Kā ATMEST smēķēšanu – 10 VĒRTĪGI padomi

Gads ir tikai tikko sācies un Jaungada apņemšanās vēl ir pavisam svaigā atmiņā. Apņemšanās, kas ik gadu ierindojas topa augšgalā, ir nemainīgas – kāda grib nomest liekos kilogramus, kāda vairāk laika veltīt ģimenei. Starp nemainīgajām vēlmēm topā atrodas arī smēķēšanas atmešana. Kā smēķēšanu atmest – par to vairāk šoreiz!

SASTĀDI SARAKSTU AR IEMESLIEM, KĀDĒĻ NESMĒĶĒT
Pirmais solis, lai uzsāktu veiksmīgu smēķēšanas atmešanu, ir problēmas apzināšanās. Iepazīsties ar literatūru par smēķēšanas ietekmi uz veselību. Sastādi sarakstu ar iemesliem, kādēļ nesmēķēt. Izraugies iemeslus, kas ir aktuāli šobrīd, nevis tādus, kas bāzēti tālā nākotnē. Piemēram, iemesls „atmetot smēķēšanu, ietaupīšu naudas summu, par ko varēšu nopirkt sen kārotu kleitu ” būs vairāk motivējošs nekā „negribu pakļaut sevi plašu vēža riskam vecumdienās”.

IZVĒLIES DATUMU
Veiksmīgai cīņai nepieciešams konkrēts plāns. Aizmirsti solījumus atteikties no smēķēšanas, sākot no savas dzimšanas dienas vai nākamā mēneša. Izvēlies pēc iespējas tuvāku datumu (vislabāk – nākamo dienu) un ķeries pie darba!

IZSTĀSTI DRAUGIEM UN ĢIMENEI
Atmest smēķēšanu būs vieglāk, ja talkā nāks draugi un ģimene. Izstāsti viņiem par saviem plāniem! Ja draugi vai ģimenes locekļi smēķē, lūdz to nedarīt tavā klātbūtnē un nepiedāvāt tev cigaretes.

VEIC LIELO TĪRĪŠANU
Pavisam vienkārši – kad esi nolēmusi smēķēšanu atmest, atbrīvojies no cigaretēm, šķiltavām, pelnu traukiem – jebkā, kas varētu atgādināt par kaitīgo ieradumu.

IEVIES KALENDĀRU
Lai motivētu sevi, speciālisti iesaka ieviest kalendāru, kurā atzīmēt katru veiksmīgi izcīnīto dienu. Nebaidies no neveiksmēm – pat, ja kādā brīdī „paslīd kāja” un izsmēķē cigareti, neatmet plānam ar roku. Nepadodies – piedod sev un turpini iesākto cīņu.

PĀRVARI MĒNEŠA SLIEKSNI
Smēķēšanas atmešanā grūtākais ir sākuma posms. Pirmās nepatīkamās izjūtas un izteiktu vēlmi smēķēt sajutīsi jau pēc 24-48 stundām. Fiziskais diskomforts var nemazināties pat 2 nedēļas. Pilnībā no nikotīna ķermenis atradinās vidēji mēneša laikā. Protams, turēties pretī kārdinājumam būs grūti, tomēr brīžos, kad vēlies aizdedzināt cigareti, atceries, ka visas iepriekšējās mokas būs bijušas veltīgas. Mazināt vēlmi smēķēt palīdzēs arī fiziskās aktivitātes vai sevis palutināšana ar našķiem biežāk nekā ierasts.

ATCERIES PAR UZTURU
Labsajūtas pamatā ir sabalansēts uzturs, tādēļ seko līdzi savai ēdienkartei. Tā kā pastāv iespēja, ka laikā, kad sāksi atradināties no smēķēšanas, augs kāre pēc saldumiem un citām neveselīgām uzkodām, tev jābūt gatavai to kompensēt ar sabalansētu ēdienkarti un veselīgiem našķiem.

ALKOHOLAM – NĒ
Smēķēšanas atmešanas laikā izvairies no alkohola. Alkohols mazina gribasspēku un paškontroli – divas nepieciešamākās īpašības, kas palīdzēs atkarību uzveikt.

AIZSTĀJ SMĒĶĒŠANU AR KĀDU CITU PARADUMU
Smēķēšana ir ne tikai fiziska atkarība, bet arī emocionāls pieradums. Cigareti pēc ēdienreizes vai pamošanās aizstāj ar jauniem, veselīgākiem paradumiem – pēc maltītes apēd svaigu augli vai dodies īsā pastaigā, bet pēc pamošanās izdzer glāzi svaigas sulas. Atmest smēķēšanu var palīdzēt arī košļājamās gumijas vai ledenes – ik reizi, kad vēlies smēķēt, aizstāj cigareti ar košļeni vai ledeni.

