Labākās filmas nedēļas nogalei

TV1000
Trešdiena, 7. aprīlis, plkst. 19.00
TAD VIŅA MANI ATRADA /Then She Found Me/
Romantiska komēdija/ melodrāma. ASV, 2007.g.
Režisore – Helēna Hanta. 
Lomās: Helēna Hanta, Beta Deivisa, Kolins Fērts, Metjū Broderiks, Bens Šenkmens, Linna Koena, Salmans Rušdi.
Ņujorkas skolotājas Eiprilas dzīve jau bija tik labi saplānota. Taču izrādījās, ka visi šie plāni var sabrukt vienā mirklī – vīrs nolēmis Eiprilu pamest, nomirst Eiprilas audžumāte un uzrodas īstā – visnotaļ ekscentriska kundzīte! Par laimi, vismaz Eiprilas privātā dzīve solās ātri nokārtoties – drīz vien viņa satiek lielisku vīrieti, kurš, atšķirībā no vīra, nešaubās, ka vēlas ar to būt kopā. Taču tad seko nākamais trieciens – izrādās, vīrs uz šķiršanos sagādājis Eiprilai… bērnu! Bērnu, ko viņa tik ļoti bija vēlējusies, taču ne jau šādā situācijā…
Pazīstamās aktrises Helēnas Hantas debija režisores krēslā, viņa pati filmu arī producējusi un bijusi scenārija līdzautore. Hantai izdodas labi parādīt sievietes pusmūža krīzi – nemaz jau tik daudz filmu par šo tēmu nav, turklāt tādas sievietes, kura ir tādā situācijā, kas vienlaikus padarījusi viņu gan emocionāli ievainojamu (audžumātes nāve), gan skeptiski noskaņotu (šķiršanās no vīra, kas vienkārši izdomājis, ka viņu laulība bijusi kļūda). Tam vēl pieplusots vecums – 39 gadi, kad bioloģiskais pulkstenis jau nevis tikšķ, bet neapklusināmi dun ausīs un ilgas pēc bērna kļuvušas izmisīgas. Ar mēru nopietna, ar mēru smieklīga… jauka filma. Un Salmans Rušdi dakterīša lomā!

TV1000
Ceturtdiena, 8. aprīlis, plkst. 17.00
DĀRGAIS FRENKIJ (Vēstules Frenkijam) /Dear Frankie/
Drāma. Apvienotā Karaliste, 2004. g.
Režisore – Šona Auerbaha.
Lomās: Emīlija Mortimere, Džeks Makelhons, Džerards Batlers, Šērona Smola, Mērija Rigenza.
Kā gan Lizija varēja zināt, ka tāds kuģis vispār eksistē? Tas, no kura viņas dēlam Frenkijam vēstules raksta it kā tēvs, bet kuras jau gadiem ilgi patiesībā sacer pati Lizija? Viņai šīs vēstules ir ļoti svarīgas, ar to palīdzību jaunā sieviete labāk saprot savu nedzirdīgo, noslēgto zēnu. Taču nu šis kuģis tuvojas Glāzgovai, kur viņi dzīvo! Un Frenkijs ļoti, ļoti gaida tēti – īstu un tepat blakus. Taču Lizija nespēj pateikt patiesību par vīrieti, kuru viņa nekad vairs nevēlas ielaist savā dzīvē. Lizija noteikti kaut ko izdomās. Viņa atradīs savam dēlam tēvu, kaut uz vienu dienu!
Šķietami ļoti vienkārša, pat askētiska flma – par vienkāršu sievieti, kas dzīvo parastu dzīvi, un, kā jau ikviena no mums, ir pelnījusi vienkāršu laimi. Sev un savam dēlēnam. Tomēr tieši šī vienkāršība ir valdzinoša un ļoti skaista. Filma, kurā daudz vairāk pateikts starp vārdiem. Klusumā, nesteidzīgumā. Un mūzikā. Tās autori ir Arvo Perts un Deimiens Raiss. Filmas režisore Šona Auerbaha pati ir arī operatore. Un, protams, Džerards Batlers visā savā ne-liekvārdīgajā, vīrišķīgajā pievilcībā vēl pirms “Operas spoka” (The Phantom of the Opera) un “300”.


