Brīnišķīgā ūdens pasaule

Cik ļoti man patīk peldēt tagad, pieaugušā vecumā, tik pretēji – man nepatika ūdens bērnībā. Apmācība baseinā, kur treneris dzenājās pakaļ ar garu koku un atbīdīja nost no baseina malas, vēl tagad rada šausmu sajūtu. Tādēļ galvenais, ko iesaka speciālisti, ja esi nolēmusi iepazīstināt savu mazuli ar ūdens procedūrām, nedari neko pret bērna gribu, nelauz viņa drošības sajūtu, citādi viņā uz ilgu laiku iemājos bailes no ūdens.

Psihologi izpētījuši, ka daži bērni attiecībā uz ūdeni jūt tādas pašas instinktīvas bailes un nedrošību kā tikko piedzimuši zīdaiņi, kuri no nelielas, pārzināmas ūdens pasaules nokļūst milzīgā tukšumā, nekurienē. Zīdaiņi šīs bailes un šoku pamazām pārvar. Līdzīgi ar ūdeni var sadraudzēties arī mazulis, kurš sākotnēji no tā bīstas.

Bērnu var sākt radināt pie peldēm jau 2-3 nedēļu vecumā, jo vēl nupat viņš dzīvojis augļūdenī mammas vēderā un ar ūdeni vēl ir uz tu. Zīdainīši parasti labi apgūst niršanu un peldētprasmi, tomēr tas nenozīmē, ka uz baseinu pirmoreiz nav vērts iet, piemēram, ar viengadnieku. Lai arī speciālisti norāda, ka bez profesionāla trenera palīdzības bērnu līdz četru sešu gadu vecumam nevar iemācīt pareizi peldēt, iespējams, to nemaz nevajag izvirzīt par mērķi. Galvenais, lai mazulis pie ūdens pierod un jūtas tajā komfortabli.

Ja tev patīk, patiks arī bērnam
ņemot vērā, ka bērns labi uztver mammas un tīta noskaņojumu, ir svarīgi, kāda ir vecāku pašu attieksme pret peldēšanu. Māmiņai, kura grūtniecības laikā gājusi uz ūdens aerobiku un arī pirms un pēc grūtniecības ar prieku peldējusi, būs vienkāršāk motivēt un ieinteresēt savu mazuli nodarbībām baseinā. Tikai nepiemirsti, ka baseinā diez vai pati tiksi pie peldēšanas. Baseina nodarbības divatā ir nevis iespēja jums abiem papeldēt, bet gan darboties un ierosināt savu mazuli. Neaizmirsti, ka, iespējams, būs jāapbruņojas ar pacietību un sirsnīgu uzslavu krējumu par katru mazuļa uzdrošināšanos un sasniegumu.

Pirmie solīši baseinā
Pirmajā reizē ņem bērnu uz rokām un pamazām iepazīstini viņu ar ūdeni. Labi, ja baseinā ir vieta, kur mazulis var nostāties uz kājām, arī tas veicinās drošības sajūtu. Iespējams, pati esi pamanījusi, ka bērni ir sajūsmā par rotaļām ar ūdeni – izstaigāt visas peļķes, liet un pārliet ūdeni no viena trauka otrā, vērot, kā ūdens tek no krāna. Izmanto rotaļu elementus arī baseinā. Arī pa tā virsmu var plakšķināt ar roku, šļakstīties un peldināt rotaļlietas.

Kad mazulis aprod ar ūdeni, turot zem krūtīm un vēdera daļas, lēnām paslidini viņu pa ūdens virsmu, lai viņā rodas sajūta, ka ūdens dod arī kustības iespēju. Ja mazulis ūdenī jūtas apmierināts, vari satvert abas viņa rokas un šādi paslidināt viņu pa baseinu. Daži bērni jūtas ūdenī tik droši, ka pieļauj, ka vienīgais atbalsta punkts, kur mamma viņu pieturās, būs plauksta zem zoda.

Sākam peldēt
Lai mācītu mazulim, ka ūdenī jākustina kājas un rokas, tev lieti noderēs piepūšamās aproces vai peldriņķis. Kad palīgrīks uzvilkts, tik un tā pieturi mazuli un nodrošini viņam sajūtu, ka sargā un uzmani visu notiekošo. Lai bērns pakāpeniski izbauda, ka aproces vai riņķis viņu tur virs ūdens un ka tava pieturēšana patiesībā vairs nav nepieciešama.

Runājot ar mazuli un stāstot, ko darīsi, saņem viņa pēdiņas vai plaukstiņas savās plaukstās un imitē peldēšanas kustību. Lai bērnam būtu interesantāk un viņš novērtētu kustēšanās nozīmi ūdenī, izmanto mantiņas. Netālu no mazuļa iemet kādu košu, viņu interesējošu mantu vai bumbu un aicini bērnu peldēt pēc tās. Bieži atgādini, ka jākustina kājiņas un rociņas, lai tiktu uz priekšu. Š? ir aizraujoša rotaļa un to var paildzināt, nomainot vienu mantiņu pret citu un pagarinot atstatumu starp bērnu un rotaļlietu.

