E vielas – tava bērna ikdienā

Teju katra mamma raugās, lai mazuļa pārtikai nebūtu pievienotas E vielas. Bet cik daudz patiesībā par tām zinām? Vai visas ir kaitīgas un no kurām noteikti jāsargā bērns?

Pārtikas piedevas jeb E vielas tiek pievienotas lielākajai daļai pārtikas, ko ikdienā lietojam. Un, lai gan izklausās briesmīgi, ne visas no tām ir kaitīgas – zem dažiem E slēpjas tādas, mums ikdienā pierastas un jau gadsimtiem lietotas lietas kā sāls, citronskābe, B vitamīns vai biešu sula.

Ar E var aprakstīt pat augli un dārzeni, kam ar ķimikālijām nav nekādas saistības. Bet tas nenozīmē, ka visas E vielas ir tik nekaitīgas. Citas dažādu iemeslu dēļ tiek ievietotas melnajā sarakstā, jo ir veselībai pat bīstamas.
Daļa E vielu ir nekaitīgas vairākumam cilvēku, tomēr dažiem – jutīgākiem īpatņiem un maziem bērniem, kuri parasti asāk reaģē uz pārtikas piedevām, –  var izraisīt alerģiskas reakcijas vai citas veselības nebūšanas.
Tomēr arī bez E vielām gluži nevar, jo mūsu dzīve būtu teju neiedomājama – pārtika dārgāka, turklāt lielu daļu no ikdienā iecienītiem produktiem tehnoloģiski nemaz nevarētu ražot. Vairākums produktu, tiklīdz tikuši saražoti, būtu arī jāpatērē, jo to uzglabāšana vienkārši nebūtu iespējama. Tas nozīmē – nekādi krājumi ledusskapī vai cepumiņi, kurus var nolikt nebaltai dienai. Tātad no E vielām diezin vai izdosies izvairīties, bet varam tās lietot saprātīgi.

Kad E vielas ir kaitīgas
E vielu dažādība ir milzīga. Pašlaik ir reģistrētas vairāk nekā 3000 dažādu E vielu, no kurām vairākums radītas ķīmiski. Turklāt katra no tām, pat dabiskās izcelsmes, ja tā lietota pārmērīgi daudz, pati par sevi ir inde. Tomēr tas nenozīmē, ka tā ir bīstama, kad pievienota pārtikas produktiem. Arī vitamīni mazās devās uzlabo veselību, bet lielās kaitē tai, līdzīgi ir ar daļu pārtikas piedevu, starp kurām atrodami arī daži vitamīni.
Katru vielu, pirms to atļauj pievienot pārtikai, piecus gadus testē un pārbauda, kā tā iedarbojas uz organismu, kāda deva izraisa nelabvēlīgas izmaiņas, utt. Tad no iegūtajiem rezultātiem izrēķina, cik liels vielas daudzums ir nekaitīgs cilvēkam, un to izdala ar 100. Šis ir arī atļautais E vielas daudzums, ko drīkst pievienot produktam. Pastāv tikai viena problēma. Šos aprēķinus veic, uzskatot, ka cilvēks ir 60 kilogramus smags. Bet bērna svars var būt sešas reizes mazāks. Turklāt E vielas jau nav pievienotas tikai vienam produktam, bērns bieži vien apēd vairākus gardumus, kas satur vienas un tās pašas vai līdzvērtīgas piedevas. Diemžēl tieši bērni labprāt bauda spilgtu krāsu un spēcīgu, izteiksmīgu, bet nedabisku garšu našķus, kuru ražošanā izmantots ļoti daudz ķīmisku vielu. Turklāt reti kurš mazais aprobežojas ar vienu vai divām konfektēm,  ja vien saldumi ir pieejami, tie tiek apēsti lielā daudzumā. Tāpēc pastāv liels risks, ka rezultātā bērni, kuri ir daudz jutīgāki par pieaugušajiem, var just nelabvēlīgas veselības izmaiņas.

Risinājums? Vecākiem, izvēloties pārtiku un gardumus savai atvasei, derētu pievērst uzmanību, lai pārtikas piedevu tajos būtu pēc iespējas mazāk. Un te nu jāņem vērā, ka dažādus un bieži vien ne tos nekaitīgākos E satur arī tādi produkti kā jogurta dzērieni, biezpiena sieriņi vai it kā speciāli bērniem domātie pieniņi ar dažādām garšām, krāsainās bērnu končas un daudzi citi iecienīti kārumi. Tieši ar E vielām tiek iegūtas bērnu iemīļotās zaļās konfektes, zilie saldējumi un spilgtās sulas. Bet šīs krāsvielas diez vai var dēvēt par veselīgām…