TV1000

Ceturtdiena, 8. aprīlis, plkst. 22.35
ŠĶEĻOT VIĻŅUS /Breaking the Waves/
Drāma. Dānija/ Zviedrija/ Francija/ Nīderlande/ Norvēģija/ Islande, 1996.g.
Režisors – Larss fon Trīrs.
Lomās: Emīlija Vatsone, Stellans Skārsgārds, Ketrīna Kārtlidža, Udo Kīrs.    
Joprojām Larss fon Trīrs ir drīzāk izņēmums starp kinorežisoriem – tik precīza ir viņa metode nemīkstināt tēlus vai spriedumus par morāli ar sentimentu un stereotipiem, nežēlot skatītāju, bet likt viņam domāt, lemt, nostāties vienā vai otrā pusē. Nežēlot arī savus aktierus, visdrīzāk nežēlot arī pašam sevi kā autoru. Ja brutalitāte, tad tieša, ja ziedošanās, tad līdz galam. Nav daudz tik skarbu un izaicinošu autoru mūsdienu kino, nav daudz tik emocionāli un morāli satricinošu filmu kā Larsa fon Trīra veidotās. Viena no tām neapšaubāmi – “Šķeļot viļņus”. 
Oskara balvas nominācija Emīlijai Vatsonei kā labākajai aktrisei.

TV1000
Piektdiena, 9. aprīlis, plkst. 10.05
TRANSAMERIKA /Transamerica/
Drāma/ ceļa filma. ASV, 2005. g.
Režisors – Dankans Takers.
Lomās: Felisitija Hafmena („Bīstamās mājsaimnieces”), Kevins Zīgerss, Fionulla Flenegena, Bārts Jangs, Kerija Prestone.
Brī ir rūpīgi gatavojusies lielajam savas dzīves notikumam – dzimuma maiņas operācijai, pēc kuras pat ginekologs vairs nemanīs neko neparastu. Viņa ir sakrājusi naudu, pacietīgi rijusi hormonus, izcietusi pazemojumus, lai dabūtu vajadzīgos dokumentus, centusies izmainīt savu izskatu, savu izturēšanos, savu balsi… Taču ir viena lieta, ko izmainīt nav iespējams – pagātne, kas par sevi atgādina pilnīgi negaidot tikai nedēļu pirms operācijas. Un tajā Brī, tas ir, Stenlijam, izrādās, ir dēls, par kura eksistenci viņa līdz šim pat nenojauta! Zēns ir nepatikšanās, un, ja Brī nevar viņam būt par īstu tēvu, tad vismaz var parūpēties, lai Tobijs justos iedrošināts un cienīts. Ne tā, kā viņa pati savā ģimenē…
Felisitijas Hafmenas tiešām izcils, neaizmirstams tēlojums – sieviete tēlo vīrieti, kas tēlo sievieti. Patiesībā gan – nevis tēlo, bet dzīvo savā tik ļoti sarežģītajā, taču arī iespēju pārpilnajā lomā. Tāpēc es ar absolūtu pārliecību varu teikt – neviens aktieris, kas pats nav transseksuālis, nekad nav tik meistarīgi un smalki pētījis un parādījis trauslās robežas starp dzimumiem. Turklāt tieši šāds traktējums – kad dzimuma maiņā nav ne mazākās koķetērijas un vēlmes valdzināt, vien izmisīga nepieciešamība beidzot pielīdzināt savu izskatu tam, kā jūties iekšēji – kino ir neierasts un pārsteidz ar dziļumu. Tāpat kā pārsteidz tas, cik ļoti aktrise spēj atteikties vispirms jau no tik sievišķīgās vēlmes patikt, izskatīties pievilcīgi. Taču ir jānoskatās filma līdz galam, lai apjaustu, ka tā nebūt nav tik ļoti par seksualitāti un dzimumiem, bet gan par cilvēka dabu un ģimenes vērtībām. 
Oskara balvas nominācija, Zelta Globusa godalga Felisitijai Hafmenai kā labākajai aktrisei. 

