18 veidi, kā ieinteresēt bērnu GRĀMATU LASĪŠANĀ

„Mans bērns vispār nelasa grāmatas! Kā viņu piespiest?”; „Kāpēc viņi nelasa? Agrāk lasīja visi”, „Viņš vēl pašķirsta komiksus un pusaudžu žurnālus, bet grāmatu rokās neņem!” tā mūsdienās sūdzas vecāki. Apkopojām padomus, kā tomēr varētu bērnu ieinteresēt pievērsties brīnumainajai grāmatu pasaulei!
PADOMI, KĀ IEINTERESĒT BĒRNU GRĀMATU LASĪŠANĀ
Tu – kā piemērs. Lasīšanas prieku bērnam jāapgūst ģimenē, vēl pirms tiek uzsāktas skolas gaitas. Sāc lasīt bērnam priekšā jau tad, kad viņš vēl neprot runāt. Izvēlies bērna vecumam atbilstošas grāmatas. Sākumā viņu interesēs grāmatas ar lieliem burtiem un daudz ilustrācijām. Lasi ar pauzēm, paskaidro bērnam nesaprotamās lietas, aplūkojiet attēlus, uzdod jautājumus par lasīto un bērna iespaidiem. Arī jau skolniekam ir jāredz, ka grāmatas mājās ir vērtība – tās lasa vecāki un tiek mudināts lasīt arī viņš.
Attīsti radošumu. Māci bērnu sacerēt un atstāstīt sacerēto. Ja bērns nebūs iepazinis radošu domāšanu un fantāziju pasauli, viņu neinteresēs arī citu uzburtās fantāzijas grāmatu lappusēs. Rādi piemēru – iemācies kādu pasaku atstāstīt arī tu – stāsti to bērnam!
Svarīgais rituāls. Arī tad, kad bērns pats iemācījies lasīt, saglabājiet kopīgo rituālu «lasīšana pēc pusdienām vai pirms naktsmiera». Turpini lasīt bērnam priekšā grāmatas, kuras satura ziņā viņu jau varētu interesēt, bet sarežģītās valodas dēļ bērns patstāvīgi tās vēl nespēj izlasīt. Lasiet skaļi abi pēc kārtas, iejūtoties lomās.
Radi interesi. Ja bērni mājās neredz, ka vecāki paši lasītu un pārspriestu jaunākās grāmatas, bērniem nav no kā mācīties pozitīvu attieksmi pret lasīšanu. Ja bērns vēro, kā tu lasi, reaģē emocionāli, smejoties vai izsaucoties "Tā jau es domāju!" „Nevaru vien sagaidīt, kad uzzināšu atrisinājumu” u.tml., tad viņā noteikti radīsies interese par to, kas tad tajās grāmatās tāds ir.
Ir jābūt grāmatām. Lai bērniem rastos vēlme lasīt, mājās jābūt grāmatām. Mājā ar grāmatskapi, kurā var „parakties”, drīzāk izaugs lasošs bērns, nekā tādās mājās, kur grāmatu nav. Turklāt būtiski – lai grāmatas tiešām ir saliktas skaistā grāmatu plauktā, kas ideālā variantā sadalīts pa nodaļām – piemēram, pasakas, fantastika u.tml. Protams, šis plaukt ir jāizmanto – ja tas stāvēs putekļiem klāts, tad nekādu interesi bērnā neraisīs.
Pašam sava lasāmviela. Abonē bērnam kādu žurnālu vai ļauj viņam pašam kādu no tiem veikalā izvēlēties, sakot – lai Tev pašam vakarā būtu ko palasīt! Reizēm šāda taktika ļoti labi nostrādā, sevišķi tad, ja vecāki arī lasa kādus žurnālus – bērnam tas liks justies svarīgam, ka arī viņam ir savs žurnāls, tāpat kā vecākiem!
Parādi bibliotēku. Kopā ar bērnu apmeklē bibliotēku, ļauj viņam pašam izvelēties vienu grāmatu, bet otru paņemiet, uzklausot bibliotekāra ieteikumu. Kurš gan cits labāk par viņu zinās, ko bērni lasa. Iepazīstini bērnu ar bibliotēku, izskaidro cik tā ir noderīga vieta.
Lai būtu bildes. Nepārdzīvo, ja tomēr lielāko bērna lasāmvielu aizņems komiksu grāmatas un žurnāli. Tā arī ir lasīšana! Attiecīgā vecumā nevari gribēt, lai mazais lasa tikai nopietnas grāmatas bez ilustrācijām. Ilustrācijas nospēlē ļoti lielu lomu, turklāt, tās ļoti labi attīsta arī bērna fantāziju.
Nekad nespied. Lasīšanai jāsaistās tikai ar pozitīvām emocijām. Nespied, nepierunā bērnu lasīt! Neliec pabeigt lasīt grāmatu, kura bērnu garlaiko! Ļauj, lai mazais pats iejūtas grāmatu lasīšanas pasaulē – lai izvēlas to, kas sirdij tuvs un tīkams!
Balva. Izmēģini metodi – kopīga lasīšana ārpus ierastā lasīšanai atvēlētā laika būs kā balva par labu uzvedību. Iespējams, tas bērnu aizraus un uzrunās!
Maza mānīšanās. Izmanto viltību – lasi priekšā kādu aizraujošu grāmatu, tad pašā interesantākajā vietā lasīšanu pārtrauc, saki bērnam, ka Tev jāizdara kāds steidzams darbiņš un atstāj viņu divatā ar grāmatu. Nebūs nekāds brīnums, ja atgriezusies atradīsi viņu lasām.
Lasi izteiksmīgi. Lasot iejūties lomās, lasi izteiksmīgi, dažādās balsīs un intonācijās, tā bērns mācīsies „pieslēgt” lasīšanai emocijas, izprast grāmatas tēlu raksturus un izjūtas. Izteiksmīga lasīšana ir ļoti būtiska, jo nekas nespēj grāmatu lasīšanu padarīt garlaicīgāku, kā neizteiksmīgs tonis.
Mīļākā multfilma. Nopērc grāmatu, pēc kuras motīviem uzņemta bērna iecienītā multfilma. Lasi to kopā ar bērnu, salīdzini filmu ar grāmatu, akcentējot to, ka grāmatā viss attēlots daudz interesantāk un plašāk nekā filmā.
Pārsteigums. Noliec bērnam zem spilvena vēstulīti no kāda pasaku varoņa – ka viņš grib ar bērnu iepazīties tuvāk un aicina satikties grāmatas ar varoņa piedalīšanos lappusēs.
Lasīt var ne tikai mājās. Atceries, ka lasīt var ne tikai mājās. Lasīt kopā ar bērnu var pludmalē, parkā uz soliņa, gaidot rindā pie ārsta u.c. Rādi to bērnam, lai viņš redz, kā tā var!
Lai bērns lasa tev. Lūdz bērnam palasīt tev priekšā, jo esi aizņemta saimniecības darbos, taču gribi zināt vakar kopīgi lasītā stāsta turpinājumu. Radi pārliecību, ka bērna lasīšana ir ļoti noderīga. Lūdz palasīt priekšā jaunāko laikrakstu, žurnālu. Pārspriediet izlasīto.
Dienasgrāmata. Ierīko bērnam lasītāja dienasgrāmatu, kur atzīmēt izlasītās grāmatas, iespaidus par sižetu un varoņiem, uzzīmēt savu ilustrāciju grāmatai.
Konkurss. Ja Tev ir vairāki bērni, sarīko lasītāju konkursus – kurš biežāk lasījis, pierakstījis iespaidus un mēneša beigās apbalvo uzvarētāju.
Lasīšana, protams, ir ļoti laba lieta, taču vienmēr der atcerēties, ka viss, kas ir par daudz, nāk par skādi. Piemēram, bērnam 6 gadu vecumā nepārtrauktas lasīšanas ilgumam nav jāpārsniedz 8 minūtes, bet 7- 8 gados tās ir apmēram 10 minūtes!