MEKLĒ SPECIĀLISTU PALĪDZĪBU
Ja jūti, ka atkarība ir pārāk spēcīga un netiksi galā pašas spēkiem, meklē speciālistu palīdzību. Opcijas ir plašas – nikotīna plāksteri, košļājamās gumijas u.tml. Izklāsti speciālistam savu problēmu detāli, jo tikai tā izdosies atrast piemērotāko risinājumu.

15 komentāri
  1. Paldies! Interesanti, noderīgi un motivējoši padomi. Izmantojot nikotīna plāksterus atmest neizdevās. Tagad iemesls mēģināt pa jaunam.

  2. Vienkārši – nesmēķējiet. Bet – līdz šai jaukajai atziņai katram jānonāk pašam. Nesmēķēju 10 mēnešus, bet pirms pārtraukt smēķēt, psiholoģiski jau biju tam nobriedusi, jo galvā tāda doma ilgu laiku rosījās. Uzskatu – kamēr cilvēks nav tam gatavs, nelīdzēs ne saraksti, ne datumi, ne tīrīšanas, ne ēšana, neēšana, ne alkahols un tml. 🙂 Turpināju gan ēst gan dzert utt. utt. , neko radikāli nemainīju ne savā dzīvē, ne paradumos. Ja pa īstam grib atmest, tad atmetīs.

  3. Es arī esmu pie tiem, kuri šo gadu iesāka bez cigaretes. Nu jau vairāk kā divi mēneši. Te nu ir jāpeikrīt, ka grūtākais bija pirmais mēnesis. Tagad vēlme uzpīpēt ir tikai atsevišķos momentos un nav tik uzbāzīga.

  4. Mans ieteikums, kā atmest un pats to izdarīju: vienkārši nesmēķē un pēc pirmā mēneša nemaz vairs par to mēslu nedomāsi.
    Biju pīpmanis ar stāžu 8 gadi.

  5. Jūs neticēsiet bet arī esmu nolēmis audzināt raksturu un atmest smēķēšanu pavisam. Mans ,,dūmvada” stāžs ir pāri par 30 gadiem (bez mūldēšanas). Iepriekš mēģinājis esmu atmest apmēram reizes 3-4 bez panākumiem. Apmēram trešajā dienā esmu slims ar temperatūru 38 grādi un vairāk. Likās bezcerīgi.
    Šoreiz sanāca tā, ka tiku slimnicā pagulēt, kur nebija iespēju tikt uzpīpēt dienas 6. Izturēju, nenomiru un šobrīd spītīgi mēģinu izturēt vēl un vēl. Patreiz jau esmu mājās, apkārt ir ierastie pelnu trauki, jakas kabatā iesākta paciņa cigarešu un šķiltava bet es nepadodos kārdinājumam. Mana metode ir tāda, es iepriekšējo ieradumu brīžus cenšos aizstāt ar ko citu. Netaisu nekādus sarakstus vai grafikus un kalendārus bet vienkarši tad, kad iepriekšējā laikā apsēdies un aizsmēķēji cigareti, tagat es izdomaju, ka man ir pēkšņi jāizdara kautkas cits un neatliekams un smēķēt nav laika. Cik ilgi izdosies sevi tā apčakarēt nezinu bet nu jau ir mana astotā diena un ir atkal vakars klāt, tas priecē 🙂 Un vienu es varu pateikt pavisam droši, ja es to varēšu, tad to varēs ik viens, jo es noteikti neesmu ne citas sugas, ne arī kāds supermens ar dzelzs nerviem 🙂

