8 padomi, lai NEPIEĻAUTU, ka zaudētie kilogrami ATGRIEŽAS

Tu esi atradusi lielisku diētu, kas tiešām strādā – kilogrami kūst. Jo stingrāk to ievēro, jo labāki ir rezultāti. Taču, kad nedēļa vai divas stingrā režīma cauri, viss, kas pazudis nāk atpakaļ. Kāpēc tā? Kas ir nepareizi? Ko darīt, lai tā nebūtu?

KAS IR JO-JO EFEKTS, JEB – KĀDĒĻ KILOGRAMI ATGRIEŽAS?
Galvenie iemesli tam, kādēļ bieži vien, pārtraucot it kā tik iedarbīgu diētu, zaudēti kilogrami, un līdz ar to visi apaļumi, atgriežas ir:

  • Tu strauji zaudēji svaru pateicoties tikai diētai (bieži vien – drastiskai), bet nenodarbojies ar sportu. Līdz ar to tu esi pamatīgi palēninājusi savu vielmaiņu;
  • Tava diēta bijusi ļoti skarba – to ilgstoši ievērot nav iespējams. Principā tu esi badojusies. Sākot atkal ēst normāli, tu strauji atgūsti zaudētos kilogramus;
  • Pārtraucot diētu, tu sāc ēst pat vairāk, kā pirms tās, jo visu, kas bijis liegts, ļoti, ļoti kārojas;
  • Tu esi iekļuvusi diētu varā – tu tās ievēro vienu pēc otras. Kolīdz liekais nāk atpakaļ, atkal sēdies uz kādas diētas. Vielamiņa kļūst arvien kaprīzāka un notievēt – grūtāk.

Galvenais iemesls, kādēļ pēc bargu diētu ievērošanas liekais svars atgriežas, ir nepareiza tievēšanas stratēģija – vēlme ātri iegūt rezultātus, badinot savu organismu. Jā, kilogrami kūst, bet tā turpināties nevar mūžīgi, kolīdz atsāksi ēst, viss, kas zudis, atgriezīsies. Skarbās diētas un badošanās katastrofāli palēnina vielmaiņu, kas ir galvenā atbildīgā par to, lai ar ēdienu uzņemtās vielas tiktu pārstrādātas enerģijā, nevis nosēdinātas taukos. Turklāt – ļoti bieži sievietes izvēlas tikai diētu, nevis diētu un sportu, jo tā rezultāti šķiet sasniedzami ātrāk un vienkāršāk. Taču sports ir ļoti nepieciešams, jo neļauj vielmaiņai aizmigt un palīdz dedzināt to, kas lieks.

DIĒTAS, KAS IZRAISA VISIZTEIKTĀKO JO-JO EFEKTU
Visbīstamākās ir visas diētas ar ļoti samazinātu kilokaloriju uzņemšanas daudzumu. Tās ir visas 500-600 kkal, kas uzņemtas ar ēdienu dienas laikā, diētas. Pieaugušai sievietei tas ir daudz par maz. Principā – to var saukt arī par badošanos. Badošanās gan ir izdalāma vēl pat kā atsevišķa diēta, kas teju vienmēr garantē – zaudētais nāks atpakaļ, bieži vien ar uzviju. Kādēļ? Pavisam vienkārši – ievērojot mazkaloriju diētas un badojoties, organisms tiek iedzīts taupības režīmā. Kolīdz tas saņems kādu nebūt pārtiku, tas visu novirzīs nākamajiem sliktajiem laikiem – uz taviem gurniem, dibena, vēdera un citām zināmām vietām. Tā vienkārši ir krājumu gatavošana nebaltām dienām (lasi – tavai nākamajai diētai).

Jā, ievērojot šīs superdiētas un badojoties, ļoti īsā laikā iespējams atbrīvoties no iespaidīga skaita kilogramu – piemēram, 5 līdz pat 8 kg pāris nedēļu laikā. Sieviete var izjust eiforiju par rezultātu. Taču realitāte ir skaudra – cipari uz svaru lodziņa priecēs tikai tik ilgi, kamēr diēta tiks ievērota. Turklāt – jo drastiskāka diēta, jo vairāk kārojas to, kas liegts. Jo vairāk kārojas, jo lielāka varbūtība, ka agrāk vai vēlāk, tievētāja norausies un ēdīs visu, ko tik ļoti gribējies. Starp citu, pētījumi rāda, ka apmēram 51% daiļā dzimuma pārstāvju, kas ievērojušas skarbas diētas, pēc tās beigām ļaujas pamatīgām gastranomiskajām izvirtībām un svars atkal atgriežas.