LNT
Piektdiena, 9. aprīlis, plkst. 21.05
IZDOMĀTĀ DZĪVE /Stranger than Fiction/
Liriska fantāzijas komēdija. ASV, 2006.g.
Režisors – Marks Forsters.
Lomās: Vils Ferels, Megija Džilenhola, Emma Tomsone, Queen Latifah, Dastins Hofmans.
Katrs zina, ka dzīve ir stāsts. Bet ko tad, ja stāsts patiešām izrādās dzīve? Tava dzīve? Vai gan rakstniece Kārena Eifela varēja iedomāties, ka Harolds Kriks, kuru viņa ne tikai apraksta, bet tieši šobrīd arī mēģina savā stāstā nogalināt, patiešām eksistē? Ar naidu Harols tā kā būtu jau apradis – viņš ir nodokļu inspektors, kurš tad tos mīl – bet nogalināt!? Un vēl šobrīd, kad viņa vientuļajā dzīvē ienākusi mīlestība! Tas nu gan ir par daudz! Tā jau komēdija var pārvērsties par traģēdiju! Haroldam jāatrod rakstniece, pirms stāstam par viņu nav pielikts punkts…    
Ārkārtīgi šarmanta un vienlaikus arī pavisam negaidīti dziļdomīga filma – ar vieglu smaidu veidota apcere par dzīvi un mākslu, par dzīvi mākslā un mākslu dzīvē. Tās nosaukums aizgūts no Marka Tvena atziņas: “Patiesība ir neparastāka par izdomājumu. Jo izdomājumam ir nepieciešama patiesuma līdzība, bet patiesībai tā nav vajadzīga”. 

LNT
Sestdiena, 10. aprīlis, plkst. 21.10
VIEGLĀ UZVEDĪBA /Easy Virtue/
Tikumu komēdija. Apvienotā Karaliste/ Kanāda, 2008.g.
Režisors – Stīvens Eliots.
Lomās: Džesika Bīla, Bens Bārnss, Kristīna Skota-Tomase, Kolins Fērts, Kimberlija Niksone, Ketrīna Pārkinsone, Kriss Māršals.
Tas, ka viņas karsti mīļotais dēls Džons ir apprecējies un tikai pēc tam ved savu jauno sievu iepazīstināt ar vecākiem, misis Vitakerei, protams, ir kā naža dūriens sirdī. Taču ar to, ka dēla jaunā sieva ir amerikāniete, samierināties šķiet vēl neiespējamāk. Turklāt satriecoši skaista! Turklāt neciešami brīvdomīga! Un vēl arī ar mēli, kas asuma ziņā nemaz neatpaliek no pašas misis Vitakeres!  
Cik indīgas gan var izrādīties vīramātes un svaines, kad runa ir par netīkamu vedeklu, vai ne tā? Jo īpaši, ja nav jau īsti nekā cita, kam piesieties, kā tikai skaistums, kura priekšā nobāl pašas, un nesarežģīta attieksme pret dzīvi, kāda neklājas vecā kontinenta iedzīvotājām. Burvīga tikumu komēdija, kādas mēdz veidot tikai angļi – neviens cits kā viņi paši nespēj tik galanti pasmīnēt paši par savu snobismu un aizspriedumainību. Līdzās skatuves meistariem Kolinam Fērtam un Kristīnai Skotai-Tomasei šoreiz ne tikai ar efektīgo ārējo izskatu, bet arī talantu pārsteidz Džesika Bīla, kurai viņas loma der kā uzlieta. Un uzmanību vērts pievērst arī jauniņajam Benam Bārnsam, kas ir nesenākais absolūtā vīrieša skaistuma iemiesojums – Oskara Vailda romāna jaunākajā ekranizējumā “Dorians Grejs” tieši Bārnss atveido titullomu. Uz spožu karjeru un panākumiem nebūs ilgi jāgaida.         

