5 vērtīgākie ĒDAMIE pavasara savvaļas ZAĻUMI

Pavasaris ir tas laiks, kad pēc garā un tumšā ziemas perioda mainās ne vien daba mums apkārt, bet arī mūsu ēdienkarte. Gluži vai neapzināti šajā laikā sākam vēlēties lietot uzturā vairāk svaigu dabas produktu, kas bagāti ar vitamīniem, minerālvielām un citiem vērtīgiem elementiem. Vieni no vērtīgākajiem zaļumiem, kas pieejami pavasarī ir savvaļas zaļumi! Šoreiz atgādinām tev par 5 pavasara savvaļas zaļumiem, kurus noteikti ir vērts iekļaut savā ēdienkartē, jo tie ir teju vai īstas vitamīnu bumbas! Turklāt – tieši tagad ir tas brīdis, kad tie tik tikko sākuši līst ārā no zemes!

NĀTRES


Kādēļ nātres?
Pirmo pavasara nātru dzinumiņu iekļaušana savā ēdienkartē ir pat ļoti vērtīga. Nātres ir ļoti bagātas ar antioksidantiem, karotinoīdiem, C, D, K un B1 vitamīniem, kā arī kalciju un citiem elementiem. Nātres ir lielisks dzelzs avots, tās satur daudz hlorofila. Uzturvielu bagātības ziņā nātres varētu salīdzināt ar spinātiem! Nātres īpaši ieteicamas visiem tiem, kas ziemas sezonā ir slimojuši ar dažādām saaukstēšanās slimībām. Tās noteikti palīdzēs stiprināt imunitāti, veicinās organisma attīrīšanos, uzlabos asins sastāvu, kā arī regulēs cukura daudzumu asinīs.

Kā ēst nātres?
Pirmie nātru dzinumi pavasarī parasti ir ļoti maigi un nedzels, tomēr, ja šaubies, tad ieteicams nātru lapiņas pirms celšanas galā applaucēt ar karstu ūdeni – tad vari būt droša, ka netiksi sadzelta! Nātru lietošanas iespējas uzturā ir ļoti plašas – lieto tās salātos, zupās, sautējumos, kā arī garšvielu vietā. Protams, visvairāk vērtīgo vielu tavs organisms saņems, ja ēdīsi nātru dzinumus svaigā veidā, piemēram, ar krējumu un citiem zaļumiem (lociņiem, dillēm utt.), vai ar eļļu un kādiem dārzeņiem.

GĀRSA


Kādēļ gārsu?
Gārsa ir ļoti vitamīniem bagāts augs, kas visas labākās vielas sakoncentrē sevī tieši pavasarī – tikko lienot ārā no zemes. Gārsa ir viens no avotiem, kā uzņemt lielu daudzumu C vitamīna. Gārsai piemīt arī spēcīgas organismu attīrošas īpašības – tā samazina skābju līmeni organismā un sekmē dažādu sāļu izvadīšanos. Papildus šīm īpašībām, gārsa ir arī nomierinoša un tonizējoša.

Kā ēst gārsu?
Ēšanai ieteicami ir paši pirmie gārsas dzinumi, kad tā tik tikko sākuši līst ārā no zemes, pieaugusi gārsa maina savu garšu, kā arī pēc tekstūras paliek ne tik tīkama. Gārsu var iekļaut savā ēdienkartē tieši tāpat kā jebkurus citus zaļumus – salātos, zupās, sautējumos, biezeņos. Protams, visvērtīgākās ir gārsu lapiņas, kas lietotas tieši svaigā veidā. Izmēģini gārsu kopā ar citiem pavasara zaļumiem sakult kokteilī kopā ar kefīru – var pievienot arī nedaudz sāls un piparu, vai kādu citu garšvielu. Šāds kokteilis ir īsta pavasara vitamīnu bumba!

