5 efektīvas metodes KĀ tikt galā ar SLINKUMU

To, kas ir slinkums, mēs zinām visas, un parasti jau ir tā, ka tas atnāk un aiziet, un lielu ļaunumu mums nenodara. Un tomēr – ko darīt, ja slinkums sāk traucēt? Ko darīt, ja neko negribas darīt? Kā lai pārvar šo cilvēkiem tik ļoti raksturīgo stāvokli? Šoreiz nerunāsim par to, kas tad ir slinkums un kādēļ tas piemeklē tevi, bet gan ķersimies pie lietas un noskaidrosim – kā pārvarēt slinkumu?

Metode – praktiskāk nevar būt!
Vispirms paraugies sev apkārt – kā izskatās tava darba vieta? Lai efektīvi strādātu, ir nepieciešama tīra, sakārtota telpa, kurā varētu brīvi izpausties. Saliec izmētētās mantas un grāmatas plauktos, sakārto drēbes, visām lietām jāatrodas īstajās vietās, nevis, kur pagadās. Ir vajadzīgs, lai apkārt valdītu lieliska kārtība, tas vieglāk atbrīvos no iespējas lieku reizi novērst uzmanību no konkrētā darba. Pēc darba telpas kārtīgas sakopšanas, jāķeras pie laika plānošanas. Saraksti mērķus pa prioritātēm un sāc ar vissvarīgāko. Lietderīgi būtu aprēķināt nepieciešamo laiku katra darbai izpildei, jo gadījumā, ja laiks ir izrēķināts un sadalīts pareizi, tad visi jūsu darbi tiks veiksmīgi paveikti paredzētajā laikā. Slinkošanai vienkārši nepietiks laika. Ļoti svarīga ir sevis apbalvošana pēc labi padarīta darba! Taču vēlams – ne ar atļaušanu sev paslinkot… (Lasi arī – 8 veidi, kā motivēt sevi rīkoties)

Metode – novēršam atpūtu pēc atpūtas!
Slinkums mēdz mūs pārņemt brīdī, kad pēc labas, kvalitatīvas atpūtas gribas vēl mazliet atpūsties. Nu, piemēram, pēc atvaļinājuma teju vai vienmēr gribas vēl atpūsties. Mēs pašas sev iestāstām: „Nu vēl tikai nedaudz!” Nekādas brīnumreceptes diemžēl nav – nemitīgo vēlmi atpūsties vari novērst tikai tu pati – ar sava gribasspēka palīdzību, piespiežot sevi paveikt kādu mazāku darbu. To var nodēvēt par sava veida „iesildīšanos”. Esot šādā stāvoklī, nebūtu labi iesākt ļoti svarīgas un nopietnas lietas, labāk kaut ko mazāku un ne tik sarežģītu. (Lasi arī – Atgriezties darbā pēc atvaļinājuma – kā?)

Metode – izgulies!
Ironiski vai pašsaprotami izklausās, bet lai uzvarētu cīņā ar slinkumu, var noderēt ilgākas miega stundas. Daudzas no mums sev liedz kvalitatīvu un pietiekamu miegu. Skaidrojums ir viegli saprotams: ja tu strādā daudz un tev neatliek laika kārtīgi izgulēties, tev fiziski nepietiek enerģijas, līdz ar to arī rodas motivācijas trūkums. Pāris stundas laba miega un vairs nebūs tās nepatīkamās sajūtas, ka visu laiku negribas neko iesākt. Turklāt regulārs slinkums var sākties tad, ja patstāvīgi, ik nedēļu tiek traucēts miega režīms. Tas var notikt piektdienās vai sestdienās – tad, kad ir beigusies smagā darba nedēļa. Mums ir priekšstats, ka brīvdienā nevajag agri celties, lūk, tas arī ir iemesls tam, ka jūs slinkuma iespaidā varat, piemēram, visu nakti skatīties filmas. Turklāt slinkums var sākties, ja no rīta pamodīsieties sliktā omā (kas ir diezgan reāli, jo tu taču neesi izgulējusies!) Ja tā noticis, uzlabo omu ar patīkamām nodarbēm vai iemīļotiem ēdieniem!

