8. mēnesis – mazais mācās iekļauties sabiedrībā

Lai gan bērns vēl nerunā, no šā brīža viņš aizvien biežāk izpaužas kā pilntiesīgs sabiedrības loceklis, ar savām domām, viedokli un rīcību. Sāk parādīties mazā raksturs.

Kopš apgūta iemaņa pārvietoties un sēdēšana kļuvusi stabilāka, bērns progresē acīm redzami. Aizvien biežāk viņš liek manīt, ka, pat būdams zīdainītis, jau ir personība, kurai ir savi uzskati. Bērns var sākt eksperimentēt, piemēram, metot mantas no galda. Viņš ieklausās un ieskatās, kā tās krīt, bet pēc tam liek manīt, ka mammai vai tētim nomestā lieta jāpaceļ. Pat bez valodas prasmēm bērnam nav problēmu darīt zināmas apkārtējiem savas vēlmes.
Arī pats mazulis spēj saprast, ko no viņa vēlas pieaugušie, un pat izpilda dažus vienkāršus aicinājumus, tādus kā – nāc šurp, nedari tā…

Pincetes tvēriens
Bērns sāk mācīties paņemt priekšmetus divos pirkstos jeb tā saucamajā pincetes tvērienā. Tieši tāpēc šai mēnesī svarīgi mazajam piedāvāt aptaustīt un saņemt sīkākus priekšmetus. Lielu aizrautību radīs, ja ļausi mazajam pataustīt un pacilāt bļodā sabērtas pupiņas, zirņus utt. Tas attīstīs arī viņa taustes sajūtas. Tikai nekad neatstāj bērnu šai nodarbē vienu, jo viss, kas vien bērnam šķiet interesants, noteikti tiks izmēģināts arī uz kārā zoba. Bet tāds eksperiments ir bīstams. Tomēr no rotaļām ar sīkiem priekšmetiem pilnībā atteikties nevajadzētu, jo sīkās motorikas attīstība ir tieši saistīta ar valodas apgūšanu. Ļaujot vingrināt pirkstus, tu attīsti bērna runas prasmes.
Kad nespēlējies ar mazo, viņam drošas ir tikai tās mantiņas, kas lielākas par bērna dūrīti. Vienkāršs, bet noderīgs tests – izvēlēto rotaļlietu mēģināt izbāzt caur tualetes papīra rullīti. Ja to var izdarīt, mantiņu bērnam bez uzraudzības dot nedrīkst.
Ejot uz tualeti, labāk bērnu ievieto sētiņā vai gultiņā, jo kuru katru brīdi mazais tevi pārsteigs ar tempu, kādā spēj pārvietoties. Ja vakar mazajam vajadzēja desmit minūtes, lai pārvarētu pusi metra, tad šodien, iespējams, pietiks ar nepilnām trim, lai aizlīstu vai aizrāpotu uz otru istabu.
Ja tas vēl nav izdarīts, steidzami jānorobežo kāpnes, atklātas uguns avoti un citas mazajam potenciāli bīstamas vietas. Ierīko arī speciālas bremzes durvīm, lai pētnieks neiever pirkstiņus. Padomā, kā padarīt drošus asus stūrus un atvilktnes neatveramas.
Bērni, kuri nerāpo, ļoti aktīvi mācās to darīt. Dažkārt pieaugušos uzjautrina skats, kā jaunais censonis pieceļas četrrāpus un cītīgi šūpojas, bet vēl nespēj saprast, kā šādi tikt uz priekšu.
Ir laiks arī pašai nomestos ceļos un aplūkotu istabu no bērna redzes leņķa. Iespējams, pamanīsi daudz interesantu lietu, kas tomēr nav īsti drošas mazajam pētniekam. Iegādājies elektrības slēdžu aizbāžņus un noslēp visus vadus.

Jaunumi ēdienkartē

Iespējams, ka tavs mazais joprojām papildēdienu uzskata vien par iespēju kaut ko pagaršot, bet tikpat labi putriņa un biezenis var kļūt par pilnvērtīgu maltīti kādā no ēdienreizēm. Parasti piebarojums vairāk iet pie sirds bērniem, kas ēd piena maisījumu, bet ar krūti barotie joprojām par savu īsto maltīti uzskata mammas pienu.
Vairākums bērnu izrāda izteiktu interesi par to, ko ēd pārējie ģimenes locekļi. Ja ēdiens nav sāļš un izteikti piparots, tam nav pievienot asas garšvielas ar garšas pastiprinātājiem utt., pa druskai var piedāvāt mazulim  šo un to nogaršot.
Tomēr neraizējies, ja bērns pēkšņi atsakās no papildēdiena, jo, iespējams, ka viņam intensīvi šķiļas zobiņi un viņš vēlas uz laiku atgriezties pie krūts barošanas. Tas mazulim nekādā ziņā nekaitēs.

Socializēšanās

Bērns aizvien vairāk izbauda komunikāciju ar sev tuvajiem. Domājams, ievērosi, ka viņš ne vien smejas par kādu tavu smieklīgu izdarību vai, viņaprāt, jocīgu skaņu, bet arī pats cenšas sasmīdināt apkārtējos.
Mazais pamana, ka viņa žestikulēšana pievērš apkārtējo uzmanību, un sāk to izmantot savā saziņā ar pārējiem. Jaunums ir arī aizvien niansētākās skaņas, kliedzieni un spiedzieni.
Bērniņš sāk saprast, kā iesaistīt apkārtējos rotaļās, piemēram, metot prom bumbu un izrādot sajūsmu, ja kāds to met atpakaļ.
Nonākot sev nepazīstamā situācijā, mazais meklē atbalstu pie mammas vai tēta, pieglaužoties un slēpjoties azotē. Tāpat arī atbild uz pieaugušo intonāciju – ja tā ir mīļa, atbildot smaida, ja dusmīga, var sabīties vai sākt raudāt. 


Lasi arī pārējos šīs sērijas rakstus:

1. mēnesis


2. mēnesis


3. mēnesis


4. mēnesis


5. mēnesis

6. mēnesis


7. mēnesis

8. mēnesis

9. mēnesis

10. mēnesis


11. mēnesis


12. mēnesis

3 komentāri
  1. “Nedari tā” arī mūsu mazuli vairāk sajūsmina nekā liek viņam saprast, ka kaut kas jāpārtrauc darīt

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.