Karīna Akmens: Fitnesa pasaules padarīšanas – tas ir MANS!

Karīna Akmens (24 gadi) ir viena no jaunākajām un nenoliedzami talantīgākajām sieviešu bodibildinga un fitnesa pārstāvēm Latvijā. Skaista, sievišķīga un ļoti mērķtiecīga – tas ir pirmais, kas nāk prātā raksturojot šo jauno sportisti. www.espati.lv uzaicināja Karīnu uz sarunu pie kafijas tases, lai noskaidrotu, kā tas ir – būt sievietei sporta veidā, kas parasti tiek attiecināts uz stiprajam dzimumam piemērotāku? Papildus tam, Karīna mums atklāja arī dažus knifiņus, kas noderēs visām tām, kas vēlas iegūt nevainojamu figūru!

Pastāsti, kā tu nonāci līdz fitnesam un bodibildingam?

Pirms nokļūšanas fitnesa pasaulē, es biju maza, tieva meitenīte, kas studēja Latvijas Universitātes filologos un paralēli strādāja laboratorijā. Patiesībā es sevi tajā laikā varētu raksturot kā mazo laboratorijas pelēko peli. Taču ar fitnesu uz Tu es esmu visu savu dzīvi – pusaudža gados startēju aeirobikas konkursos, mēs ar meitenēm bijām čempiones sporta aeirobikā. Taču pusaudžu gadi pagāja, un līdz ar tiem pagāja arī kaislība uz aeirobiku. Esmu izmēģinājusi arī, piemēram, jogu un citus sporta veidus, bet neviens no tiem tā pa īstam neaizrāva.
Tas nopietnais iemesls tam, ka pievērsos bodibildingam un fitnesam, ir vairāk saistīts ar to, ka arī man, kā jau lielākajai daļai jauno sieviešu, visu laiku ir bijusi tā vēlēšanās – nomest vēl pāris pēdējos liekos kilogramus! Pirms sāku nodarboties ar fitnesu un bodibildingu, es svēru 49 kilogramus, taču man visu laiku bija tā sajūta, ka neesmu pietiekoši slaida un skaista. Tā bija tāda kā nebeidzamā cīņa ar sevi, nebeidzamie meklējumi, lai uzlabotu savu izskatu, kas noteikti ir pazīstami daudzām sievietēm. Un viss sākās ar to, ka reiz es gluži nejauši nonācu pie treneres Inetas Rijnieces (fitnesa trenere ar 20 gadu stāžu – red. piezīme) Mēs parunājām, es iepazinos ar to, ko dara viņa, un man tas ļoti iepatikās. Tā arī sākās mans ceļš fitnesa pasaulē, kas patiesībā ir ierāvusi mani uz neatgriešanos. Visi tie smagumi un dzelži, un citas fitnesa pasaules padarīšanas – tas ir MANS! Tikai līdz tam es to nebiju atradusi un sapratusi. Rezultātā – tā vietā, lai nomestu savus dažus liekos kilogramus, es uzaudzēju 15 kg muskuļu masas, un sāku gatavoties savām pirmajām sacensībām!

Ko tu dari ārpus fitnesa un bodibildinga aktivitātēm?
Es vēl arvien nedaudz nodarbojos ar tulkošanu, bet nu jau daru to ļoti minimāli. Pārējo laiku aizņem visas fitnesa aktivitātes – gan sevis attīstīšana un sacensības, gan fotografēšanās kā fitnesa modelei un tamlīdzīgi. Darbošanās kā fitnesa modelei ir mans otrs lielākais hobijs aiz sevis pilnveidošanas un piedalīšanās sacensībās. Man tas gan ļoti patīk, gan arī palīdz, lai gūtu to atpazīstamību, kas sporta pasaulē ir ļoti nepieciešama. Ja tu esi sieviete, tīra sportiste, tevi neviens neredzēs. Visa šī fotografēšanās un publicitāte ir nepieciešama, lai pasaule uzzina par tevi, to, ko tu dari un, protams, taviem sasniegumiem! Manos plānos ir šai nodarbei pievērsties arvien nopietnāk.

