Ātrās uzkodas – kā savienot gardo ar veselīgo?

Vai tiešām visas ātrās uzkodas ir neveselīgas – šoreiz espati.lv vēlas palūkoties uz šo tēmu no cita skatu punkta. Ja tomēr šī tipa ēdiens tev iet pie sirds, kā lai savieno gardo ar veselīgo? Lasi tālāk un uzzini!
 
Steidzīgs dienas ritms un ne tikai
Kura no mums gan nezina, ko nozīmē pārāk daudz darbu, un pārāk maz laika, lai tos visus apdarītu. Bieži vien straujais darba dienas ritms noved pie situācijām, kad laiku nākas ekonomēt jeb tā sakot nogriezt no tiem brīžiem, kurus varam veltīt pašas sev, piemēram, no pusdienu pauzes. Taču organisms prasa savu un ēst mums tik un tā gribās, kas arī noved pie situācijām, kad roka stiepjas pēc kārtējās sviestmaizes, vai citas ātrās uzkodas.
Protams, ir arī tādas situācijas, kad ne jau laika trūkums ir vainīgs pie ātro uzkodu izvēles, mēs izvēlamies šāda tipa ēdienu, jo mums tas vienkārši garšo! Un ātrās uzkodas jau nav tikai burgeri – teju katrā sevi cienošā citu tautu virtuves restorānā (un arī mūsu pašu latviešu ēdienu restorānos) ēdienkartē iekļautas ne mazums ātro uzkodu – eļļā fritēti gaļas ēdieni, ēdieni ar bagātīgu majonēzes un citām piedevām utt. Un, ja jau reiz esam atnākuši uz restorānu, tad taču gribas sevi palutināt!
Dažādi veiktie pētījumi un aptaujas liecina par to, ka lielākajā vairumā gadījumu cilvēki nemaz nezina, kuri ēdieni tad tieši ierindojami ātro uzkodu sarakstā, jo sabiedrībā valda pieņēmums, ka ātrās uzkodas ir hamburgeri, hotdogi un eļļā cepti kartupeļi. Līdz ar to, restorānos pētot ēdienkarti, mēs nereti izvēlamies ēdienu, kuru pēc tā uzturvērtības var pielīdzināt visiem tiem ēdieniem, kurus var iegādāties ātro uzkodu ēstuvēs. Taču situācijai ir arī sava otrā puse – ne visas ātrās uzkodas ir absolūti nevērtīgas, ja tu izvēlies tās, ievērojot dažus, pavisam vienkāršus, principus. Un šoreiz espati.lv tev piedāvā ceļvedi, ar kura palīdzību orientēties ātro uzkodu pasaulē!
 
Klasiskās ātrās uzkodas
Burgeri. Tie, protams, ir vieni no senākajiem un klasiskākajiem ātro uzkodu veidiem, kas pēc savas būtības nebūtu nekas neveselīgs, jo klasiskās sastāvdaļas ir maize, gaļa, salātu lapas un dārzeņi, taču mūsdienu ātro uzkodu ēstuvēs šo it kā tik nevainīgo sastāvu papildina trekni sieri, bekons, majonēze un dažādas citas treknas mērces, kas tad arī ir vainojamas pie nepatikas, ko pret šo ēdienu pauž veselīga dzīvesveida piekritēji. Ja arī tev šad un tad tomēr patīk sevi pamielot ar burgeriem, tad ieteicams izvēlēties veģitāros vai tā saucamos vienkāršos burgerus, kas nav papildināti ar ekstra sieru, bekonu un citiem trekniem labumiem!

Frī kartupeļi
. Nākamā ātro uzkodu klasika. Taču arī šeit ļaunums slēpjas nevis pašos kartupeļos, bet gan tiem pievienotajā sāls daudzumā un nereti nekvalitatīvajā eļļā, kurā tie cepti. Ja frī kartupeļi iet pie sirds, tad izvēlies tādus, kas ir pēc iespējas biezāki, jo tajos eļļa nebūs tik ļoti sasūkusies. Laba izvēle būs, piemēram, eļļā ceptie kartupeļi ar visu miziņu.

