KĀ tikt galā ar TRAKO rudens un ziemas APETĪTI?

Rudenī un ziemā saule no mums novēršas, gaišo stundu skaits samazinās, un dienas kļūst īsākas. Šajā laikā jo īpaši kārojas kārtīgs, ogļhidrātiem pārbagāts ēdiens – kartupeļu biezenīši, pildītas vistas filejas, zefīriņi, fast-food un dažnedažādi saldumi. Kāpēc tā?

Dabiskā saules gaisma veicina D vitamīna izstrādāšanos ķermenī, tāpēc šo vitamīnu sauc par “saules gaismas hormonu” – tas dabiskā ceļā paaugstina serotonīna līmeni asinīs. Pietiekams serotonīna līmenis asinīs nodrošina labu garastāvokli – tieši tāpēc pavasarī tu redzēsi uz ielas tik daudz smaidīgu cilvēku.

Savukārt, kad organismā D vitamīna līmenis ir zems, krīt arī serotonīna līmenis. Ķermenis līdz ar to pieprasa iespējas to atkal palielināt, un ogļhidrāti, kas ir tādā pārpilnībā mūsu iecienītajos ēdienos, ir vēl viena iespēja, kā to izdarīt.

Šeit būs vairāki padomi, kā vari apmānīt savu organismu un neiedzīvoties pārlieku krāšņā tauku mētelītī.

NO RĪTA

  1. Mosties un brokasto. Ja gaidīsi līdz pusdienlaikam savu pirmo maltīti, izsalkums pārvērtīsies nepārspējamās un visdrīzāk nekontrolējamās alkās pēc ēdiena.
  2. Brokastīs izvēlies lēnu pārtiku, piemēram, olas vai auzu pārslu biezputru. Tādējādi tu jutīsies daudz paēdusi, un dienas gaitā samazināsi risku uzņemt liekās kalorijas.
  3. Neļauj piezagties slāpēm. Neapšaubāmi, šķidrums palīdz tev izskatīties skaisti, taču ir vēl viena laba lieta – ķermenis patērē noteiktu kaloriju daudzumu, lai sasildītu tavu izdzerto ūdeni ķermeņa temperatūrā. Piemēram, izdzerot astoņas glāzes ūdens, tu sadedzināsi 70 kcal.
  4. Izmēģini kokteiļus. Veiksme slēpjas kārtīgā sablenderēšanā, lai kokteilī iekļūtu maksimāli daudz gaisa. Izmēģini augļu šeiku vai pievieno tam beztauku jogurtu.
  5. Mīli pienu. Piens vai jogurts brokastīs dod tev daļu no dienā nepieciešamās kalcija devas. Pētījumos pierādīts, ka pietiekami daudz kalcija palīdz cīnīties ar tik nīsto tauku krunciņu veidošanos.

PUSDIENĀS

  1. Ja pusdienās kārojas labi ceptu vistas fileju, izvēlies to grillētu. Vēlams arī neapmeklēt ēdināšanas iestādes ar pārāk lielu pusdienu piedāvājuma sortimentu, pretējā gadījumā tu ēdīsi ar acīm un no ēdienkartes gribēsi pasūtīt visu, apmierinot garšu, nevis izsalkumu.
  2. Izvēlies daudz piedevu. Piemēram, kaudzi lapu salātu, gurķu, selerijas vai tomātu. Vari paņemt arī saldo – šķīvi ar arbūza, apelsīnu vai citu augļu šķēlēm.
  3. Ja vēlies, piekod klāt maizīti. Protams, ne baltmaizi, bet šķēli pilngraudu vai sēkliņu tumšās maizes – tā neļaus strauji palielināties cukura līmenim asinīs.
  4. Uzkodās – riekstus. Ja nevari sagaidīt pusdienas, turi pa rokai mandeles (protams, ne sālītas, grauzdētas vai peldinātas šokolādē). Tajās ir daudz proteīna, šķiedrvielu un nepiesātināto tauku, un tās rada arī sāta sajūtu.
  5. Tiec pāri bīstamajai zonai. Ja tā sakārojas kaitīgus kārumus, ka šķiet, vairs nevar izturēt, atraujies no darba un mēģini atrast kādu citu jauku nodarbi – pačekot profilu draugos vai apskatīties jaunāko no style.com, palasīt žurnālu vai vienkārši izskriet uz 5 minūtēm ārā. Riska laiks ir aptuveni 15 – 20 minūtes. Ja tās izturēsi, pēc tam kārumus vairs negribēsies.
  6. Iemīli tēju. Pārbaudīts un atzīts par veiksmīgu arī espati.lv redakcijā. Zaļā tēja ar citronu pirmkārt, nodrošina organismu ar antioksidantiem. Otrkārt, tā var palīdzēt apmānīt kāri pēc saldumiem – pieliec tējai karotīti medus.

