Bērns GRIB labi mācīties – kā viņam PALĪDZĒT?

Klāt skolas laiks. Dažiem bērniem skolas gaitu atsākšana saistās ar prieku, kamēr citiem mācības šķiet līdzīgas zobu sāpēm. Negatīvajā bērnu attieksmē pret mācībām parasti ir vainojams motivācijas trūkums. Kā problēmu risināt – par to šoreiz!

VAI TIEŠĀM SLINKUMS?
Mācīties nevēlēšanās cēlonis, vecākuprāt, bieži vien ir pavisam vienkāršs – slinkums. Tomēr psihologi norāda, ka parasti šis slinkums nav saistīts ar slinkumu kā rakstura iezīmi. Slinkumu skolēniem visbiežāk rada motivācijas trūkums. Bērni nesaprot, kur skolā mācītais varētu noderēt reālajā dzīvē. Bieži vien slinkumu rada arī nepatīkamas emocijas, ko var raisīt, piemēram, nesaskaņas ar klasesbiedriem vai sliktas attiecības ar skolotājiem. Nevēlēšanos mācīties var radīt arī kāda konkrēta priekšmeta nesaprašana. Bieži vien skolotāju vai klases nievājošās attieksmes dēļ bērniem rodas bailes uzdot nesaprastos jautājumus, kā rezultātā viņi izvēlas vieglāko ceļu – nemācīties.
 
RUNĀ AR BĒRNU!
Jebkuru iepriekšminēto motivācijas problēmu risinājumam ir kopīgs pamats – komunikācija. Regulāri apjautājies, kā bērnam skolā klājas. Ļauj, lai viņš stāsta pat šķietami nenozīmīgus sadzīves sīkumus. Tev tas palīdzēs labāk izprast bērna problēmas, bet bērnam – justies saprastam un novērtētam.
 
POZITĪVA ATTIEKSME VISĀ
Stingrībai bērnu audzināšanā ir jābūt, taču to nedrīkst jaukt ar nosodījumu un pārspīlētu kontrolēšanu. Veiksmīgas bērna motivēšanas pamatā ir pozitīva attieksme. Ar strostēšanu un sodiem tu izdarīsi emocionālu spiedienu, kas motivācijas trūkumu tikai palielinās. Tādēļ, ja jūti, ka mācības sāk sagādāt grūtības, piedāvā privātskolotāju palīdzību, nevis draudi ar sodiem par sliktajām sekmēm. Ja bērnam izdodas panākt kaut nelielus uzlabojumus mācībās, uzslavē viņu par to – katra mazākā uzslava ir nozīmīga, jo tā palīdz saprast, ka viņa panākumi ir kādam svarīgi.
 
MĀCĪBU APSTĀKĻI
Svarīgs apstāklis, kas mudina bērnu mācīties, ir patīkami mācīšanās apstākļi. Mājās obligāti jābūt piemērotam rakstāmgaldam. To jānovieto pēc iespējas klusākā mājokļa daļā, kur bērns varētu netraucēti mācīties. Seko līdzi, lai tavai atvasei netrūktu nekā, kas nepieciešams mācību procesam. Jaunāko klašu skolēniem kā labs motivators var darboties arī skaisti skolas piederumi, piemēram, krāsainas pildspalvas vai penālis ar iemīļotajiem multeņu varoņiem.  
 
„JA TU, TAD ES” NOTEIKUMS
Bērnu motivēt vari arī, solot labumus par kārtīgi paveiktu darbu. Tam nebūt nav jābūt kaut kam lielam un dārgam. Vari, piemēram, piedāvāt, ka tad, ja viņš kārtīgi izpildīs visus uzdotos mājas darbus, brīvdienās izcepsi viņa iemīļotos cepumus vai ļausi palikt pie draugiem ilgāk nekā parasti. Tomēr ielāgo – ja bērns apzinīgi paveic solīto, tas pats jādara arī tev! Šoreiz nederēs atrunas, ka solītie cepumi tomēr izpaliks plānu maiņas dēļ – bērniem ir jāmāca solījumus turēt ar savu pozitīvo piemēru.
 
RADI AIZRAUTĪBU!
Patiesībā, gandrīz visi bērni ir labi motivēti. Diemžēl motivācija darbojas uz lietām, kas viņus interesē.

Bērniem jau skolas laikā ir jāsaprot, ka viņi mācās savas nākotnes labad. Māci apzināties, ka skolā apgūtās zināšanas vēlāk palīdzēs piepildīt savu sapni, piemēram, kļūt par zinātnieku, aktieri vai prezidentu.

Lai padarītu mācību procesu aizraujošāku, bērniem jāmāk skolā gūtās zināšanas sasaistīt ar reālo dzīvi, ko vari palīdzēt izdarīt, piemēram, atrodot konkrētā priekšmetā izglītojošas aplikācijas vai datorspēles, veikalā lūdzot bērna palīdzību izrēķināt pirkuma summu un tamlīdzīgi.

 

Saistītie raksti

Nav komentāru

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.