Lai tev ZAĻA veselība! DIEDZĒJUMI

Šai laikā, kad organisms izsīcis un vēl ziemas pelēkuma piezīdies, mostas asni sēkliņās un graudos – ideāla vitamīnu rezerve un spēkavots! Proti tikai ņemt!

Kaut kā ierasts ar zaļu apzīmēt visu ko labu – dzīvesveidu, domāšanu un arī ēšanu. Par pēdējo runājot, ar to saprotam – tīrus, svaigus un veselīgus produktus, lai gandarīts ne tikai prāts, bet arī organisms, kas pēc ziemas pamatīgi paplucinājis savas vitamīnu un minerālvielu rezerves. Tādēļ arī gastronomiskajās vīzijās biežāk rosās ainas ar sulīgiem un kraukšķīgiem redīsu un diļļu salātiem, augļiem un visu citu zemes un saules briedinātu. Tas viss ir pieejams arī tagad – veikalu plaukti vai lūst no Holandes tomātu, poļu ābolu un Spānijas zemeņu pārpilnības. Tik skaisti, ka pamatoti rodas aizdomas – cik labi un īsti? Un laikam jau jāatzīst, ka nav ne labi, ne īsti, bet vairāk acu priekam. Daudz īstāks un labāks ir uz palodzes steidzināts pašmāju grauds vai sēkliņa, kurā mostas zaļi dzīvības spēki. Īsts glābējriņķis pagurušā organisma spēcināšanai, kamēr zaļums zemē vēl snauž.

Kāpēc diedzēts veselīgs?
Pirmām kārtām diedzēti graudi vai sēkliņas papildina ēdienkarti ar vitamīniem, organismam ļoti nepieciešamām aminoskābēm, minerālvielām un citām bioloģiski aktīvām vielām. Dīgstos daudz A, B grupas, C, D un E vitamīna, teju visi nepieciešamākie mikroelementi (kālijs, fosfors, magnijs, cinks, kalcijs, mangāns, dzelzs un citi), fermenti, florofils un šķiedrvielas. Turklāt, ja ar diedzēšanu ņemies pati, tā ir garantija, ka manta tīra, bez jebkādu ķimikāliju klātbūtnes. Mazsvarīgs nav fakts, ka organisms visu šo brīnišķīgo labumu vislabāk asimilē tieši no pašmāju reģionā audzētā – tātad arī no vietējiem graudiem un sēklām.
Pievienojot diedzējumus ikdienas maltītei, ēdiens iegūst ne tikai svaigas garšas nianses, tas kļūst ievērojami veselīgāks un prieks tiek arī acīm, jo vispirms ēdam ar acīm, tad degunu un tikai beidzot ar muti… Visvienkāršāk sabērt, piemēram, redīsu vai sinepju sēkliņu dīgstus uz sviestmaizes. Vari tos iejaukt (kopā ar dillēm un lociņiem) graudainā biezpienā. Vēl pikantāk, ja piemetīsi pāris marinētu kaperogu. Saldai versijai tīrkultūrā vai jogurtā iekaisi diedzētus graudus un kaltētas dzērvenes vai ķiršus, vai ievārījumu.
Dīgstu lietderību vari arī pārbaudīt, ja esi vājētāju savienības biedre. Pastāv uzskats, ka tie veicina vielmaiņu un mazina apetīti. Kad asni izauguši sprīdi gari, no tiem izspiež sulu. Pietiek ar mazu mēriņu – lai gan veselīga un iedarbīga, sula nekāds kārums nav, daudz neiedzersi, tāpēc to vari atšķaidīt ar kādu dārzeņu biezsulu, būs gan baudāmāk, gan vitamīnu vairāk.
Par visliesāko kaloriju ziņā tiek uzskatīta dīgstu zaļā daļa, vairāk kaloriju ir pākšaugos, bet visvairāk – graudos.

Ko diedzēt?
Steidzināt vari gandrīz jebkuras sēkliņas. No graudiem vispiemērotākie ir mieži un rudzi (apēdami arī paši graudi), no sēklām īpaši pikantu garšu ir redīsu, sinepju, kressalātu, sīpolu dīgsti. Savukārt lēcas un Ķīnas pupiņas ir tumīgi miltainas. Maiga garša ir diedzētām saulespuķu sēkliņām, taču jāņem vērā, ka tās asno lēni.
Ja diedzēsi graudus, tos iegādājies vai nu biotēkās, vai no pazīstamiem zemniekiem, kas garantē graudu tīrību. Nekad nediedzē kodinātas sēklas (ko izmanto lielu platību apsēšanai)! Ar šādu zaļbarību vari smagi saindēties.
Savukārt auzas vari iesēt savam kaķim – arī viņam kāds vitamīns un māgas tīrīšana noder.

Kā diedzēt?
Diedzēšanas procesā pats svarīgākais ir svaigs gaiss, perfekts skalošanas režīms un arī gaisma. Vispirms pārlūko diedzējamo materiālu – esi mazliet Pelnrušķīte un izlasi bojātās sēkliņas, jo tās sākt bojāties un pelēt, sagandējot arī pārējo diedzējumu.
Burciņā saber noskalotas sēklas vai graudus, pārlej ar tīru ūdeni un atstāj līdz nākamajam rītam, lai mirkst. No rīta ūdeni nolej, burkai uzliec marles drāniņu un caur to skalo sēklas, kamēr nolejamais ūdens ir nevainojami dzidrs. Sagāz burku ieslīpi uz šķīvja, lai notek liekais ūdens. Nākamajā rītā atkal atkārto skalošanu, līdz tavs labības lauks sāk dzīt asnus. Ar graudiem varēsi uzcienāties pēc apmēram trim dienām, bet sīpoli un lucerna sazaļo tikai pēc nedēļas.
Ja vēlies ēst tikai pašus asnus, nevis arī sēkliņas, tad jāizmanto augsne (kūdras maisījums). To samitrina, liek mazās kastītēs, uzkaisa sēklas un viegli piespiež. Vakaros sējumu pārklāj ar plēvi, lai neizkalst. No rīta aprasini. Parasti pēc trim, četrām dienām parādās glīti zaļi asniņi, ko nogriež ar šķērītēm. Ideāla piedeva salātiem un sviestmaizēm vai siltā ēdiena pārkaisīšanai.

7 komentāri
  1. Es esmu nonakusi atkariba no redisu dikstiem. Pie visa vainigas kadas brokastis, kuras man lika pagarsot un izradijas bija pavisam edama sada maizite: graudu maizes rikai pa virsu uzsmerets svaigais siers ar marinetu gurku piedevu un tad riktigi sakaisits ar redisu seklu dikstiem, neticami labi edas, tamdelj tagad katru ritu taisu sev sitadu brokastu, feini.

  2. Izklausās varen gardi, būs jāpamēģina. Parasti dīkstus lieku pie salātiem, ļoti labi var aizstāt sāli.

  3. jaa tiesam jau ilgaku laiku domaju par seklu diedzesanu bet nezinu kur iegadaties seklinas! diez vai seklu veikala varetu but istaas jo tas gan jau ir kodinatas…

  4. Ekoveikalos pieejams diezgan liels klāsts. Un tās lielākoties ir gatavas diedzēšanai. MAn škiet ka Biotēkās bija pat sagatavoti diedzēšanai maisījumi.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.