PĒCPUSDIENĀ / VAKARĀ

  1. Ja kārojas uzkodiņu, pagatavo to. Piemēram, pilngraudu maizes šķēlīti, krekeri vai selerijas kātu apzied ar plānu kārtiņu zemesriekstu sviesta.
  2. Pretojies kārei paņemt papildporciju. Ja pēc gatavošanas palicis pāri ēdiens, vari paglabāt to rītdienai, bet nekādā gadījumā neliec sev papildporciju. Šis mazumiņš ir tieši tas, kura dēļ tu pārēdīsies.
  3. Eksperimentē ar garšvielām. Čili un citu veidu pipari satur vielas, kas stimulē vielmaiņu un dedzina taukus. Dažādu garšaugu izmantošana pilnveidos tava ēdiena garšu, un tev nebūs nepieciešams izmantot Vegetas vai sāļos buljona kubiņus.
  4. Izvēlies piemērotu desertu. Veikalos ir nopērkami maztauku pudiņi mazos trauciņos. Viens šāds trauciņš satur pietiekami daudz salduma, un nav tik grēcīgs kā, piemēram, biezpiena sieriņš.

NAKTĪ

  1. Ja tiešām ir tā, ka augstākminēto padomu rūpīgas ievērošanas rezultātā tu naktī nespēj iemigt, sapņojot par kādu taukainu un kaitīgu kārumiņu un jūti, ka pretošanās ir tīrākā sevis mocīšana, dari to – taču izvēlies tikai vienu kārumu un ļoti mazā porcijā.
  2. Joprojām nomodā? Ēd sausās brokastis, vislabāk – tādas, kas satur daudz šķiedrvielu. Kopā ar tām – maztauku piens.
  3. Ej beidzot gulēt! 🙂 Pētījumos pierādīts, ka cilvēki, kuri guļ piecas stundas diennaktī, vairāk neliksies mierā kārumiņu dēļ, nekā tie, kuri guļ septiņas līdz deviņas stundas. Miega trūkums ietekmē hormonus, kas atbild par apetīti, tādējādi tavs svars nekrīt, un tev pašai būs aizvien grūtāk cīnīties ar trakotajām iegribām pēc kārumiem.

Vai tev ir vēl kāds padoms, kurā dalīties ar mums?

5 komentāri
  1. Esmu dzirdējusi par šādu jaunāko pētijumu, ka jogurts patiesība nav tik labs un veselīgs, kā par to tiek runāts. Līdzigi arī ar sausajām pārslu brokastīm. Bet kā tur īsti ir – nezinu!

  2. Pārslās un jogurtā ir cukurs, manuprāt. tādi nejaukie ogļhidrāti, pēc kuriem driz vien atkal ēst gribēsies. Bet par šo rakstu – nezinu, jocīgi liekas, ka naktī jāiet uz ledusskapi. Prātā nenāk neko ēst nakts vidū, pat no paša agra rīta grūti sevi piedabūt kaut ko ieēst.

  3. Es gan ēdu visu, ko vēlos… tas man šķiet vispareizāk- neko sev neaizliegt, ieklausīties, ko organisms prasa. Ja tā ir šokolāde- lūdzu, ja majonēze- lūdzu. visu ēdu, tikai devas dozēju;)

  4. Zemuudene! Laimigs cilveks! Es biezi nevaru aizmigt jo nereali visu dienu gribas ceptus kartupelus, shokoladi vai chipsus… visefektivakais ir tiesham doties uz veikalu pec partikas kartigi paedusham un pirkt tikai labos produktus. Ka ari est laicigi -brokastot, pusdienot un vakarinot + starp edienreizem apest kadu augliti, tad diezvai radisies neparvarama velme apest ledusskapi nakts vidu!:D Es stradaju centra un pashreizeja krizes apstaklos parstaju est LIDO jo tomer 5 ls katru darba dienu pusdienlaika sanak summiņā…. bet labi tas nebeidzās! Ēdot lidzpaņemtos jogurtiņu, banāniņus un sviestmaizītes pārrodoties mājas es varēju apēst kastroli ar zuppu kādēļ pieņēmos svarā par 7 kg mēnesi! Tagad atsāku savu ierasto režīmu un svars mazāk kā divas nedeļās ir kritis par 5 kg:)

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.