8 VIEGLI veidi, kā uzņemt MAZĀK kaloriju ikdienā

Šoreiz esam apkopojuši dažādas, zinātnisko pētījumu rezultātos gūtās atziņas, kas palīdz saprast, kā vienkārši un efektīvi var samazināt ikdienā uzņemto kaloriju patēriņu. Netipiski veidi, kurus vērts izmēģināt dzīvē!

NESKATIES UZ MAZTAUKU PRODUKTIEM. Daudzos zinātniskajos pētījumos gan ASV, gan Eiropā ir pierādīts, ka cilvēks apēd līdz pat 50% vairāk konkrēta produkta, ja uz tā etiķetes ir tādi apzīmējumi, kā maztauku, diētisks, mazkaloriju u.tml. Tas, protams, saistīts ar mūsu psihi – izlasot uzrakstu uz etiķetes, automātiski pieņemam, ka šo produktu varam patērēt teju vai neierobežotā daudzumā. Taču fakts, ka šādi produkti bieži vien satur daudz cukura, saldinātāju, konservantu un citu vielu, kas tikai veicina svara pieaugumu, attiecīgi paliek nepamanīts un ignorēts.

UZKOD BANĀNU VAI ĀBOLU. Nē, ne jau tādēļ, ka ābols un banāns ir veselīgi (lai gan, protams, tā ir). Šoreiz – par šo augļu smaržu! Zinātnieki no Čikāgas ir pētījuši dažādu ēdienu smaržas, jo tieši smarža ir tā, kas liek mums ēst vairāk vai mazāk konkrēto produktu. Ir tādi ēdieni, kā, piemēram, grilēta gaļa, kura smarža mums liek vēlēties ēst vēl un vēl, jo to jūtot, jau siekalas sariešas mutē. Taču ir arī tādi produkti, kuru smarža veicina sāta sajūtu. Un tādi ir āboli un banāni – to smarža liek mums ātrāk sajust sātu un sajūtu, ka ēst vairs negribas. Tādēļ – ir vērts izvēlēties tieši šos augļus uzkodās!

RĪTA VINGROJUMI. Sievietes, kas savas fiziskās aktivitātes ieplāno tieši dienas pirmajā pusē, jūtas mazāk izsalkušas, kā tās, kas vingro tieši vakarā. Zinātnieki ir arī pierādījuši, ka fiziskās aktivitātes no rīta liek cilvēkam būt fiziski aktīvākam visu dienu, kā arī vielmaiņai strādāt aktīvi visas dienas garumā. Turklāt – arī apetīte normalizējas. Savukārt, ja fiziskās aktivitātes tiek ieplānotas vakarā, tad bieži vien, pēc tām pārrodoties mājās, var nākties sastapties ar milzu apetīti. Turklāt, nereti tam klāt pievienojas sajūta, ka esi pelnījusi pat papildus porciju, jo labi pastrādāji treniņā.

VAIRĀK PROTEĪNU. Uztura speciālisti apgalvo, ka proteīniem bagāts ēdiens ir ļoti būtisks, ja vēlamies samazināt savu svaru. Zinātniskie pētījumi rāda, ka olbaltumvielas organisms sagremo ilgāk, kā ogļhidrātus un taukus. Cipari rāda – cilvēka vielmaiņa, sagremojot olbaltumvielas, var paātrināties pat par 20%! Turklāt, tieši olbaltumvielas rada daudz izteiktāku sāta sajūtu, kas saglabājas ilgāk, kā tā, kas gūta no ogļhidrātiem. Tie ir gana labi argumenti, lai ieviestu savā ikdienas ēdienkartē proteīniem bagātākus produktus – piemēram, Grieķu jogurtu, lasi, vistas fileju, liesu liellopa gaļu u.c.

PLŪMJU NOSLĒPUMS. Nevienam nav noslēpums, ka šķiedrvielas palīdz kontrolēt apetīti, radīt ilgstošāku sāta sajūtu. Taču Liverpūles Universitātes pētnieki ir izpētījuši, ka ļoti vērtīgas šajā ziņā ir tieši žāvētas plūmes. Viņu pētījumu rezultāti rāda – katru dienu iekļaujot savā ēdienkartē sauju žāvētu plūmju, pētījuma dalībnieki 12 nedēļu laikā zaudēja ap 1,9kg no sākotnējā svara un 2cm no vidukļa apkārtmēra. Žāvētas plūmes satur vērtīgas šķiedrvielas, kas ļauj labāk kontrolēt apetīti – to lietošana ikdienā palīdz samazināt kopējo uzņemto kaloriju daudzumu! Turklāt plūmes ir ļoti universāls produkts – to var izmantot gan brokastīs pie mušļa vai kokteiļos, gan pusdienās salātos vai vakariņās kopā ar gaļu.

GARDAS UZKODAS PĒCPUSDIENĀ, NEVIS NO RĪTA. ASV diētas ārstu asociācija nākusi klajā ar pētījumu, ka uzkodas, kas ieturētas starp pusdienām un vakariņām, ļauj nepārēsties vakariņās. Tas ir pretēji daudzu tievētāju uzskatam, ka našķēties var tikai no rīta. Viņu ieteiktā formula – brokastis, pusdienas, uzkoda un vakariņas. Tādējādi ļaujot vakariņām būt tiešām vieglām, jo lielākā apetīte jau ir remdēta.

ROKA, AR KURU ĒD. Ja esi labroce, izmēģini ēst ar kreiso roku. Jā – tieši tik vienkārši! Kalifornijas Universitātes pētnieki nākuši klajā ar pētījumu, ka šādā veidā cilvēks apēd līdz pat 40% mazāk ēdiena, turklāt dara to lēnāk, nekā tas būtu, ja ēstu ar ierasto roku. Šāda ēšana palīdz ēst lēnāk, līdz ar to tiek sagaidīta sāta sajūta, un porcija līdz galam, visticamāk, apēsta netiks. Tā pat darbojas arī ēšana ar irbulīšiem (jo sliktāk māki ar tiem apieties, jo labāki rezultāti!).

PUSDIENU KOPĀ AR VĪRIETI. Ideālā variantā – ļoti pievilcīgu. Pētījumi rāda, ka iepazīšanās un randiņu periodā sievietēs vidēji apēd par 150 kkal mazāk katrā ēdienreizē, kad pusdieno kopā ar vīrieti, kas viņām patīk un šķiet ļoti pievilcīgs. Izskaidrojums tam, protams, ir ļoti vienkāršs – šādās situācijās pusdienu partneris, sarunas ar viņu, koķetēšana un citas nodarbes ir daudz interesantākas par ēšanu. Principā – ēšana ir tikai otrā plāna blakus faktors. Cik labi būtu, ja tā būtu vienmēr, vai ne?

Saistītie raksti

1 komentārs

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.