11. mēnesis – mazuļa attīstība

Tas brīdis ir tuvu – tavam mazulim tūlīt jau būs viens gadiņš. Vienpadsmit mēnešu vecumā bērna attīstībā nozīmīgākās ir fizisko kustību attīstība un runas attīstība.

FIZISKĀ ATTĪSTĪBA
Bērns labi staigā, pieturoties pie mēbelēm vai pie pieaugušā rokas, daži pat sper pirmos patstāvīgos soļus. Vecuma diapazons, kurā bērni sāk paši staigāt, ir ļoti plašs, sākot no desmitā līdz astoņpadsmitajam mēnesim. Jebkurā gadījumā, tiklīdz mazulis to dara, viņam vajadzēs kurpes ar mīkstu, plānu zoli, kas labi liecas, lai nebojātu dabisko pēdas izliekumu. Jebkurā vecumā mazulim ir veselīgi plikām kājām pastaigāties pa dažādiem materiāliem – akmentiņiem, smiltīm, zāli, māliem. Tas noder pareizas pēdas veidošanā un nostiprina kāju muskuļus. Mājās var izmantot ortopēdiskos paklājiņus.

Vairums bērnu šai vecumā labi rāpo, arī augšup pa kāpnēm. Parādās dominējošā roka, var redzēt, vai būs kreilis vai labrocis. Bērns prot apsēsties no stāvas pozīcijas un pieturoties piecelties atpakaļ. Stāvot var pastiepties pirkstgalos.
UZVEDĪBA
Mazulis saprot vārdus «nē» un «nedrīkst», izrunā divzilbju vārdus, pazīst tuvākos cilvēkus pēc vārda. Saprot „signālvārdus” – pie vārda «ejam» skatās uz durvīm, «spēlēties» — skatās uz rotaļlietām. Bērns saprot žestus, uz atvadām māj ar roku, rāda ar pirkstu vai roku uz vecāku nosauktu priekšmetu vai pieskaras attēlam grāmatā.
Bērns mēģina izmantot ķemmīti, dzert no krūzītes, ēst ar karotīti. Bērns prot novilkt savas zeķītes un izvilkt kurpju auklas. Ir viegli novērst bērna uzmanību no vienas nodarbes un pievērst citai. Pēc vecāku lūguma viņš māk atnest vai aiznest priekšmetus, jau iemācījies pazīt vienveidīgus priekšmetus un atnesīs vairākas bumbiņas, nevis tikai vienu. Atšķir priekšmetus pēc formas – apaļš, kvadrātveida. Mazulis labprāt vairākas reizes parādīs prasītās savas vai lelles rociņas, kājiņas, vēderiņu un citas ķermeņa daļas. Slavējiet bērnu par pareizi saprastu uzdevumu izpildi.

ROTAĻAS UN MĀCĪBAS
Bērnam patīk rotaļas ar klucīšiem, likt tos vienu uz otra vai ievietot priekšmetus vienu otrā, spēlējoties ar trauciņiem, kastītēm. Patīk šķirstīt grāmatas, plēst papīru. Turpini rotaļāties kopā ar bērnu, tā viņš vislabāk iepazīst pasauli. Vannojot bērnu parādi, kā dažas rotaļlietas peld pa ūdeni, bet citas – nogrimst. Runas attīstībai noderēs rotaļas ar dzīvnieku balsu un apkārtnes trokšņu atdarināšanu.
Bērnu sāk interesēt sižetiskas rotaļas. Mamma var parādīt bērnam vienkāršus, saprotamus sižetiņus – lelle dancoja, nokrita un sasitās, sāka raudāt, tad atnāca zaķītis, lelli samīļoja, nomierināja. Viņi abi sāka dziedāt dziesmiņu un sadraudzējās. Tādās vienkāršās ainās atspoguļojas cilvēku emocionālā pasaule un mazulis sāks izprast emocionālo reakciju cēloņus.
Šajā periodā bērnam jārada iespēja satikties ar vienaudžiem. Rotaļu laikā centies neiejaukties, pavēro no malas. Pēc pusstundas vai 40 minūtēm viņš jau būs noguris no tādas saskarsmes. Parasti bērns novēros citu nodarbes, neiesaistās, bet cenšas atdarināt. Dalīties ar rotaļlietām viņš vēl neprot.
Nodarbojoties ar bērnu, spēlējoties, barojot, ģērbjot, pastaigājoties utt. runā un komentē, tikai tā bērna vārdu krājums papildināsies un veidosies asociācijas ar tavām veiktajām darbībām un parādītajiem priekšmetiem. Kad lasi, izmanto mīmiku, lasi balsīs un emocionāli, maini balss tembru un žestikulē.

Lasi arī pārējos šīs sērijas rakstus:

1. mēnesis


2. mēnesis


3. mēnesis


4. mēnesis


5. mēnesis

6. mēnesis


7. mēnesis

8. mēnesis

9. mēnesis

10. mēnesis


11. mēnesis


12. mēnesis

Saistītie raksti

1 komentārs

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.