Jautā ekspertam: atbild uztura speciāliste un fitnesa treneris

espati.lv ir sagatavojusi atbildes uz daudziem jūsu jautājumiem. Ja tavs jautājums vēl nav atbildēts, nebēdā – jaunākās ekspertu atbildes lasi jau nākamajā nedēļā, kad uz taviem jautājumiem atbildes būs sniegusi ginekoloģe, frizieris un citi tevi interesējošie speciālisti. Šajā reizē uz jautājumiem atbildējusi ir uztura speciāliste, mediķe Inga Pūce un fitnesa treneris Uno Bergmanis.

Mans jautājums ir šāds: kāda veida slodze vai kādi vingrinājumi palīdz SAMAZINĀT muskulatūras apjomu? Problēmu ar lieko svaru man nav, fiziskās sagatavotības līmenis ir arī gana labs. Taču atlētiskās uzbūves dēļ man ir ļoti reljefa un apjomīga muskulatūra, it īpaši kājās. Jebkura veida treniņš (es skrienu un braucu ar riteni) veido spēcīgus muskuļus. Tas man ļoti nepatīk, un es gribētu izvēlēties tādas nodarbības, kuras muskuļu apjomu samazinātu.
Ko Jūs varētu man ieteikt?

Atbild Uno Bergmanis:
Samazināt muskulatūras apjomu drīzāk palīdzētu muskulatūras nodarbināšana trenažieru zālē ar ļoti nelielām slodzēm, zemas intensitātes aerobikas nodarbības, vai pat nesportošana vispār. Var ievērot arī diētu ar zemu olbaltumvielu ikdienas devu, taču tas nav īpaši veselīgi, jo olbaltumvielas atbild gan par mūsu ķermeņa uzbūvi, gan funkcijām… Kaut ko līdzīgu dara modeles, lai uzturētu savu distrofiķu izskatu.
Ja ģenētiski ir noteikta laba reakcija uz fizisko slodzi, par ko citi tikai sapņo, tad atliek vai nu to pieņemt, vai censties kaut ko mainīt augstāk aprakstītajā veidā, bet tad būtu nepieciešama regulāra veselības kontrole, jo citādi var tikt bojāta veselība.
Sākumā pievērsiet uzmanību uzturam, kā arī nepārpūlieties ar lielām fiziskajām slodzēm, un tad skatieties, cik tālu jūs gribat iet sava izskata izmainīšanā.

Sveiki! Gribēju pajautāt ko darīt ja naktī pamostos un rodas nepārvarama vēlme uzēst? un ātrāk neaizmigšu kamēr neuzēdīšu! Esmu mēģinājusi aizmigt bet neizdodas..ir ieteikts padzerties ūdeni vai tēju, bet arī tas nelīdz! Vienkārši vakarā atbraucot no darba ieturu vieglas vakariņas lai varētu labi gulēt, bet arī tas nelīdz, lai naktī nesagribētos ēst! Pēc ēšanas varu labi izgulēties, bet kaitina, ka jāceļas pa naktīm jo tad taču mans organisms atpūšas!

Atbild Inga Pūce:
Šajā situācijā varētu būt vismaz divi iemesli:
1. par maz ēsts dienas laikā, un izsalkums naktī signalizē par diennakts laikā neadekvāto enerģijas uzņemšanu. Vieglas vakariņas, tas ir saprātīgs lēmums, bet ir svarīgi, kas noticis dienas laikā:
2. ieradums ēst naktī, līdzīgi kā tas izpaužas maziem bērniem, kurus pieradina ēst arī naktī.
Lai vairāk varētu spriest par situāciju, būtu labi saņemt papildu informāciju.

Labdien! Man dermatologs ieteica nelietot uzturā rūgstošus produktus (minēja, ka pienu nevar, bet, piemēram, skābpiena produktus var….) – kuri no ikdienas uzturā lietojamajiem produktiem ir rūgstošie?

Atbild Inga Pūce
Baktērijas, kas atrodas kuņģa zarnu traktā veic savus vielmaiņas procesus, un te nav vainīgi paši produkti, bet gan Jūsu bakterioloģiskais fons, kas netiek galā ar saviem uzdevumiem. Lai situāciju uzlabotu, iesaku dienā uzņemt vismaz 500 g dārzeņus un 300 g augļus, samazināt slēpto tauku un cukura daudzumu, kas ļaus uzlabot pienskābo baktēriju fonu, kas tiks galā ar jebkuru produktu. Atcerieties, āda ir zarnu trakta spogulis!!!