TV1000
Sestdiena, 10. aprīlis, plkst. 22.30
DEJOTĀJA TUMSĀ /Dancer in the Dark/
Drāma/ mūzikls. Dānija/ Vācija/ Nīderlande/ Itālija/ ASV/ Apvienotā Karaliste/ Francija, 2000.g.
Režisors – Larss fon Trīrs.
Lomās: Bjorka, Katrīna Denēve, Deivids Morss, Udo Kīrs, Pīters Stormērs, Džoels Grejs.
1964. gads. Selma no Čehoslovākijas pārcēlusies uz Ameriku, bet vienalga ir spiesta grūtā darbā fabrikā strādāt dienu un nakti. Viņa krāj katru lieko dolāru, lai paspētu izglābt savu dēlu no slimības, ar kuru sirgst pati. No slimības, kas liek progresēt aklumam. Mierinājumu vājredzīgā Selma rod mūzikā un jo īpaši krāšņo mūziklu pasaulē. Mūziklos gan nekad nekas tiešām biedējošs nemēdz notikt, arvien viss beidzas laimīgi, diemžēl pavisam citādāks ir pašas Selmas liktenis.
Vienaldzīgo pret Larsa fon Trīra filmām nav – daudzi tās pamatoti uzskata par izcilām, daudzi gluži pretēji – ienīst. Tikpat pamatoti. Tomēr šīs filmas nenoliedzami ir satriecoši iedarbīgas, tāpēc bez ievērības nav atstājamas. “Dejotāja tumsā” turklāt ir nozīmīgs apvērsums mūziklu žanrā un, ja ne citādi, tad jāredz vismaz Bjorkas dēļ.    

LTV7
Sestdiena, 10. aprīlis, plkst. 22.30
MĒS BIJĀM KAREIVJI /We Were Soldiers/
Kara drāma. ASV/ Vācija, 2002.g.
Režisors – Rendels Voliss.
Lomās: Mels Gibsons, Medlina Stova, Gregs Kinīrs, Sems Eliots, Kerija Rasela, Dilans Volšs, Teilore Momsena.
Uzdevums bija vienkāršs – atrast ienaidnieku un to iznīcināt. Taču kaujas iznākums nebija gan tik vienkāršs – vietā, kas drīz iegūs nosaukumu Nāves ieleja, 400 vīri pulkveža Hala Mūra vadībā izrādījās 4000 vjetnamiešu kareivju ielenkumā. Šī bija kauja, kas pazīstama kā viena no visskarbākajām Savienoto Valstu vēsturē. 
Rendels Voliss – filmu “Drošsirdis” (Braveheart, 1995.g.) un “Pērlhārbora” (Pearl Harbor, 2001.g.) autors, šoreiz ne tikai kā scenārists, bet jau arī kā režisors un producents izveidojis vēl vienu vērienīgu kara filmu, kas patiks žanra cienītājiem. Priekšplānā gan ir pašas reāli notikušās, Vjetnamas kara vēsturē nozīmīgās kaujas notikumu rekonstrukcija, taču spilgti veidoti arī kareivju portreti talantīgu aktieru atveidojumā.

TV3
Sestdiena, 10. aprīlis, plkst. 22.35
PAR PUIKU /About a Boy/
Komēdija/ melodrāma. Apvienotā Karaliste/ ASV, Francija, 2002.g.
Režisori – brāļi Kriss un Pols Veici.
Lomās: Hjū Grānts, Niklass Haults, Tonija Kolete, Reičela Veica, Šērona Smola. 
Vils nekad nav bijis ģimenisks. Viņu nekad nav interesējušas stabilas attiecības, kas ilgtu vairāk par diviem mēnešiem. Vēl jo mazāk Vilu interesē bērni. Kaut izlikties par vientuļo tēvu patiesībā ir ļoti ērti, lai iegūtu sieviešu uzticību. Taču tad bezrūpīgā, ar savu dzīvesveidu pat ļoti apmierinātā vecpuiša dzīvē tomēr ienāk kāds zēns – nopietnais kaimiņpuika Markuss. Tieši viņam izdodas atklāt to, par ko pašam Vilam nebija ne jausmas – viņš patiesībā varētu būt itin labs tēvs!
“Notinghilas” (Notting Hill, 1999.g.) un “Bridžitas Džonsas dienasgrāmatas” (Bridget Jones’s Diary, 2001.g.) autori vēlreiz liek lietā Hjū Grānta šarmu. Jāatzīst, tas jau atkal nostrādā. Nika Hornbija bestsellera sirsnīgais ekranizējums izpelnījies Oskara balvas nomināciju par labāko scenāriju, divas Britu Kinoakadēmijas un divas Zelta Globusa godalgu nominācijas. 