Hotdog maizītes
. Arī šī ātrā uzkoda pati par sevi nemaz nav tik kaitīga. Uztura speciālistu acīs neveselīgu to padara bagātīgās treknās piedevas, piemēram, majonēze. Protams, arī baltmaizi lielos daudzumos ēst nav ieteicams, taču pa retam nobaudot to hotdoga sastāvā, nekādu ļaunumu sev nenodarīsi. Ja arī tev šad un tad tīk nobaudīt maizīti ar karsto cīsiņu vidū, tad izvēlies atvērtā tipa hotdog maizītes, kuras pēc saviem ieskatiem lūdz papildināt ar tādām piedevām kā dārzeņu salāti, sinepes, sīpoli u.c.

Pica
. Nu kurš gan var pretoties šai ātrajai uzkodai, kas pilnīgi noteikti ir viena no populārākajām pasaulē? Taču tā ir arī viena no ar taukiem bagātākajām ātrajām uzkodām. Viena 35 centimetru diametrā lieluma pica var saturēt līdz pat 95 gramiem tauku! Neskatoties uz šiem skaitļiem, pica cilvēkiem ir garšojusi vienmēr. Uztura speciālisti gan apgalvo, ka arī šo ātro uzkodu našķi nav obligāti sev jāliedz, vien baudot to, jāievēro daži ieteikumi, kas būs draudzīgi tev, tavai veselībai un arī figūrai. Pirmais ieteikums – pasūti tikai vienu gabalu vai paša mazākā izmēra picu, jo šis ēdiens ir ļoti sātīgs un ar minimālo daudzumu pilnīgi pietiks, lai apmierinātu savu kāri un apetīti. Otrais ieteikums – izvēlies picu ar pēc iespējas veselīgākām piedevām, piemēram, tādu, kuru klāj daudz dārzeņu un vistas gaļa, šķiņķis, vai jūras veltes, nevis desa un peperoni. Starp citu, būtiski ir pievērst uzmanību siera daudzumam uz picas, jo tieši siers satur visvairāk tauku. Tādēļ labākā izvēlē būs pica ar gaļu un dārzeņiem, kas satur nedaudz siera, nevis, piemēram, picu, kas pārklāta ar vairāku veidu sieriem.

Sviestmaizes.
Tās tad nu ir ātrās uzkodas numur viens visā pasaulē! Taču patiesībā sviestmaize ir visai labs enerģijas uzņemšanas veids ikdienas darbu steigā, ja tu ievēro dažus vienkāršus nosacījumus – izvēlies graudaugu vai rupja maluma miltu maizi, nevis baltmaizi, pildi to ar liesu pildījumu – vistas, tītara vai liesu liellopa gaļu, papildini to ar dārzeņiem un, ja kārojas, piemēram, ar jogurta mērci. Lūk – tu esi ieguvusi labu uzkodu, kas nebūt nav kaitīga tev un tavai veselībai!

Saistītie raksti
Ātrās uzkodas dažādu tautu virtuvēs

Saistītie raksti

6 komentāri
  1. Ar pārlieku daudzumu vistas gaļas nevajag aizrauties. Tajā ir daudz holesterīna, kas nav nemaz tik veselīgi.

  2. ar tām vistas gaļām vispār interesanti – it kā jā ļoti diētiska un ieteicama, beta tajā pašā laikā – ja vista barota ar hormoniem un piepumpēta pāris mēnešu laikā? tā kā nevar zināt, ko šķīvī liekam.

  3. Nu ja sākam “piesieties” hormoniem gaļā, tad vispār vairs nav vērts dzīvot, jo arī gaiss ir netīrs un var pārdozēt radioktīvā starojuma dienas normu staigājot pa Vecrīgas bruģakmeni, jā dzīve ir viena kaitīga padarīšana…

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.