Ir treneri, kuri uzskata, ka aproces un peldriņķi rada bērnam nepareizu ūdens izjūtu un kustības, tādēļ tad, kad mazulis uz ūdens jūtas pietiekami droši un patstāvīgi, vērts izmantot peldvesti.

[BANNER]

Zemūdens burbuļpūšana
Paralēli rotaļām, kas veicina kustības ūdenī, māci savam bērnam arī aizturēt elpu zem ūdens. Tas ir svarīgi ne tikai, lai mazulis no ūdens nebītos, bet arī, lai viņam veidotos reflekss, peldot turēt muti ciet un ūdeni neieelpot, lai nemitīgi neaizrītos. Speciālisti norāda, ka tikai bērns, kurš nebīstas gremdēt galvu ūdenī, peldot pareizi tur galvu un nesasprindzina kakla muskulatūru.

Iegremdē savu seju ūdenī un pūt ārā gaisu, kas pārvēršas burbuļos. Kad esi to vairākkārt nodemonstrējusi bērnam un abi esat izsmējušies par to, cik lielus burbuļus izdodas izpūst, aicini arī mazuli pūst zemūdens burbuļus.

Ja mazulis ir drosmīgs un zinātkārs un baseinā jūtas drošs, vari viņu apsēdināt uz baseina malas, stāstot, ka viņš varēs ielēkt ūdenī un uzrīkot lielas šļakatas. Ja mazulis bīstas un attālums no baseina malas līdz ūdenim viņam šķiet liels, nepierunā un neturpini šo vingrinājumu. Toties, ja bērnam azartiski mirdz acis, saņem viņa rokas savējās, skaļi skaiti līdz pieci, saki hop! un ar uzrāvienu ieplunkšķini mazuli ūdenī. Šis vingrinājums, pirmkārt, māca aizturēt elpu, kad bērns uz mirkli nokļūst zem ūdens, otrkārt, vairo sapratni par ūdens īpašībām. Dažus mazuļus iedrošina izmēģināt lēkšanu ūdenī, ja līdzās ir kāda cita mamma ar bērnu, kurš labprāt lec no baseina malas ūdenī.

Brilles un pleznas – ko tās dod?
Dažk?rt bērniem, apgūstot peldēšanas iespējas, lieti noder daž?di papildrīki, piemēram, brilles un pleznas. Ar brillēm var iedrošināt baseina gaitām bērnu, kuram izteikti nepatīk, ja ūdens iekļūst acīs. Turklāt iespēja redzēt to, kas notiek zem ūdens, bērnam var izrādīties motivējoša. Savukārt pleznas labi noder, lai radītu pareizu izpratni, kā kustināt kājas zem ūdens un to, ka kāju kustības nodrošina pārvietošanos. Turklāt, ja kājās ir pleznas, mazulis tās kustinās pareizi, nevis centīsies atdarināt velosipēda pedāļu mīšanu, kad mudināsi viņu peldēt.

ārā no ūdens
Lai cik ļoti bērns aizrāvies ar rotaļām un nodarbībām baseinā, uzmani, lai mazulim nekļūst auksti. Turklāt vēro viņu, nevis paļaujies uz pašas sajūtu vai pulksteņa laiku. Neslikti, ja pēc baseina abi varat pasildīties pirtī. Ja ne – rūpīgi norīvē bērnu ar dvieli un ejiet uz dušu sildīties.

ņemot vērā, ka pēc baseina uzreiz nevar doties ārā, pat ja mati izž?v?ti, vērts paņemt līdzi kaut ko uzkožamu. Bērni nereti pēc peldēšanās jūtas saguruši, jo asinīs strauji pazeminās glikozes līmenis. ābols, banāns, maizīte un silta tēja uzlabos gan omu, gan palīdzēs aizpildīt laiku līdz ārā iešanas brīdim.

Lai tas kļūst par jūsu rituālu!
Speciālisti norāda, ka nodarbības baseinā stiprina bērna veselības stāvokli un veicina pareizu attīstību, labvēlīgi ietekmē asinsrites sistēmu un elpošanu. Peldot veidojas laba stāja. Aktīvas nodarbības ūdenī stiprina kaulus un nervu sistēmu un novērš plakanās pēdas attīstības iespēju, uzlabo miegu, apetīti un padara mazo cilvēku izturīgāku. Peldēšanas pozitīvos ieguvumus var turpināt plaši uzskaitīt, bet bez tiem – iešana divatā uz baseinu ir ļoti jauks un personisks rituāls, kas rada prieku par kopā pavadītu laiku ar mazuli.

Saistītie raksti

1 komentārs
  1. Mans 6gadnieks tapa ielikts baseina no 3 gadu vecuma, jo atrak nenema, tagad nirst un izpilda visadus trikus labak par mani.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.