CELULĪTS – kas tas ir un kādēļ tas rodas?

Pludmales sezonas tuvošanos mūs ik gadu gaidām gan ar lielu nepacietību, gan arī ar bažām par mūsu gatavību tai. Celulīts daudzām no mums ir nīstākais ienaidnieks, kas īpaši aktuāls kļūst tieši pirms siltā laika un trūcīgāko apģērba gabalu sezonas iestāšanās. Ar šo rakstu espati.lv uzsāk rakstu sēriju par celulītu un tā apkarošanu. Šoreiz uzzini visu par to, kas tad celulīts īsti ir, kas to izraisa un kā noteikt kādā stadijā tas ir pārņēmis tavu ķermeni!

Kas ir celulīts?

Raugoties no medicīnas viedokļa, celulīta formulējums varētu būt šāds – celulīts ir lokalizēta lipodistrofija (nepareizas formas taukaudi), kas koncentrējas vienā vai vairākos noteiktos ķermeņa rajonos.

Celulīta skartās zonas mūsu ķermenī parasti ir tieši tās zonas, kurās ir palēnināta limfas attece un vielmaiņa, līdz ar to organismam rodas grūtības sašķelt tauku šūnas. Pētījumi rāda, ka celulīts veidojas no divām lietām – tauku šūnām un starpšūnu telpā uzkrātās masas, kas veidojusies no taukiem, ūdens un toksīniem, kurus organismam nav izdevies izvadīt. Parasti celulīts mīl iekarot gurnu, vēdera un augšstilbu rajonu, tas ir tādēļ, ka šajos mūsu ķermeņa rajonos ir irdenāki zemādas audi, kas dod lielisku iespēju celulītam tur uzkrāties.

Izrādās, ka arī pašu celulītu var iedalīt divos paveidos – cietais un mīkstais celulīts. Cietais celulīts ir biezi taukaudi, kas pieķeras muskuļiem. Šāda veida celulīts mēdz būt sāpīgs, jo tā apakšējie slāņi spiež uz nervu galiem. No šā paveida celulīta atbrīvoties ir ļoti grūti, jo parasti tas tik ciets kļūst jau pēdējās stadijās. Šādos gadījumos noteikti nepieciešams konsultēties ar ārstu un sekot tā norādījumiem.

Savukārt mīkstais celulīts ir strukturāli pretējs cietajam celulītam. Tas nav blīvs un koncentrāts, bet gan izpleties palielos laukumos, ir tāds kā ļengans. Mīkstais celulīts ir viegli pamanāms. Tas bieži vērojams tām sievietēm, kas reiz aktīvi nodarbojušās ar sportu, bet nu kādu iemeslu dēļ pilnībā pārstājušas to darīt.

Kas ietekmē celulīta rašanos?
Cēloņi, kā ietekmē var veidoties celulīts ir visai dažādi, tādēļ tavs uzdevums ir identificēt tos, kas varētu būt vainojami tavā gadījumā. Populārākie celulīta rašanās cēloņi ir šādi – nepareizs, jeb nesabalansēts uzturs – ja agrāk negatīvais uzsvars tika likts, galvenokārt, uz balto miltu, cukura un piena izstrādājumiem, kas provocējot celulītu, tad tagad jaunākie pētījumi īpaši iesaka uzmanīties uzturā lietojot gaļu, kas varētu būt gatavota no ātri audzētiem un ar hormoniem barotiem mājlopiem.   

Otrais no populārākajiem celulīta veidošanās cēloņiem ir mazkustīgs, jeb sēdošs dzīvesveids. Jā mūsdienās kļūst arvien grūtāk no tā izvairīties, taču darbā nosēdētās stundas, kas burtiski palēnina un pat bloķē limfas apmaiņu, noteikti ir jākompensē ar fiziskām aktivitātēm, citādi ar celulītu cīnīties būs pagrūti.

Trešais iemesls – straujas svara svārstības – gan pieņemšanās svarā, piemēram, grūtniecības dēļ, gan arī strauja svara zaudēšana, kas nereti nenāk komplektā ar celulīta zaudēšanu, bet gan gluži otrādi. Svars ir jāzaudē pakāpeniski un uz neatgriešanos.

Ceturtais iemesls – hormonālās izmaiņas organismā. Arī šis iemesls mūsdienās kļūst arvien aktuālāks. Tas, protams, saistīts, galvenokārt, ar hormonālās kontracepcijas popularitāti un iedarbību uz organismu. Pētnieki pierādījuši, ka nereti tiek novērots, ka hormonu lietošana var apgrūtināt un aizkavēt šķidruma izvadīšanu no organisma, kas savukārt ir lieliska augsne celulītam.

Piektais iemesls – nepietiekama šķidruma lietošana. Te svarīgi atcerēties, ka ūdens lietošana darbina nieres, kas savukārt atbildīgas par toksīnu izvadīšanu no organisma. Ieteicams ik pa 20 minūtēm iedzert pāris malkus tīra ūdens. Bez šiem populārākajiem uzskaitītajiem celulīta rašanās iemesliem ir arī citi, piemēram, pārlieku apspēlēta un cieša apģērba valkāšana, aizraušanās ar alkoholu un cigaretēm, dažādu medikamentu lietošana, kā arī atsevišķos gadījumos iedzimtība.

Un visbeidzot – ļoti liela nozīme celulīta attīstībā ir arī stresam. Tas ietekmē visu mūsu organismu kopumā un, protams, arī celulītu. Stress var būt vainojams gan tajā, ka celulīts rodas (piemēram, stresa ietekmē var mainīties ēšanas paradumi), gan arī tajā, ka esošais celulīts saasinās.