Un vēl viens ieteikums, lai mazinātu ķīmisko vielu daudzumu ģimenes uzturā – centies iztikt bez sausajiem buljoniem, garšvielām ar garšas pastiprinātājiem, dažādiem gatavajiem zupu, mērču maisījumiem, konserviem utt.
Droši vien daudzām no mums rodas jautājums, ja jau tik kaitīgas, tad kāpēc vispār E vielas tiek lietotas.
Diemžēl no daudzajiem E atteikties nevar, jo tie palīdz ražot un uzglabāt daudzus mums ikdienā pierastus produktus. Piemēram, ja eļļai nepievienotu E vielas, tā kļūtu tumša un tajā veidotos toksiskas vielas. Tāpat arī gaļai pievieno nitrītus un nitrātus, lai to varētu uzglabāt un tajā iznīcinātu botulisma toksīnu, kas ir ļoti bīstams cilvēka veselībai. Tātad E vielas mēdz būt arī ļoti derīgas un veselību sargājošas. Tiesa, ja tiek lietotas ar mēru.

Daži veselīgi ieteikumi
Bieži vien uztraucamies, vai E vielas nav pievienotas mazuļu pārtikai. Te uztraukumam nav pamata, ar ES regulu E vielu lietošana bērnu uzturā, kas paredzēts mazajiem līdz trīs gadu vecumam, ir aizliegta. Bet mammas bieži vien aizmirst, ka E vielas ļoti bagātīgi tiek lietotas dažādiem krāsainiem jogurtiņiem, biezpiena desertiem un citiem bērnu iecienītiem našķiem, kurus nereti dod arī saviem mazuļiem. Turklāt tajos visos pievienoto E vielu daudzums un nekaitīgums ir izskaitļots tā, lai tas nebūtu bīstams pieaugušajam. Bet zīdainim ar teju desmit reizes mazāku svaru E vielas deva var būt pārāk liela. Ja vēlies savu mazuli pasargāt no pārlieka ķīmijas daudzuma uzturā, lūkojies, lai arī viņa našķi un piebarojums būtu veselīgs. Tāpēc, ja vien nevāri biezenīšus, zupas un citus ēdienus pati no ekoloģiskiem dārzeņiem un gaļas, labāk izmanto speciālos bērnu burciņēdienus. Un neaizmirsti, ka ķīmiskas piedevas nav vēlamas arī lielāku bērnu uzturā. Centies savu atvasi mācīt ēst veselīgi un krāsaino konfekšu vietā izvēlēties burkānu vai vismaz pēc iespējas dabiskākus un veselīgākus našķus. Bieži vien bērna izvēle krīt uz to, kas vieglāk pieejams. Ja mājās būs samizoti burkāni, āboli un vienmēr  pieejamas saldētas ogas, iespējams, mazais nemaz neatcerēsies par končām.

Diemžēl E vielu ietekme uz mūsdienu bērniem ir graujoša, īpaši uz imūnsistēmu. Apmēram septiņu no desmit alerģisku bērnu imūnsistēmām saasināti reaģē tieši uz dažādām krāsvielām un konservantiem, tātad E vielām. Visbiežākie vaininieki ir konservanti E220 līdz E227, E210 līdz E219 un E249 līdz E252, antioksidants E321 un krāsvielas E102, E122 līdz E124, E127 un E151. Par to, ka bērna organisms reaģē uz kādu kairinātāju pārtikā, sākotnēji visbiežāk liecina nelieli ādas bojājumi – tādi kā sausi pleķīši un ēdītes pacelēs, aiz ausīm, sārti vaidziņi un mazuļiem pēc vēdera izejas apsārtis dibentiņš.

Tāpēc iepērkoties, mēģini lūkoties pēc produktiem, kuru E saraksts ir pēc iespējas īsāks. Ja blakus stāv divi vienādi produkti, viens ar pievienotu krāsvielu, otrs bez tās, labāk izvēlies izskatā neizteiksmīgāko, bet dabiskāko. Tāpat samērā drošs rādītājs E vielu klātbūtnei ir derīguma termiņš. Ja vien tas nesagādā milzu grūtības, vēlamāk iegādāties produktus biežāk, katru reizi pērkot tos, kuru glabāšanas ilgums ir īsāks, tātad izmantots mazāk konservantu.