Atceries, ka arī uzturam ir ļoti liela nozīme tajā, lai bērns spētu koncentrēties lasīšanai – vairāk par to lasi rakstā Ko likt skolēna pusdienu kastītē?

13 komentārs
  1. Piekrītu par to, ka jāļauj bērnam lasīt komiksus un citu “vieglāku” literatūru, jo arī tā IR lasīšana. Sāks ar komiksiem un gan jau izaugs arī līdz Vonnegūtam.

  2. Man ir mazs pirmsskolas vecuma radinieks, kuram rakstu vēstules un viņš man atraksta. Zinot, ka viņam patīk suņi, izvelos atklātnes ar suņiem. Mamma gan viņam palīdz, bet rokraksts ir viņa.

  3. Kā teica kāda bibliotekāra, ja būs laba grāmata – lasītājs atradīsies! Piemēram mēs sākām aizraušanos ar grāmatām, iekrītot Grega dienasgrāmatas epopejā. Klasē iestājās mode uz šo grāmatu un mans bērns arī sagribēja būt modīgs, tā arī aizgāja.

  4. Es arī varu ieteikt mazā skolnieka lasītgribēšanu vairot ar Grega dienasgrāmatu – lieli burti, bildes pa vidu, bet tēma atbilstoša vecumam. Lasa ka prieks!

  5. Manējais jau kādu brīdi lasa, bet nevaru sarunāt, lai paņem arī kādu nopietnāku grāmatu, jo kā tad viņš apgūs visas tās pamatvērtības, kas inteliģentam cilvēkam tomēr būtu jāzin.

  6. piespiest var dažādi – kā saka, ar kliņģeri vai pātadziņu 🙂
    “Es jūs piespiedīšu mīlēt Raini”

  7. Piederu pie to dīvaiņu skolas, kas cer bērnus mudināt vai ieinteresēt, tā vietā lai piespiestu :[

  8. Šitik liberāli uzskati “mudināt un ieinteresēt” kaut ko darīt, attiecībā uz visjaunāko paaudzi, ir tikai cilvēkiem, kam pašiem vēl nav bērnu (vai tā varētu būt Slampa?). Kā cilvēks, kam jau ir vairāk kā viens bērns, varu pastāstīt, dažkārt nākas arī “piespiest”, pasakot kādu skarbāku vārdu, pēc deviņiem, dažādos locījumos izteiktiem, lūgumiem piem. izmācīties skolā uzdoto vai sakārtot istabu. Tad, kad iestājas reālas attiecības ar paša bērnu, visi izsapņotie idealizētie dzīves uzstādījumi un uzskati tiek koriģēti…

  9. Tev ir taisnība, tādēļ arī joprojām turpinu sapņot un cerēt vismaz attiecībā uz lasīšanu. Par istabas kārtošanu man gan jāpiekrīt.

  10. Kaut gan mani vecāki lasa grāmatas kā traki, savos bērna gados grāmatas īpaši neinteresēja, ja nu vienīgi pašķīrstīt, paskatīties foršas bildītes. Skolas laikos pat ciest nevarēju lasīt, jo lika lasīt garlaicīgas grāmatas. Zato, kad pieaugu un ir tik plaša izvēle, ko pats vari lasīt, tā arī radās interese par grāmatām.

  11. Bibliotēkās ir tik daudz jaunu skaistu un interesantu grāmatu! Bet jāpaņem aiz rokas savs mīlulis un jāiet kopā.

Komentēt Ja na Neatbildēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.