Celulīts un tā stadijas
Pirmais un ļoti svarīgais solis, pirms uzsūc cīņu ar savu celulītu, ir noteikt tā stadiju. Izprotot to, kādā stadijā ir tavs celulīts, tu spēsi precīzāk piemērot nepieciešamās metodes, lai pēc iespējas veiksmīgāk to apkarotu. Noteikt, kādā stadijā ir tavs celulīts, vari divos veidos. Pirmais – dari to pati, vai otrais – uzticies speciālistam! Protams, ja izvēlies otro variantu un dodies diagnosticēt savu celulītu pie speciālista, tad rezultāts būs precīzāks. Taču arī mājas apstākļos vari saprast cik nopietna ir tava problēma.

Pirmā stadija. Šajā stadijā celulīts ir gandrīz nemanāms, kad stīvi kājās. To var manīt vienīgi spilgtam apgaismojumam krītot no augšas, vai arī saspiežot ādu pirkstos. Uzsākot cīņu ar celulītu šajā stadijā, rezultāti būs vislabākie, jo šāds celulīts vēl ir tā sakot jauns. Cīņai noderēs visas tās procedūras, kuras attīra ādas virskārtu, uzlabo limfas darbību, izvada toksīnus no tava organisma un uzlabo ādas elastību. Sīkāk par šīm procedūrām uzzināsi nākamreiz!

Otrā stadija. Celulīts ir manāms arī tad, kad tu vienkārši stīvi. Spilgtā apgaismojumā, piemēram, saules gaismā, tas ir diezgan acīs krītošs. Saspiežot ādu ar pirkstiem, veidojas jau izteiksmīgāka apelsīna miziņa. Taču arī šajā stadijā galvenais ir uzlabot asinsriti un limfas atteci, kā arī uzlabot vielmaiņu kopumā.

Trešā stadija. Šī ir stadija, kurā āda jau kļuvusi diezgan grumbuļaina un tajā ir traucēta asinsrite. Nepieciešams uzlabot vielmaiņu un pārskatīt savus ikdienas paradumus. Nepieciešamas limfu stimulējošas, toksīnus izvadošas un saistaudus stiprinošas procedūras.

Ceturtā stadija. Kritiskā celulīta stadija, kas parasti prasa speciālistu palīdzību. Šajā stadijā celulīts ir īpaši izteikts, problēmzonās ir novārdzināta asinsrite. Āda ir vēsa un var būt arī sāpoša, jo taukaudu sabiezējumi jau kļuvuši tik lieli, ka sāk nospiest nervu galus. Ieteicams vērsties pie ārsta un noskaidrot vispārējo veselības stāvokli un tikai tad uzsākt celulīta apkarošanas programmu.

Iepazīsti ienaidnieku!
Lai pēc iespējas sekmīgāk cīnītos ar ienaidnieku, ir ieteicams to iepazīt! Un tieši tas pats attiecas uz celulītu. Kad būsi sapratusi iemeslus, kādēļ tas ir iemājojis arī tavā ķermenī un noskaidrojusi, kādā stadijā tas ir izpleties, vari uzsākt sekmīgu cīņu ar šo nevēlamo viesi! Un vienmēr atceries – ar celulītu ir jācīnās un nav svarīgi kādā stadijā tas ir. Kādēļ? Iemeslu tam ir daudz, bet trīs pamatotākie ir šādi – āda bez celulīta ir skaista un tāda tā tikai vairo tavu pašapziņu. Otrais iemesls – jo mazāks celulīts, jo veselāks organisms kopumā, jo celulīts iet roku rokā ar vielmaiņas problēmām, toksīnu uzkrāšanos, limfas atteces bremzēšanos utt. Un visbeidzot – ar celulītu ir vērts cīnīties, jo to var pamatīgi sapurināt un pat aizbiedēt pavisam. No tevis tas prasa trīs lietas – apņēmību, mērķtiecību un pacietību. Par populārākajām metodēm, kā cīnīties ar celulītu, lasi nākamajā nedēļā tepat – espati.lv!

11 komentāri
  1. No cik gadiem sāk veidoties celulīts? vai tas ir individuāli un var būt jau pat padsmitnieces gados?

  2. Diemžēl celulīts mūsdienās veidojas jau padsmitniecēm… Tas ir arvien mākslīgākā uztura un mazkustīgākā dzīvesveida nopelns.

  3. Man liekas, celulits bijis vienmer, tikai sobrid, meitenes un damas staiga isos svarkos un peldkostimi vairak nav neka ir, tamdel ari si lieta ir daudzkart redzamaka un tamdel ari aktualaka!

  4. Nezinu, kā lai piespiež sevi katru mīļu dienu masēties un smērēties, vienkārši nav spēka!

  5. es cenšos ēst veselīgi, sportot, uztvert dzīvi pozitīvi, bet mans celulīts kāds ir tāds ir! neatkāpjas ne par ko !

  6. medus masāžu mēģināji? saka, palīdzot. pati nesen sāku. reizēm liekas, ka paliek labāk. bet tāpat kā Violetai trūkst pacietības

  7. masāža kā tāda ( un patiesībā jebkāda) noteikti palīdz! galvenais ir regularitāte, citādi nekādu rezultātu nebūs! tas prasa laiku un apņēmību, taču no pieredzes saku – palīdz! un nevajag aizmirst arī par to, ka tad kad rezultāti sasniegti, nedrīkst atslābt, citādi viss buus atpakaļ!

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.