10 komentāri
  1. Urraaa, sarunaju ar draugu, ka vins man dabus to – TAD VIŅA MANI ATRADA filmu. Izskatijas interesants reklamas rullis.

  2. Ui, mīlīši, Dejotāju tusmā un Šķeļot viļņus var droši pielīdzināt visbaisākajām psiholoģiskajām šausmu filmām. Tu noskaties, ir baisi pretīgi un prāto – kāda velna pēc tu to skatījies. Dziļi neiesaku, neskatoties uz to, ka kritiķi slavē.

  3. Nu ja tā var pateikt par šīm filmām, tas tikai liecina, cik sekli tu uzver kino. Droši vien tev patīk viss, kas ir salds, amerikānisks un pūkains. Bet dažkārt ir tīri labi, ka māksla skar un liek padomāt. Šis noteikti būs tas gadījums!

  4. Ko var mūžīgi šūmēties par fon trīra filmām. Vienmēr ir bijuši tie, kas pieņem un jūt un tie, kas nesaprot un besās. Katram savs. Nez ko Mellene teiktu, ja būtu spiesta nosaktīties viņa antikristu…

  5. Ja gribās kaut ko jauku, cilvēcīgu un bez gruzona:))), tad vērts skatīties Par puiku. Laikamdivreiz esmu to redzējusi un ja sanāks uzgriezīšu arī sestdeinas vakarā.

  6. Varu tikai piekrist, ka “Dejotāja tumsā” nav filma, kuru vērts skatīties īpaši tik drūmā laikā. Un var tikai pabrīnīties par tiem, kas ar putām uz lūpām šo darbu aizstāv. Nekad jau neatbildēs godīgi, bet, vai viņi tiešām redz tajā cilvēcīgas vērtības, kuras katram normālam cilvēkam jāliek pie sirds?

  7. Neko no te redzētā neesmu redzējusi, bet tā diskusija, kas te iet kometnos, izraisīja interesi paskatīties, par ko tad ir runa:))))

  8. Ai, cik jauki tomēr ir zināt, ka kāds lasa. Paldies jums!

    Par fon Trīru – nu, kā jau jūtos brīdinājusi, viņa filmas vai nu patīk ļoti… nē, ‘patīk’ nav īstais vārds. Ir cilvēki, kas viņa filmas vērtē ļoti augstu (un pamatoti) un ir cilvēki, kam tās šķiet absolūti nepieņemamas. Arī pamatoti. Taču, ja tās ir programmā, tomēr uzskatu, ka ir vērts izcelt. Tās tomēr ir īpašas filmas, kas var arī uzrunāt ļoti būtiskos aspektos, likt paraudzīties citādi, arī mainīt kāda priekšstatus par kino un tā iespējām. Ir labi, ka ir arī šāds kino, es patiešām ticu, ka kādam noteikti vajadzīgs. Ceru, ka piedāvāju tomēr gana plaša spektra filmas un izvēle ir pietiekama.

    filmu milotaja (viesis), 2010 gada 9.aprīlis, 13:56 Noskatijos – TAD VIŅA MANI ATRADA – nepatika. – žēl.

  9. Laba ideja salikt pie filmām treilerus, lai var saprast, par ko ta ir runa. Nebiju te iepriekš ieskatījusies.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.