Cik liela ir Latvijas fitnesistu un bodibilderu kopiena?
Latvijā fitnesa un bodibildinga piekritēju grupiņa ir ļoti maza. Nereti mums ir grūti, jo lielais vairums cilvēku nesaprot un neatšķir, kas ir fitness un kas ir bodibildings! Es esmu fitnesiste, nevis tīra bodibildere. Jā, es pārstāvu bodibildingu, taču ļoti šaurā kategorijā. Sevi un citas meitenes, kas nodarbojas ar to pašu, es varu raksturot kā veselīgas un sportiskas sievietes, kas veido savus muskuļus, taču tajā pašā laikā, redzot šādu sievieti uz ielas, tu tā nemaz nepateiksi, ka viņa ir baigi muskuļotā bodibildere. Mēs neizskatamies pēc večiem! Sieviešu bodibildingā vispār izšķir trīs sadaļas – ir bikini bodibildings – tās ir meitenes, kas strādā pie tā, lai augumam būtu labs tonuss. Tur nenotiek muskuļu pārāk liela audzēšana un akcentēšana. Otrā kategorija ir tā saucamā figūra, kuru pārstāvu arī es. Tās ir sievietes ar jau nedaudz muskuļotāku augumu, taču šie muskuļi tiek veidoti tikai pareizi ēdot un sportojot – viss notiek dabīgi. Un trešā kategorija tad ir īstās bodibildinga pārstāves – kultūristes. Tur vajag ļoti izteiktus muskuļus, izteiktas vēnas, cietumu un sausumu. No šīm trīs grupām, es esmu pašā vidiņā, un tieši tur arī taisos palikt. Kļūt par kultūristi noteikti nav mans mērķis, taču nodarboties tikai ar bikini fitnesu man būtu gluži vienkārši par vieglu!

Vai pati esi kādreiz cīnījusies ar lieko svaru, ieturējusi diētas utt.?
Jā, es zinu, ko nozīmē cīņa ar lieko svaru. Pati to piedzīvoju pēc mana dēliņa piedzimšanas – pieņēmos svarā par 18 kilogramiem! Toreiz es vēl nebiju tik labi pazīstama ar fitnesu un svaru nometu ar ļoti drastiskām diētām. Tieši tādēļ zinu, kas ir apburtais ēšanas un tievēšanas loks. Un es ļoti labi saprotu tās meitenes, kas pie manis vēršas pēc palīdzības. Viņas ir izmēģinājušas visas iespējamās diētas, taču rezultāta nav. Un tad es arī viņām stāstu, ka diētas ilgtermiņā nozīmē tikai vienu – regresu. Ja vēlies labi izskatīties, tad ar diētu to nav iespējams panākt! Laba izskata atslēga ir pareiza ēšana un fiziskās aktivitātes, kas tiek piekoptas ILGTERMIŅĀ – tam jābūt dzīvesveidam! Drastiskās diētas spēj dot tikai viļņveidīgus uzrāvienus, un tas ir apburtais loks, kas mūs ierauj, bet no tā ciešam gan mēs pašas psiholoģiski, gan mūsu veselība tīri fizioloģiski.