Labdien! Visur un vienmēr esmu lasījusi, ka katru dienu jālieto daudz šķidruma – 2 litri ūdens dienā un tml. Bet tikko izlasīju, ko saka makrobiotikas speciālists Roberts Līcītis. "Arī ar ūdens patēriņu nevajag pārforsēt. Ūdens ir jālieto iztikai tikai tik daudz, lai šūnas saņemtu šķidrumu un spētu atjaunoties, tātad – iespējami mazāk! Ar pārmērīgo ūdens dzeršanu, kas visur tiek ieteikta, mēs esam sevī uzkrājuši lieko šķidrumu, ko vairs nedabūjam ārā," saka R.Līcītis. „Tas rada pārslodzi nierēm, tievajām zarnām, rada pārslodzi sirdij, parādās asinsvadu problēmas." Vai tiešām nevar dzert tik daudz??

Atbild Inga Pūce
Katrs pats regulē savu šķidruma uzņemšanas daudzumu, un es neņemtos apgalvot precīzu daudzumu, bet skaidrs ir viens, ka pie diezgan lielā pārtikas un vielmaiņas galaproduktu piesārņojuma daudzuma, mums cits nekas neatliek kā ļaut nierēm, ādai, plaušām un kuņģa zarnu traktam, kas ir izvadorgāni, palīdzēt no tā atbrīvoties. Kā gan varētu izmazgāt grīdu bez ūdens?! Iesaku dienā izdzert vismaz 3 glāzes tīra ūdens, bet viss pārējais ir garšas un ieradumu jautājums. Ja esat veseli, liekam šķidrumam nav vajadzības uzkrāties, bet ja tas notiek, tad tas ir signāls, ka šķidruma ir par maz un organisms pietaupa katru pilīti, dezintoksikācijas (atindēšanas) procesiem. Kad glāze ir pilna, tā sāk līt pāri!

Mani arī moka šis jautājums par ūdeni. Lieta tāda, ka man pa dienu gribas padzerties tikai mazliet. Man tiešām šķidrums neprasās, dienā varu izmocīt labi, ja litru, bet divus!!!!! Toties zinu cilvēkus, kuri tiešām dzer kā traki. Nav tā, ka organisms pats zina, cik tam vajadzīgs? Jo es izgāju šķidruma daudzuma organismā testu Wellslim centrā, un man uzrādīja, ka man viss ir pietiekošā daudzumā un vairāk uzņemt nemaz nevajag. Kā tad īsti ir?

Atbild Inga Pūce:
Tie, kuri ir pieraduši daudz dzert, jūtas vienkārši mundri, ko nosaka smadzeņu fizioloģiskais stāvoklis, jo smadzenēs ir ap 90% ūdens un, ja šķidruma ir par maz, kas novērojams sievietēm pirms mēnešreizēm, jo šķidrums koncentrējas krūtīs un dzemdē vai pie lielas garīgas pārpūles, mums pasliktinās garastāvoklis, šķidrums mums vienmēr palīdzēs. Atcerieties filmas, kad cilvēkiem kritiskās situācijā piedāvā ūdeni!! Slāpes ir patoloģisks simptoms, kas liecina par atūdeņošanos vai par palielinātu uzņemtā sāls daudzumu un ūdens pats līst mutē! Litrs tīra ūdens dienā ir ļoti pietiekami.

Jau pāris mēnešus gatavojos vasaras sezonai (man 23 gadi, esmu 1.70m un 60kg- gribu svērt 58kg)- eju uz ūdens aerobiku 2-3x nedēļā, reizi nedēļā apmeklēju vakuummasāžu ciskām (1 kurss 10x- pēc tam 1x mēnesī turpināšu) un mazāk ēdu. Masāžas dēļ man ieteica dzert attīrošo tēju. Lai garša neapnīk, paralēli sāku dzert aveņu sulu (dabisko, atšķaidītu ar ūdeni). Kopā dienā sanāk ļoti daudz izdzert- vidēji 2.5-3l. Man vienīgi ar ēšanu laikam sanāk nepareizi- brokastis neēdu laika trūkuma dēļ, pusdienās neeju- darbā apēdu kādu grauzdiņu ar sieru, kādu augli, bet vakarā (~plkst. 18) kopā ar draugu sanāk paēst tā kārtīgi. Vai tā var turpināt (es nebojāju veselību?) vai tomēr jāmaina ieradumi? PALDIES!

Atbild Inga Pūce:
Visu cieņu uzstādītiem mērķiem, bet 58kg neatšķiras no 60 kg! Noteikti ieteiktu ēst kārtīgas brokastis, normālas pusdienas un vieglas vakariņas, pat līdz 2 stundas pirms gulētiešanas. Iesaku lietot vismaz 2 litrus šķidruma dienā, kas samazinās celulītu, no kura 1 litrs – tīrs ūdens, ēst 500 g dārzeņus un 300 g augļu, ierobežot saldumus un slēptos taukus trekna siera, desu un dažādu salātu latviešu gaumē lietošanas un pats galvenais – mīlēt savu draugu!!!