Metode – pats slinkākais cilvēks vairs nebūs slinks!
(pēc Alena Karra (Allen Carr)). Lai uzsāktu cīņu ar slinkumu, cilvēkam- sliņķim nav nepieciešams ne spēks, ne griba, ne entuziasms, lai izbeigtu slinkuma ēru savā dzīvē. Pirms uzsākšanas jāizskaidro divi mīti. Tiek uzskatīts, ka slinkums ir neatkarīgs no cilvēka gribas, ka tas ir nenovēršams, proti, slinko visi un bez izņēmumiem. Otrs mīts ir bieži dzirdamā frāze: „Slinkums ir tad, kad es nedaru neko!” Metodes aizsācēji uzskata, ka abi šie mīti ir muļķības. Kad cilvēks saka, ka „nedara neko”, patiesībā notiek tieši pretējais: mēs ēdam, skatāmies TV, klausāmies mūziku, sēžam internetā, palasām žurnālu, sēžam dīvānā, utt. Viss iepriekšminētis ir nekas cits, kā darbības! Savukārt slinkums ir kā veltīga, nevajadzīga darbība. Metodes princips: dari tieši neko un tu pārstāsi slinkot! Kā metodi izmantot reālajā dzīvē? Pieņemsim, ka tev ir jānomazgā trauki. Tu izlem, ka sāksi plkst. 19.00 un beigsi 19.15. Tieši 19.00 tu sāc cīņu ar slinkumu, respektīvi, nedari neko. Tas nozīmē, ka tu vairs nedari pilnīgi neko no augstāk minētajām darbībām, absolūti neko. Vari sēdēt vai stāvēt. Nenogulies, jo pastāv iespēja, ka tavs ķermenis var tikt novests līdz miega stāvoklim. Drīz (līdz 7 minūtēm, bet dažādiem cilvēkiem – atšķirīgi) tu jutīsi, ka vari sākt mazgāt traukus. Galvā atnāks skaidrojums par to, kas tagad ir jāpadara un tu vēlēsies to ātrāk izdarīt. Ja darba laikā atkal uznāk slinkums, tad atkal apstājies, burtiski nedari itin neko, pēc brīža jau atkal varēsi turpināt. Padoms no metodes speciālistiem: nekā nedarīšanas laikā domājiet pēc iespējas brīvāk un izmantojiet šo veidu jebkurā laikā pirms jebkāda darba.

Metode – ar slinkumu cīnās soli pa solim!
(pēc Leva Novaka (Lev Novak)). Pirmais noteikums: sāc! Ja tu sāksi, tu vairs nebaidīsies no darba. Tas padara darbu vieglāku. Ja tu  vēlies sevi piespiest padarīt darbu, nekoncentrējies uz kopīgo uzdevumu. Mēģini vienkārši sākt, kaut ar mazumiņu. Nākamais solis ir aizvākt šķēršļus. Samierinies: neviens tev netvītos neko aizraujošu, facebook un draugiem.lv nav nekā interesanta, vārdu sakot, aizmirsti par internetu. Padoms: ja darbs ir ar datoru, labāk strādā publiskā vidē, jo, visticamāk, tu labprātāk nodarbosies ar lietām, kas patiešām ir jāpadara. Pēc tam lietderīgi ir, tā teikt, nodrošināties un iekārtoties ērtāk. Uzvāri kafiju, paķer maizīti, izdari visu iepriekš, lai vēlāk nebūtu jāceļas un jātraucē darba ritms. Pēdējais metodes solis ir panikas radīšana. Šis ieteikums sevišķi jāpatur prātā tām, kas visu atliek uz pēdējo brīdi. Panika bieži vien ir vienīgais iemesls, kādēļ daudzi darbi tiek veiksmīgi padarīti. Protams, šis nav labākais un arīdzan veselīgākais veids, kā tikt galā ar slinkumu, taču parasti viens no iedarbīgākajiem gan.

Saistītie raksti

5 komentāri
  1. Cik esmu novērojusi, galvenais, ir neļauties slinkumam brīžos, kad kaut kas patiešām ir jāizdara, pieveic to, kas plānots un tad atpūšās.

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.