6 IKDIENAS paradumi, kas palīdz NESASLIMT

Šajā laikā apkārt klejo daudz baciļu, kas šķietami tā vien gaida, lai mums uzbruktu un liktu paslimot, taču, tu vari sevi no tiem pasargāt. Ir dažādi profilakses pasākumi, kurus ievērojot ir iespējams stiprināt savu imūnsistēmu, līdz ar to – nesaslimt! Nav nepieciešams īstenot pilnīgi visus ieteikumus – pietiks ar dažiem, ko pēc laika var nomainīt ar citiem, lai neapnīk.

Rūpējies par kājām!

Jau no senām dienām atmiņā palicis vecmāmiņas mācītais: „Galvenais, lai kājas būtu siltas”. Taču tā nav tikai sena tautas gudrība, tā ir lieta, kurai tiešām ir liela nozīme. Par kājām padomā ikdienai izvēloties ērtus un siltus apavus, jo iespīlētas modīgajos augstpapēžu zābakos, kājas būs saspiestas un visticamāk regulāri sals. Ja daudz laika pavadi telpās, piemēram, darba vietā, vislabāk izvēlēties maiņas apavus, jo visu dienu atrodoties zābakos, kājas sasvīdīs un izejot ārā sals.

Arī mājās labāk kājās uzvilkt siltas zeķes. Ja esi salīga un bieži tev ir aukstas rokas un kājas, labi derēs kāju pamērcēšana siltā peldē, kam pievienota kāda ēteriskā eļļa, piemēram, labi derēs persiku kauliņu eļļa, jo tā palīdz pret nogurumu, derēs arī eikalipta, tējas koka, timiāna un kadiķa eļļas, jo tās ir pazīstamas kā pretgripas un vīrusus ārstējošas eļļas. Pietiks piecas līdz desmit minūtes kājas paturēt šādā vanniņā, ieziest ar sildošu krēmu un uzvilkt vilnas zeķes.
 
Izbaudi svaigu gaisu!    
Ik dienu vismaz stundu vajadzētu pavadīt svaigā gaisā. Vai vismaz ārā no telpām, jo lielpilsētā gaisu par pilnīgi svaigu īsti tomēr nosaukt laikam nevar. Izmanto pusdienlaika pārtraukumu dodoties nelielā pastaigā, vai aizej uz tikšanos ar kājām, nevis brauc ar transportu. Tas ne tikai uzlabos imunitāti, bet arī būs laiks, kad varēsi „izvēdināt galvu” un atpūsties. Derēs arī ieteikums ģērbties „vairākās kārtās” – tā, lai nepieciešamības gadījumā kādu apģērba gabalu ir iespējams novilkt. Tas palīdzēs nesakarst darba vietā un nenosalt izejot uz ielas. Svarīgi arī izvēlēties pareizās tekstūras apģērbu un apakšveļu, piemēram, kokvilnas vai vilnas apģērbu, tāpat arī „elpojoša” materiāla apakšveļu.

Atceries par telpu vēdināšanu – arī tad, ja tajā uzturies viena. Ja vien gaisa temperatūra ārā nav pārāk zema, arī naktī mēģini logu atvērt uz ziemas vēdināšanu – mūsdienās gandrīz visiem jaunajiem logiem ir šāda iespēja, turklāt, ja ir pakešu logi, tas nozīmē, ka dabiskās ventilācijas tik pat kā nav. Šādā režīmā plaušas saņems vairāk skābekļa un organisms rūdīsies.