Ko dod fitness un bodibildings sievietei?
Bodibildings – tā ir iespēja veidot savu ķermeni kā plastilīnu! Ar uzturu un treniņiem ir iespējams koriģēt un veidot savu ķermeni pašai – var kontrolēt kur tev nāk klāt, un kur iet nost! Piemēram, man, pirms sāku nodarboties ar fitnesu un bodibildingu, absolūti neizteiksmīga ķermeņa daļa bija pēcpuse. Tas, kāda tā ir tagad, ir tikai pateicoties pareiziem treniņiem un uzturam! Patiesībā es varu teikt tā – es neticu auguma tipu sadalījumam, ko parasti popularizē visos sieviešu žurnālos – bumbiers, ābols utt. Tādi nepastāv. Pastāv vienīgi tauku nogulsnes, kas var veidoties vienā vai otrā ķermeņa zonā. Taču, ja šādu nogulšņu nav, tad muskuļus tu vari veidot kā vien tev tīk. Muskuļi taču mums visiem ir vienādi!
Pirmais un pats svarīgākais ir saprast, kāds tad ir tavs ideālais augums? Jāsaprot, kas tas augums, ko redzi modelei žurnālā vai TV, visticamāk nav tavs augums! Ir būtiski ņemt vērā sava auguma uzbūvi, un saprast, kas ir tas, ko tu vari sasniegt – kā tu vari izskatīties pēc tam, kad būsi sasniegusi to savu ideālo svaru. Ir jāvizualizē, jo tas dod ļoti daudz un tā ir tā motivācija. Pēc tam ir jāķeras klāt savai ēdienkartei! Tā dod 80% no panākumiem! Ir nevis jācīnās ar sevi, bet jāmīl sevi. Savs ķermenis ir jāpabaro, un jādod tam viss nepieciešamais, lai tas būtu skaists, enerģijas pilns un spēcīgs. Badināt sevi nedrīkst. Protams, ka ļoti ieteicams ir konsultēties ar speciālistiem par ēdienkartes sastādīšanu, jo pašam reizēm ir ļoti grūti saprast, ko vajag, un ko nevajag ēst. Reizēm pietiek ar vienu reizi – speciālists tev izstāsta pašus pamatus par to, kādam vajadzētu būt olbaltumvielu, ogļhidrātu un tauku samēram, kā arī citas lietas. Tālāk tu domā un darbojies jau pati.
Principā ir tā – ja gribi nomest lieko svaru, tad ir nepieciešams paātrināt savu vielmaiņu. Kā to izdarīt? Tas nemaz nav tik sarežģīti – to dara ar mazām, bet biežām ēdienreizēm visas dienas garumā! Es teiktu – tām jābūt aptuveni 5-6 reizēm dienā! Katrā ēdienreizē būtu jābūt liesām olbaltumvielām – gaļai, biezpienam, olām u.c. Jāliek klāt ļoti daudz dārzeņu, kas satur šķiedrvielas, vitamīnus un minerālvielas, kas ir ļoti nepieciešamas. Ir jāiekļauj arī kādi divi līdz trīs augļi dienā! Nedrīkst aizmirst par taukiem, jo vajadzīgie un labie tauki palīdz degt mūsu liekajiem taukiem! Tā ir zivju eļļa no laša, foreles un sviesta zivis. Tie ir arī avokado un rieksti. Ēdienkartes veidošanā galvenais ir ievērot daudzveidību, lai ir viss, kas tev nepieciešams. Ja reiz esi sācis veselīgu dzīvesveidu, tad nedrīkst padoties, jo tiklīdz tu padosies, tā viss regresēs. Ātrai vielmaiņai ir nepieciešami muskuļi! Jo mazāka ir muskuļu masa, jo lēnāka vielmaiņa. Protams, cilvēkam ir savas vājības, taču es iesaku pieturēties pie principa – ja apēd vairāk, tad izdari vairāk (sporta zālē), tas darbojas daudz labāk par badošanos.
Atlikušie 20% no panākumiem ir fizisko aktivitāšu nopelns. Taču vienmēr jāatceras – šie 20% ir ļoti svarīgi! Ir divu veidu treniņi – spēka treniņi un kardio treniņi. Spēka treniņi veidos tavu augumu – veidos muskuļus, pacels dibenu, savāks vidukli utt. Savukārt, lai tiktu vaļā no liekajiem taukiem, ir vajadzīgi kardio treniņi – skriešana, peldēšana, ātrās pastaigas, skrituļošana u.tml. Un tavā treniņu programmā ir jābūt gan tādiem, gan tādiem treniņiem! Sākumā būtu nepieciešami kādi 3 spēka treniņi nedēļā, un tie jākombinē ar dažiem kardio treniņiem, kas varētu būt, piemēram, garas pastaigas raitā solī. Sirsniņai ir jāpierod pie slodzes pakāpeniski.