  6. Ielikšu atskaitīti par saviem panākumiem, varbūt kādam atmest gribētājam tomēr noderēs mans stāsts un pieredze 🙂
    Šodien ir 18 dienas kopš neesmu smēķējis vispār. Ir iestājusies stdija, kad notiek cīņa starp organismu un prātu. Organisms ir itka izturējis so parbaudi un mierīgi var iztikt bez smēķēšanas, toties prāts ar to visu vēl netiek galā. Šeit ir jāizvēlas pareizā taktika, lai noslogotu prātu lietderīgi un vienlaicīgi izjauktu ieraduma lielo ietekmi uz to. Katram smēķētājam ir zināmas tradīcijas jau iedibinājušās, pēc ēšanas, pēc vannas, pēc seksa u.t.t. Manā gadījumā es domāju, ka grūtākais ir tieši nevis tās lietas apiet bet gan visas tās pārējās, kuras ir kā starpposmi ikdienas dzīvē un darbā un kuri ir tie mirkļi, kad acīm redzot cigarešu paciņā skaits strauji sarūk. Pa lielam tā arī iznāk, vairāk kā pusi savu cigarešu mēs nosmēķējam nevis tāpēc ka gribas bet tāpēc ka tās ir vienmēr pa ķērienam. Un šeit vairāk ir jāstrādā prātam nevis ķermenim lai sevi pierunātu neuzsmēķēt 🙂
    Es vēl spītīgi turos pretīm kārdinājumam 🙂 Ir jau 18 diena 🙂 Vēl jo projām iztieku bez papildus līdzekļiem uz rakstura stingrību vien.

  7. Bailes pat lielīties, bet nu jau 17 dienas bez cigaretes man, pirms tam pīpēju 1,5 pačku dienā 28-29 gadus! Vienā dienā pārtraucu un viss, neteikšu, ka baigi mokos, taču domas gana bieži uzmācas!!! Domāju ilgi par atmešanu, sapratu visu to slikto, ko mans organisms ir saņēmis pīpes formātā, tātad viss ir mūsu galvās!
    Kalendārā cītīgi svītroju dienas, kuras nodzīvotas bez pīpes, jo pie tāda daudzuma un tāda stāža katra diena ir super uzvara!!!!

  8. Atmetu kopā ar Tabex tabletēm. Pirmo mēnesi bija viegli. Pīpēt negribējās . Grūtāk gāja kad bija 4 mēneši. Vnk kad saproti ka atsākt pīpēt būtu tizli, bet doma ka nekad vairs – mocīja vnk nežēlīgi. Piektais mēnesis būs beidzies un šķiet uzmācīgās domas par uzpīpēšanu ir beigušās. Tiesa ir vietas, kur pirmā doma ir par pīpēšanu, tad gan ir pagrūti.

  9. Iepriekš jau rakstiju, ka jau 17 dienas bez cīgas, nu koo, tagad jau 32 dienas ir pagājušas, kā neesmu cīgu aizticis!!!! Jā, viss ir mūsu galvās…bet sapņos gan esmu uzpīpējis, par to gan rēka parāvās!
    Mājās ir trenažieris nopirkts, svari…tas man jaunās dzīves sastāvdaļas!!
    Lai veicās jums arī!

  10. Kad 32g vecumā (2012. vasarā) sāku pīpēt(draugs uzcienāja), tad nokritos svarā no 78kg uz 61kg >>> 6 mēnešu laikā. Tagad man svars ir 63kg. Kas notiks, ja tagad atmetīšu.??? Kas notiks ar manu svaru, vai atkal būšu resns, ja tas ir radinieku “gēnos”?

  11. Ir pienācis laiks atkal palielīties ar panākumiem 🙂
    Neskaitu vairs dienas un stundas, priecājos, ka laikam tomēr būs izdevies no šī kaitīgā ieraduma atbrīvoties. Patreiz patiešām jūtos labi. Uz svariem nekāpju bet jūtu, ka klāt ir drusku nācis gan. Kustēties netraucē un ar to pietiek, pagaidām 🙂
    Kas attiecas uz citām lietām, tad ir klāt nācis viens jauns secinājums. Tiem, kuri smēķēt atmešanu balsta uz argumentu, ka tā izdosies ietaupīt naudu, teikšu kā ir, nemāniet sevi ar to, jo nekādas ekonomijas patiesībā nav. Lai nenāktos vēlāk vilties un lai šī vilšanās nenostrādātu vēlāk par iemeslu atkal atsākt smēķēšanu, ir sākotnēji jau jāapzinās, ka dzīvē par visu ir jāmaksā,arī par atmešanu. Un tā nauda kuru itkā ekonomē uz nenopirktām cigaretēm, patiesībā aizies uz našķiem un itkā veselīgo pārtiku, kuru līdz šim esi tā mazāk pircis. Vienvārdu sakot, dzīvē viss vēl jo projām ir līdzsvarā 🙂
    Bet prieks par sevi un visiem tiem, kuri atbrīvojas no šī kaitīgā ieraduma. To nav tik viegli izdarīt, tagat es to zinu. Un tādēļ ar patiesu prieku un lepnumu paspiestu roku ik katram, kurš to ir apņēmies un izdarījis. Lai jums dzīvē veicas arī visās pārējās jomās un lietās !:)

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.