Izmanto ūdeni savā labā!
Ik dienu uzsāc ar kontrastdušu – vispirms noskalojies ar pēc iespējas karstāku ūdeni, pēc tam ar pēc iespējas aukstāku. Tas gan nenozīmē, ka speciāli sevi jāmoca un jāsaldē – tas jādara tik lietā temperatūras atšķirībā, cik organisms atļauj, jo jebkurā gadījumā tas būs rādījums. Labāk lēnām un pamazām! Ar laiku organisms pieradīs pie šā sākotnējā kontrasta, tad to var pakāpeniski palielināt – tā, lai organisms neizjūt diskomfortu. Šis kontrasts trenē asinsvadus – tie ātri saraujas un izplešas, kas rada labāku asinscirkulāciju, savukārt asinscirkulācija tādējādi uzlabo imūnās funkcijas, liekot aktīvāk organismā cirkulēt leikocītiem, kuri cīnās ar infekcijām. Šīs kontrastdušas palīdz pierast pie temperatūras svārstībām arī izejot ārā, piemēram, pēc brauciena apsildītā transporta līdzeklī, izkāpjot ārā – aukstumā. Pēc dušas apmēram 10 līdz 15 minūtes atvēli tam, lai kārtīgi norīvētos ar lina vai frotē dvieli – tas ne tikai palīdzēs asinsritei, bet sniegs arī mundrumu un enerģiju.

Labi palīdz arī vanna, tā mazina stresu un relaksē. Lai šo procesu padarītu vēl patīkamāku un veselīgāku, izmēģini vannu ar ēteriskajām eļļām, piemēram, tējas koka, citrona, eikalipta un greipfrūta eļļām piemīt baktērijas iznīcinošs efekts. Ēteriskās eļļas iedarbojas ne tikai uz ādu, bet arī uz plaušām, zarnu traktu, nierēm, centrālo un perifēro nervu sistēmu. Pirms lietošanas ēteriskās eļļas sajauc ar emulgatoriem, kas ir vielas, kuras nodrošina labāku eļļu sajaukšanos ar ūdeni: jūras vai vārāmā sāls, vannas putas, saldais krējums, graudaugu klijas, piens, kefīrs, jogurts,  augu eļļas, medus. Vannas var veidot visam ķermenim, vai tikai rokām, kājām. Nav ieteicams pievienot ļoti karstam ūdenim, tādā veidā eļļas ātri izgaros, piemērotākā aromterapijas vannas ūdens temperatūra ir 36-37 grādu. Vannas peldes ilgums ir 10 līdz 20 minūtes. Vienai vannai pievieno 6 līdz 12 pilienus eļļas un 4 ēdamkarotes emulgatoru. Šādas peldes var veikt 2 vai 3 reizes nedēļā. Ja peldes veic katru dienu eļļas devu samazina uz pusi. Cilvēkiem ar jūtīgu ādu ieteicams ēteriskās eļļas atšķaidīt ar lielāku augu eļļas daudzumu.

Lielisks imūnsistēmu stiprinošs līdzeklis ir arī došanās pirtī un kārtīga izpēršanās ar pirtslotu, vislabāk gan šādam nolūkam neizvēlēties saunu, jo tā ir sausa, nav iespējams „uzmest garu”. Savukārt tieši gara uzmešana ir ne vien veselīgāka, bet arī skaistumkopšanai noderīga. Sievietes ādas skaistumam ieteicamāk apmeklēt krievu un turku slapjās pirtis. Sauso saunu labāk apmeklēt stiprā dzimuma pārstāvjiem. Krievu pirtij ir labāka iedarbība uz visiem organisma procesiem un notiek daudz dziļāka organisma attīrīšanās.

Pievērs uzmanību degunam!
Ja esi pacietīga, ik rītu vari izskalot degunu ar aptiekās nopērkamo jūras sāli vai kliņģerīšu tinktūru (ko atšķaida ar ūdeni), jo deguns ir galvenais ceļš, pa kuru iekļūst vīrusu infekcija. Šādā veidā regulāri kairinot ožas orgāna receptorus, izstrādājas vairāk fermentu, kas cīnās pret vīrusu infekcijām, turklāt sāls ir arī dezinficējošs. Tik pat labi var arī degunā smērēt ziedes, kas sargās no vīrusu iekļūšanas organismā.