Kāds ir tavs ikdienas treniņu režīms – cik daudz no sava laika tu pavadi sporta zālē?

Es trenējos ļoti daudz. Taču ir jāsaprot – mans mērķis, protams, nav standarta augums. Mans mērķis ir diezgan izteikti un apaļi muskuļi, kā arī ļoti zems tauku procents, kas, protams, prasa lielu darbu. Fitnesa sacensībās ejot uz skatuves, tev tauku praktiski nedrīkst būt. Mans parastais treniņu režīms ir aptuveni 5-6 spēka treniņi nedēļā, kurš katrs tiek veltīts savai muskuļu grupai. Un gatavojoties sacensībām, es katru dienu iekļauju arī kardio treniņu savā programmā, piemēram, kādu 5 km skrējiens katru vakaru. Kopā tās ir sešas dienas, jo vienu dienu nedēļā es nedaru neko, tikai atpūšos!

Kāds ir tavs ikdienas ēšanas režīms – vai tu ievēro īpašu diētu?
Ēšana – 6-7 reizes dienā. Taču man ļoti patīk našķoties, tas ir mans lielākais klupšanas akmens! Ar to jācīnās, kad jāgatavojas sacensībām. Ja sacensību nav, es sev našķoties šad tad arī atļauju. Mans moto – es labāk vairāk apēdu un vairāk atstrādāju sporta zālē, nevis sev ko pārāk aizliedzu. Starp citu, vēl viens no maniem hobijiem ir ēdiena gatavošana. Ceru, ka nākotnē man būs vairāk laika pievērsties šai lietai. Man patīk gatavot tā, lai ir garšīgi, bet arī veselīgi, un to var atļauties baudīt arī tie, kas nopietni nodarbojas ar fitnesu. Es reizēm ar šausmām lasu visas tās saldo ēdienu receptes, ko var atrast internetā, piemēram, kūka, kas pagatavota no cepumiem, biezpiena sieriņiem, saldā krējuma un cukura! Tā vietā taču ir tik daudz saldu, bet veselīgu alternatīvu – medus, biezpiens utt.! Uzskatu, ka var ēst ļoti garšīgi un sātīgi, taču tajā pašā laikā – veselīgi! Un to pierādu ar sevis gatavotajiem ēdieniem.

Kas tev ir fitness un bodibildings?
Fitness noteikti ir mans dzīvesveids, tā ir mana pasaule. Ar to es nodarbojos katru dienu, un esmu tajā visā iekšā līdz ausīm! Sāku ar maziem solīšiem, sapratu, ka man patīk, un nu es citādi sevi vairs iedomāties nemaz nevaru. Man šķiet, ka viena no lielākajām sieviešu kļūdām, ir vēlēties lielu rezultātu uzreiz un tagad, un domāt, ka vingrošana un pareiza ēšana ir īstermiņa lietas, kas jāpiecieš, lai iegūtu labu izskatu. Taču tā nav – viss notiek tikai tad, ja tu to pieņem kā savējo un sāc tā dzīvot katru dienu! Visu vajag sākt pamazām un pats galvenais –ar sevi vajag sarunāt!

Kāda ir apkārtējo cilvēku attieksme pret tavu nodarbošanos un tās rezultātu – tavu augumu?