Lai gan moderni ir izmantot produktus bez cukura, parasti tas nozīmē, ka šiem izstrādājumiem saldumu nodrošina ķīmiski saldinātāji (E vielas). Tāpēc, ja vien tas nav ārsta ieteikums, nebaidies no cukura klātbūtnes pārtikā.
Un visbeidzot – centies iemācīties E vielu grupas, tas palīdzēs orientēties lielajā veikala piedāvājumā un labāk izprast, kas pievienots produktam.
Ir pārtikas piedevas, no kurām labāk izvairīties vispār, it sevišķi, ja esi bērniņa gaidībās vai ja šo ēdienu dosi mazam bērnam, tāds ir, piemēram, aspartāms (E951), kas var negatīvi ietekmēt embrija attīstību un eksperimentos ar dzīvniekiem izrādījies arī kancerogēns.

Kas ir kas
Visas E vielas iedalās grupās. Nosacīti tās var atpazīt pēc sākuma cipariem, tomēr bieži vien viena viela pilda vairākas funkcijas. Tāpēc numuriņi palīdz orjentēties tikai aptuveni. Tomēr, tas ir labs sākums, lai labāk izprastu, kas nonāk uz tavas ģimenes galda un mēģinātu izvēlēties veselīgākus produktus.

Un tātad:

E 100 ir krāsvielas, tās izmanto, lai produktam piešķirtu spilgtāku krāsu vai to mainītu. Mēdz būt dabiskas krāsvielas, kā safrāns, biešu vai upeņu sula. Mēdz būt dabiskām identas, kuras iegūtas ķīmiski, bet kuru analogi sastopami dabā, un vizbeidzot, pilnīgi sintētiskas krāsvielas. No šīm, bīstama ir E121(sarkanā citrusa krāsviela), kas gan Eiropas Savienībā ir aizliegta.

E200 jeb konservanti pagarina produktu uzglabāšanas laiku, jo pasargā no mikroorganismu izraisītas bojāšanās procesiem. Tie pievienoti visiem pārtikas produktiem, kuru glabāšanas termiņi ir neparasti ilgi. Šeit mazu bērnu māmiņām īpaši jāuzmanās no E236 jeb sudrskābes un E280 jeb propionskābes jo tās var veicināt astmu. Ņem vērā, ka arī daļa augļu tiek apstrādāti ar īpašām glazētājvielām, lai tie stāvētu ilgāku laiku, neopūtu un nevīstu. Tādejādi, pirms ēšanas tos vēlams rūpīgi nomazgāt un norīvēt ar speciālu dārzeņu birstīti, kā arī, ja vien iespējams, nomizot. Bieži vien bērniem nav alerģija pret pašu augli, be tieši pret ķīmiju, ar kuru apstrādātā tā miziņa. Tāpēc pirms ēšanas jāmazgā arī apelsīni un mandarīni, lai ķīmiskās vielas no miziņas, augli mizojot nenonāk uz rokām un pēcāk arī mutē.

E300 ir antioksidanti kas pasargā produktus no skābekļa veicinātas bojāšanās. Piemēram, novērš tauku sasmakšanu un krāsas maiņu. Šeit sastopami daudz dabisku vielu, kā piemērma askorbīnskābe (E300), pienskābe vai citronskābe. Bet alerģijas biežāk izraisa  mākslīgie antioksidanti E 310, E 311, E  312, E 320, E 321.

E400 stabilizētāji palīdz saglābāt produkta sākotnējo konsistenci un krāsu. Tie neļauj produktam, kas samaisīts no vairākām sastāvdaļām, noslāņoties. Pie šīs grupas pieder arī E322 jeb lecitīni. Ar skaitli E400 sākas arī daži saldinātāji, kā E 420 jeb sorbīts un E 421 jeb mannīts, kurus pievieno konditorejas izstrādājumiem bez cukura, kas lielākoties domāti diabēta slimniekiem. 

E 500 emulgatori, ir dažādi biezinātāji un želejvielas. Tās ļauj saglabāt produkta struktūru un sajaukt divas dažādas vielas, kas normālā gadījumā nejauktos (piemēram, eļļa un ūdens). Te sastopamas vairākas dabiskas vielas, kā pektīns (iegūts no ogām un augļiem ) un agars, ko iegūst no jūras aļģēm.

E600 ir garšas pastuprinātāji. Tie palīdz padarīt izteiksmīgāku produkta dabisko smaržu vai garšu.

Ja vēlies uzzināt sīkāk par kādu no E vielām, informāciju var atrast mājaslapā www.evielas.lv. Atliek vien sameklēt tevi interesējošo vielu. Un atceries, ka jo dabiskāks produkts, jo labāk. Bet, ja jāizvēlas no tā, kas pieejams, lūkojies, lai ķīmisku piedevu būtu pēc iespējas mazāk. Diemžēl, dažādu E vielu pievienošanas vēsture nav tik gara, lai būtu smalki izpētīts, kā tās ietekmē mūsu veselību ilgtermiņā.

Saistītie raksti

Nav komentāru

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.