Labdien! man visu laiku lēkā svars.. nodarbojos ar sportu 3-4 reizes nedēļā, ēdu 1 – 2 reizes dienā un svars vai nu pieaug, vai nu krasi nokrītas. Tagad traumu, atvaļinājumu dēļ neesmu nodarbojusies ar sportu 1,5 mēnešus, un esmu ēdusi vidēji 3 reizes dienā . Ēdu kārtīgas brokastis, ko iepriekš nekad nebiju darījusi – un mans svars nepieaug, pat otrādi – tas ir samazinājies uz 52 kg. Sakiet lūdzu, vai tiešām ir taisnība, ka:
a. ieteicams ēst kārtīgas brokastis un pusdienas līdz plkst. 13:00, tad vakarā tikai kādu auglīti?
b. ka iespējams aerobikas nav man piemērots sporta veids, tāpēc nezaudēju svaru un jutos loti nogurusi pēc aerobikas nodarbībām? Man labāk jāizvēlas skriešana, kas man piešķir enerģiju?
c. augļi lielās devas ari ir ļoti barojoši, tāpēc labāk ēst dažādu pārtiku un sabalansētas porcijas? Paldies!

Atbild Inga Pūce:
Grūti spriest par reālo situāciju, jo svars 52 kg ir diezgan mazs, lai gan nav zināms kāds ir augums? Runājot par regulārām ēdienreizēm, ir taisnība, ka bieža ēšana ( 3-5 reizes dienā) ir veids kā:
1.    paātrināt vielmaiņu,
2.    noturēt stabilu cukura līmeni asinīs, kas neizsauc pēkšņas bada lēkmes,
3.    samazināt uzņemtā ēdiena daudzumu.
Pēdējā ēdienreize var būt pat 2 stundas pirms gulētiešanas, galvenais, lai tā  nebūtu vienīgā dienas laikā.
Kas attiecas uz fiziskajām aktivitātēm, tad viens no galvenajiem noteikumiem ir rast gandarījumu no tām, slodzes izvēlēties vieglas un ilgstošākas, kas paātrina vielmaiņu un palīdz tauku sadegšanas ( oksidācijas) procesam, jo smagās slodzes, kad rodas svīšana un aizdusa, patērē cukura rezerves un palielina apetīti. Viens no labākiem piemēriem ir regulāras pastaigas 30-60 minūtes.

Cik pareizi ir sekot asinsgrupu diētas ieteikumiem? Kamēr cilvēks jauns, tikmēr laikam vienalga, bet vai mans vienalga neatsauksies, kad būšu vecāka un ar dažādām slimībām?

Atbild Inga Pūce:
Iedomājaties, ka jūs dzīvojat vidē, kur nebūtu iespējams noteikt Jūsu asinsgrupu? Ko Jūs ēstu? Visu, kas ir ēdams! Tā ir viena no teorijām, kas liek cilvēkiem atkal izmēģināt kaut ko jaunu, bet pieredze rāda, ka diētām reiz pienāk gals. ĒDIENS nosaka mūsu labsajūtu un arī veselību, zināmā mērā, bet galvenais slimību izraisītājs ir cilvēks pats ar savu attieksmi pret visu notiekošo mums apkārt, un vien pašam ir jāuzņemas atbildība. Vecums ne būt nenozīmē slimošanu!!

Sveiki,  arī es vēlējos uzdot savu jautājumu ekspertam. Tātad – kā veselīgāk pieņemties svarā un pārvarēt tieši psiholoģisko barjeru – vairāk ēst? Kādu laiku biju saslimusi ar ēšanas traucējumiem (bulīmiju), taču jau labu laiku, ja tā var teikt, esmu uz pekām. Taču psiholoģiskās bailes palikt resnai joprojām nav zudušas, tāpēc manā ēdienkartē ir minimāls daudzums gaļas (un arī tikai vārītas), nav ceptu ēdienu, saldumu un visa kā cita, kas izraisa smaguma sajūtu. Ēdu daudz augļu, dārzeņu, piena produktu, vāru putras, esmu fiziski aktīva. Ko man vajadzētu darīt? Jāpieņemas svarā par pāris kg būtu, jo jau kādu brīdi pazudušas mēnešreizes. Šobrīd esmu ~160cm gara un sveru 45kg (vecums – 21). Paldies jau iepriekš!