Ir divas grupas – ir cilvēki, kas ļoti atbalsta, un ne vienmēr tādēļ, ka viņi paši ar to nodarbojas, bet tādēļ, ka viņi atbalsta to, ka es kaut ko daru un daru to no sirds! Un tad ir otra grupa, kas mani nesaprot, un to arī redzami izrāda. Par laimi, šī grupa nav liela. Šie cilvēki uzsver, ka tas nav sievišķīgi, muskuļi un sieviete ir nesavienojamas lietas utt. Taču es domāju, ka mēs katrs esam citādāks uz šīs pasaules, un ja man sagādā prieku tas, ko daru, tad kādēļ man no tā atteikties? Ir taču skaisti, ka mēs esam tik dažādi! Citādi jau nebūtu interesanti dzīvot!

Kā ir ar vīriešiem? Ko viņi, tavuprāt, domā par sievietēm ar atlētiskiem augumiem?
Vīrieši to novērtē un pat ļoti. Uzmanības ir ļoti daudz, un varētu pat teikt, ka agrāk tā nekad nebija bijis. Vīrieši jau jūt, ka tu esi ar sevi apmierināta un laimīga sieviete! Un piesaista jau tieši tas, nevis pats augums un konkrēti apkārtmēri. Piesaista tā harmonija un miers ar sevi, ko tu iegūsti tikai tad, kad dari to, kas tev sagādā īstu prieku. Man, protams, prieks, ka vīrieši spēj novērtēt skaistas sievietes, kas nav slimīgi tievas!

Tu esi ļoti sievišķīga sieviete – kā tev izdodas nepazaudēt savu sievišķību šādā, it kā vīriešiem raksturīgā sporta veidā?
Sievišķīgums jau nav atkarīgs no izskata, bet gan no tā, kā tu izjūti pati sevi! Jo arī modeles cienīgu parametru īpašniece ar ideālām kājām var izskatīties pat ļoti vīrišķīga. Tajā pašā laikā arī īsta kultūriste var būt sievišķīga, ja viņa sevi tāda jūt! Man, kā jebkurai sievietei, patīk sievišķīgās lietas – tas nekas, ka es zālē cilāju lielus svarus! Man patīk manikīrs, skaistas kleitas, SPA procedūras un viss cits! Es jau esmu tā pati meitene Karīna, tikai nu jau sportiste Karīna!

Kādi ir tava sievišķīgā skaistuma noslēpumi?
Kopš esmu fitnesa pasaulē, varu teikt, ka man ir atkritušas ļoti daudzas no tām problēmām, kas nereti satrauc sievietes. Āda man mirdz, nagi ir stipri un mati aug griezdamies! Tas viss ir pilnvērtīgā un sabalansētā uztura nopelns! Skaistums tiešām nāk no iekšienes! Svarīgs ir arī pilnvērtīgs miegs un, protams, nevar iztikt bez fiziskajām aktivitātēm! Veselīga, laimīga un ar sevi apmierināta sieviete ir skaista sieviete!

Ko tu ieteiktu-novēlētu visām espati.lv lasītājām?
Nekad nebūs tā, ka tu kļūsi skaista, un tad sāksi sevi mīlēt. Ir jāsāk sevi mīlēt un tad tu kļūsi skaista! Mīliet sevi! Ja arī sākumā šķiet, ka nav par ko, ir jāvelk sevi aiz ausīm, kamēr atrodas par ko. Jo vienmēr ir „par ko” un tā ir katrai no mums. Katra mēs esam unikāla un skaista savā veidā, un katrai ir kas neatkārtojams. Novērtējiet to un mīliet sevi!

Saistītie raksti

18 komentāri
  1. Nepatīk man tas, kā tā meitene izskatās, bet tomēr cieņu izraisa neatlaidība un mērķtiecība.

  2. Vajag ņemt vērā, ka šajās bildēs Karīna muskuļus speciāli sasprindzina! Bet, ja tu redzētu viņu piemēram vasarā pludmalē… atliktu vien noelsties – nu skaista!

  3. Bildēs nav lāgā, bet varbūt pludmalē, bez tās īpašās uzkačāšanās varētu būt skatāmi.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.