patiesam butu NEDRIKST speks. Nevelamas darbibas jaaizstaj ar citu pozitivu vai velamu lietu uzsaksanu. Man pasai ne vienmer izdodas sekot sim viedajam padomam, tacu es cenos!!!

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.