PIENENES


Kādēļ pienenes?
Jaunās pieneņu lapiņas, kas no zemes lien ārā tieši šobrīd, ir ļoti vērtīgs vitamīnu un minerālvielu avots, ko noteikti nedrīkst neizmantot! Pieneņu lapās ir ļoti daudz C un A vitamīnu, kālija, kalcija, nātrija, karotinoīdu, dzelzs un lecitīna. Pienenes ir ļoti spēcīgs organisma attīrītājs, tādēļ sevišķi ieteicams pavasara attīrīšanās kūrēs. Tām piemīt izteikta žulti dzenoša un veidojoša iedarbība.

Kā ēst pienenes?
Pirmās pieneņu lapiņas, kas lien ārā no zemes pavasarī parasti nav tik rūgtas, kā jau pieaugušas pienenes vasarā. Tomēr, ja tev to garša tomēr ir par rūgtu, pirms lietošanas, pārlej tās ar sālsūdeni. Rūgtumu var mazināt arī ēdieniem pievienojot skābenes, citronu sulu, lokus, krējumu vai kefīru. Vislabāk ir lietot svaigas pieneņu lapas, piemēram, salātos vai zaļajos kokteiļos, taču tās, protams, var izmantot arī siltajos ēdienos – zupās, sautējumos, biezeņos u.c.

LIEPU PUMPURI UN LAPAS


Kādēļ liepas?
Liepu pumpuri un pirmās atplaukušās lapiņas uzturvērtības ziņā neatpaliek no liepu ziediem, kas būs pieejami vēlāk. Tās satur daudz vērtīgu vitamīnu un minerālvielu, kas palīdzēs stiprināt imunitāti, sevišķi tiem, kas ziemas periodā mocījušies ar saaukstēšanās slimībām. Liepu lapas un pumpuri var palīdzēt pazemināt paaugstinātu temperatūru, kā arī cīnīties ar elpceļu iekaisumiem.

Kā ēst liepas?
Liepu pumpurus un tikko saplaukušās lapiņas var pievienot salātiem, kopā ar kļavu pumpuriem vai lapiņām, lokiem, nedaudz jaunajām skābenītēm, krējumu un nedaudz sāli. Šādi salāti ir īsts vitamīnu lādiņš mūsu organismam pavasarī.

ZAĶKĀPOSTI


Kādēļ zaķkāposti?
Lai gan zaķkāpostus jeb zaķskābenes var ēst no agra pavasara līdz pat vēlam rudenim, tomēr tieši pavasarī pirmie zaķkāposti, kas parādās virs zemes, ir visvērtīgākie ar visdažādākajiem vitamīniem un minerālvielām. Tie satur ļoti daudz C vitamīna, kas palīdz stiprināt mūsu imunitāti, kā arī attīrīt organismu un tonizēt to. Zaķkāpostu šķirnes ir vairākas un uzturā lietot var tās visas!
 
Kā ēst zaķkāpostus? Pateicoties savai patīkamajai garšai, zaķkāpostu lietošanas iespējas uzturā ir ļoti plašas, taču vērts atcerēties, ka tos vislabāk ir ēst svaigā veidā. Zaķkāposti ir gana gardi, lai ēstu tos vienus pašus bez piedevām, taču tajā pašā laikā tos var lietot kopā ar jebkuriem citiem pavasara zaļumiem, piemēram, salātos. Zaķkāpostus var izmantot arī otrajos ēdienos, taču arī vislabāk svaigā veidā, piemēram, uzkaistot virsū gatavai zupai, sautējumam, vai jebkuram citam otrajam ēdienam.

 
9 komentāri
  1. Gaidu, kad varēs salasīt pirmās nātrītes, tās man “mīļākais” savvaļas vitamīnspridzeklis.

  2. Nātre ir lielisks dzelzs avots, bet dzelzs neuzsūcas kopā ar piena produktiem, tāpēc nātru salāti ar krējumu ir vējā palaists materiāls.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.