Kāda tad ir saprātīga diēta? Tāda, kas nav vienveidīga. Tāda, kas neizslēdz no ēdienkartes veselas produktu grupas. Tāda, kas ir sabalansēta. Un galvenais – tāda, kurā uzņemtais kilokaloriju daudzums ir ap 1000 kkal dienā. Nedrīkst aizmirst par sportu un arī to, ka, jo ilgākā periodā svars zudīs, jo lēnāk tas nāks atpakaļ un būs iespējams noturēt iegūtās aprises.

KO DARĪT, LAI ZAUDĒTIE KILOGRAMI NEATGRIEZTOS?
Turpini sevi kontrolēt!
Arī tad, kad ideālais svars ir sasniegts, sevis kontrolēšana un ikrīta svēršanās ir tavs labākais sabiedrotais. Ja svars atkal nācis klāt, palielini izdzertā šķidruma daudzumu, ievēro kādu atslodzes dienu, rūpīgi pārdomā ēdienkarti.

Noķer svaru! Galvenais – noķer to mirkli, kad svars ir pienācis tikai par pārsimts gramiem, nevis vairākiem kilogramiem tā, ka bikšu poga jau vairs nav atkal aiztaisāma. Cilvēks pats nejūt, ka nākuši klāt, piemēram 400 g svara, to konstatēt palīdzēs tikai svari. Bet vairāki kilogrami jau ir vairāki kilogrami, kas prasa arī lielākas pūles, lai tos atkal nodzītu nost.

Aizmet savas lielās drēbes! Atsakies no drēbēm, ko valkāji pirms diētas. Iegādājies jaunas, skaistas drēbes, vēlams ne no ļoti elastīga auduma. Arī tās palīdzēs tev kontrolēt gūtos rezultātus, kā arī motivēs nepieņemties svarā atkal.

Neaizmirsti par ūdens dzeršanu! Ūdens nav tikai diētu sastāvdaļa. Ūdens ir ikdienas sastāvdaļa. Arī nobeidzot diētu, turpini patērēt nepieciešamo ūdens daudzumu ik dienu – tā uzturēsi aktīvu vielmaiņu, kā arī mazināsi savu apetīti.

Ievēro atslodzes dienas! Viena atslodzes diena nedēļā ir ļoti labs līdzeklis, lai saglabātu gūtos rezultātus. Tās lieliski spēj palīdzēt, piemēram, ja sanācis norauties un izēsties, piemēram, svētkos. Taču – te jābūt arī uzmanīgai, lai neiekļūtu apburtajā lokā – šodien varu izēsties, jo rīt man ir atslodzes diena…

Neaizmirsti sportu! Sports uzlabo vielmaiņu, palīdz organismam uzturēt svaru vēlamajās robežās. Tas arī veido muskuļus un līdz ar to – tvirtāku un stingrāku siluetu kopumā. Lai kā mums to negribētos – sports IR vajadzīgs!

Vairāk veselīgo produktu! Vairāk dārzeņu, zaļumu un olbaltumvielas, mazāk ogļhidrātu, slikto tauku, sāls un cukura. Tu taču zini visus veselīgā uztura pamatprincipus – ja vēlies uzturēt gūto formu, tie jāliek lietā!

Domā ilgtermiņā! Pēdējais un pats galvenais – tavam mērķim būtu jābūt tādam uztura režīmam, kas ievērojams visu laiku – tev jāsaprot, kas tev der, kas neder, ko vari atļauties ēst, ko nevari. Tev jāsabalansē apēstais ar iztērēto. Un – tu nedrīksti mocīties izsalkumā un spēlēt uz sava organisma veselību. Katrs eksperiments ar stingrām diētām tikai iedragā tavu veselību un vielmaiņu. Ar katru reizi zaudēt svaru kļūst arvien grūtāk, bet atgūt – arvien vieglāk. Tā vietā vieglāk ir dzīvot sabalansēti un veselīgi visu laiku, lai būtu gan skaista, gan labi justos un veselīgi izskatītos!

3 komentāri
  1. Jā … šis ir loks no kura grūti tikt ārā … Ar prātu saprotu ka vajag ēst veselīgi visu laiku bet reizēm tik ļoti gribas to visu kas nav veseligs un tad arī sanāk par daudz 🙁

  2. Svērties katru dienu nu gan ir muļķīgi, jo svars staigā par 1-3kg, piemēram, ja tu esi apēdusi ko sāļu vai tev ir tavas “īpašās dienas”. Tas nenozīmē, ka tev ir pienācis klāt reāls svars, tavs organisms vienkārši uzkrāj ūdeni. Uzkāpt uz svariem ir vērts vien reizi nedēļā. Bet ja tu sporto, tad vispār var būt kā, ka zaudē tauciņus, bet iegūsti muskļus, rezultātā svars nemainās. Galvenais jau ēst tā lai būtu enerģija, un ēst veselīgāk, nevis mazāk, kā arī atarst tādas sporta nodarbības, kas tiešām patīk un sagādā prieku!

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.