Atbild Inga Pūce:

Jūsu svars un līdzšinējā pieredze nav stāsts par ēšanas traucējumiem, tas ir tikai atspulgs jūsu attieksmei pret sevi un dzīvi kopumā. Parasti šie traucējumi rodas meitenēm, kuru dzīves ir ietekmējušas mammas vai vecmāmiņas. Nokārtojiet attiecības ar viņām, mīliet un cieniet sevi. Nebaidieties no ēdiena, jo tas nav Jūsu ienaidnieks, bet gan veids, kā atjaunot savus enerģētiskos un dzīves resursus. Būtu labi aprunāties ar kādu psihoterapeitu, jo līdzšinējā pieredze ir novedusi tur, kur nevajadzētu būt, un mēnešreižu pazušana liecina tikai un vienīgi par ķermeņa signālu, ka tiek apdraudēta jūsu sievišķība!!

Sveiki! Vēlos uzzināt, vai liels cukura patēriņš var atstāt negatīvu ietekmi uz sirdi un asinsvadiem (ap 60 gadus vecam cilvēkam, ja cilvēks ļoti maz ēd brokastīs, toties kārtīgi paēd vakarā. Ēšana vakarā var veicināt holesterīna līmeņa celšanos?

Atbild Inga Pūce:
Jā, liels cukura patēriņš, pirmkārt novājina insulīna sekrēciju, tāpēc var sākties cukura diabēts. Parasti šis cukurs ir kopā ar taukiem, piemēram, konditorejas izstrādājumi, konfektes, kas palielina arī holesterīna līmeni asinīs, tādējādi apdraudot asinsvadu stāvokli. Būtu labi ēdienreizes vienmērīgi sadalīt visā dienas garumā (3-5 reizes dienā), kā mūsu senči ēda, ja vien, protams, ēdiens vispār ir pieejams. Ir svarīgi KO jūs ēdat un ir svarīgi arī KĀ jūs ēdat, un ar KĀDU nolūku jūs ēdat, atjaunot zudušos enerģijas resursus vai tāpēc, ka tas ir vienīgais „prieciņš”. Ja tas ir „prieciņš”, tad bieži vien šis apstāklis mums rada problēmas izskata un veselības ziņā!

Atgādinām, ka vari uzdot jebkuru sev interesējošu jautājumu jebkuram speciālistam (vari norādīt vienkārši speciālistu, neminot viņa vārdu vai uzvārdu) vai nu tepat, pie raksta, vai arī espati.lv pirmajā lapā, lodziņā "jautā ekspertam" ierakstot savu jautājumu.
Atbildes lasi šeit, sadaļā „īpaši espati.lv”.

Paldies Ingai Pūcei! (www.figurasdraugi.lv)
Paldies Uno Bergmanim! (www.unofitness.com)

Saistītie raksti

9 komentāri
  1. Labdien Cien. eksperti! Es gribētu uzzināt vai ir vērts ņemt vērā asins grupu izvēloties sev ēdienu? Esmu dzirdējusi negatīvas atsauksmes no paziņam, bet pati tomēr uzskatu ka tas tomēr ir svarīgi. Paldies

  2. Labdien, es velejos uzzinat ,kad ir vispiemerotakais laiks skriesanai, vai es skrienot vakara, ap 19:00, nenodaru pari savam kermenim. Kada partika butu jaed pirms un pec skriesanas.Paldies.

  3. Labdien. Vēlējos pajautāt uztura speciālistei. Pēdējā laikā mi ir piemeklējusi bada sajūta. Tad kad ēdu, liekas ka ir par maz un rezultātā esmu pārēdusies. Kā var mazināt šo sajūtu?

  4. Labdien!
    Kā varētu uzlabot vielmaiņu? Ir glikozes intolerance, tāpēc uzturā nelietoju cukuru saturošus produktus, kā arī saldus augļus (ļoti jutīgs man tas organisms uz tiem), ēdu daudz dārzeņus, kā arī maztauku piena produktus un sportoju, bet ir zems asinsspiediens (pat 45 min sportojot kanpi 60/110) un pulss, svars pieaug, kaut arī vecāki pat uztraucās, ka ēdu maz. Kā varētu uzlabot situāciju? Paldies!

  5. Labdien! Man ir 24gadi. Augums 172cm. Svars 50-52kg. 19gadu vecumā bija dzemdības. Līdz grūtniecībai svars bija 64kg. Svaru sāku nomest jau grūtniecības laikā. Jūtu ka svara dēļ veselības problēmas nomāc, stress, depresains garastāvoklis. Sāk rasties kompleksi par sevi, jo nemitīgi kāds man saka cik esmu tieva. Ģimenes ārste saka, ka jāuzaudzē muskuļu masa un jānodarbojas ar sporta veidu kur muskuļi stiepsies. Vai jūs man nevarētu ieteikt kā to visu dabūt gatavu? Vai man jāmeklē kāds fitnesa treneris? Vai varu mēģināt dzert proteīna vai barojošos kokteiļus? Un kādus tad? Ko mājas apstākļos varu jau darīt lietas labā? Paldies.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.