Pareizie ēdieni un dzērieni
Ziemā tējas ir īpaši noderīgas, jo tās gan uzlabo imunitāti, gan izvada no organisma uzkrātos toksīnus. Vislabākās, protams, ir dabīgās tējas, kas ir pašas vāktas, vai aptiekā iegādātas, taču jebkurā gadījumā jāatceras, ka nevajadzētu ilglaicīgi aizrauties ar vienu tēju. Labāk pamīšus dzert dažādas, vai ik pēc nedēļas nomainīt. Veselībai ļoti noder tējas, kurās ir C vitamīns, piemēram, mežrozīšu, upeņu, aveņu, žeņšeņa, ingvera. Tēju nav vēlams dzert tik pat kā verdošu, labāk nedaudz padzesēt, pretējā gadījumā iespējams apdedzināt gļotādu, kas līdz ar to kļūst uzņēmīgāka pret infekcijām. Neaizmirsti, ka arī šajā gadalaikā vēlams izdzert vismaz 1,5 – 2 litrus šķidruma.

Cik vien vari atļauties un vēlies, ēd tādus produktus, kas pilni ar vitamīniem un stiprinās organismu, piemēram, ķiploki (ko labāk gan lietot mājās, nevis tad, kad jādodas cilvēkos, jo pēc ķiploku ēšanas ir ļoti grūti atsvaidzināt elpu), dzērvenes, brūklenes, medus, ziedputekšņi, ciedru riksti. Liela nozīme šajā laikā ir arī augļiem un dārzeņiem. Vislabāk izvēlēties citrusaugļus vai pašas pagrabā saglabātos ābolus, jo veikalā nopērkamie, kas visu gadu izskatas kārdinoši sārti un apetelīgi, šajā laikā vairs vitamīnus īpaši daudz nesatur, bet vairāk lepojas ar savu ķīmisko sastāvu. Arī saldajos augļos vitamīnu ir maz, bet cukura daudz, piemēram, vīnogās. Arī pašas saldētās ogas, ja tādas tev ir, ir saglabājušas vitamīnus. ļoti labi, ja ir iespējams izspiest sulas no pašmāju rudens veltēm: burkāniem, ķirbjiem, selerijām, pētersīļiem, āboliem.

Ieklausies savā organismā!
Ja esi nogurusi – atpūties, nepieļauj domu, ka esi neaizvietojama un, ka tev nav pat 15 minūšu, lai atvilktu elpu. Ja būsi regulāri pārpūlejusies, slimība būs klāt viens un divi. Labāk atpūties laikus un pati, nevis liec organismam tev to darīt piespiedu kārtā. Šajā laikā organisms ātrāk tiek novājināts, līdz ar to par atpūtu ir jādomā īpaši vērīgi. Tas nenozīmē, ka ik dienu tikai jālaiskojas, bet gan jāparūpējas, lai nav regulāra pārslodze un stress.

Centies arī šaja laikā sevī saglabāt vairāk pozitīvo emociju – nedusmojies par katru sīkumu, bet, ja situācija ir tāda, ka tomēr nepieciešams atbrīvoties no nepatīkamajām emocijām – mēģini atrast nodarbi, kas tam palīdzēs, piemēram, sarunas ar draudzenēm, „sirds izkratīšana”, došanās pastaigā vai kāda tev vien zināma metode kā no tā visa atbrīvoties. Cik vien iespējams mēģini kontrolēt savas negatīvās emocijas, jo uz to fona piemetās dažādas kaites. Organisms vitamīnus saņem ne vien no augļiem un dārzeņiem, bet arī no smiekliem un pozitīvas enerģijas daudzuma organismā. Svarīgākais – optimisms un dvēseles miers.

Un, ja tomēr esi saķērusi kādu vīrusu – nekrīti panikā un nebaidies, bet velti laiku sev, lai atveseļotos. Neskrien pēc temperatūru mazinošiem līdzekļiem un uzreiz uz darbu, bet paguli mājās, atpūties, palasi kādu grāmatu, lieto uzturā vitamīnus un slimība atkāpsies ātrāk! Lai izdodas!

Saistītie raksti

3 komentāri
  1. es ka uzsezos uz vitaminiem septembra beigas, ta tikai ap maiju beidzu tos dzert un ziniet – palidz, slimojusi neesmu

  2. Ieteikumi labi, vienīgi aplami ir ieteikt skalot degunu ar kliņģerīšu tinktūru – tur taču gandrīz tīrs spirts! Tinktūra OBLIGĀTI jāatšķaida ar ūdeni.
    Es kakla skalošanai uz glāzi silta ūdens pievienoju tējkaroti tinktūras.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.